گروه بورس- همایون دارابی: تالار معاملات بورس دیروز زیر چنبره سنگین بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان و معامله ۱۰۶میلیون سهمی این نماد بود.

دیروز نفت و گاز پارسیان در شرایطی بازگشایی شد که این نماد با تعدیل سود از یک هزار و ۵۲۹ریال به یک هزار و ۶۵۰ریال معادل ۷درصد با دامنه نوسان بازگشایی شد. در حالی که به دلیل جو ضعیف بازار معامله‌گران در انتظار بازگشایی متعادلی در این نماد بودند، اما تشکیل صف خرید برای این نماد حکایت از تغییر در شرایط این نماد داشت. دقایقی پس از بازگشایی نماد پارسان عرضه‌های سنگین سهامداران عمده سرمایه‌گذاری غدیر در نماد پارسان آغاز شد و سهامدار عمده با عرضه صف خرید اقدام به انتقال ۴۰میلیون سهم در نرخ ۷هزار و ۳۵۰ریال نمود که نسبت به نرخ ۷هزار و ۴۴۰ریالی صف خرید پایین‌تر بود.

این انتقال که احتمالا بخشی از آن به سرمایه‌گذاری سپه و بانک ملت صورت گرفته است، برای چند نوبت دیگر هم ادامه یافت تا در نهایت ارزش معاملات نماد پارسان به ۷۸میلیارد تومان برسد. این عرضه سنگین که با خرید سهام از سوی دیگر معامله‌گران حقیقی و حقوقی همراه شد باعث کمبود نقدینگی در بازار و افزایش عرضه‌ها در اکثر نمادهای عمده بازار شد. برخی کارشناسان اقدام سرمایه‌گذاری غدیر در واگذاری این حجم از سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان را پیش‌لرزه‌های عرضه بزرگ در بورس می‌دانند. برخی خبرهای اولیه از تصمیم سرمایه‌گذاری غدیر برای خرید بخشی از سهام هلدینگ خلیج فارس خبر می‌دهد. با توجه به واگذاری بخشی از سهام هلدینگ خلیج فارس به بانک‌ها از جمله بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات برخی خبرها از تمایل برخی از این بانک‌ها برای واگذاری سهام این هلدینگ عظیم دارد. به نظر می‌رسد این هلدینگ که تقریبا ۴۰درصد صنعت پتروشیمی کشور را در بر می‌گیرد، مورد توجه برخی از خریداران از جمله غدیر قرار گرفته است که با توجه به نقدینگی قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری غدیر احتمال مشارکت در این خرید بالا ارزیابی می‌شود. غدیر سال گذشته از محل سود نقدی پارسان و فروش بخشی از سهام این هلدینگ نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را فراهم کرده که اینک در حال افزودن بر آن است. براساس تراز نامه ۳ ماهه، سرمایه‌گذاری غدیر ۱۴۸۴میلیارد تومان دارایی جاری شامل ۱۶۲میلیارد تومان وجه نقد داشته است که در برابر ۸۲۲میلیارد تومان بدهی جاری قرار داشته است. در همین حال دیروز نفت و گاز پارسیان شاهد برگزاری مجمع پتروشیمی زاگرس بود که این مجمع با تقسیم ۲هزار و ۵۰۰ریال سود نقدی از ۲هزار و ۹۱۷ریال سود محقق شده شرکت همراه شد. در بازار دیروز به غیر از طوفان نفت و گاز پارسیان معامله‌گران برخی تحولات بیرونی و داخلی بازار را نیز با دقت رصد می‌کردند. در تحولات سیاسی دیروز اعلام شد که مذاکرات ۱+۵ با ایران در بغداد بدون پیش‌شرط برگزار می‌شود. سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران به صورت نشستی آزاد و بدون پیش شرط برگزار خواهد شد.

در همین حال وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای تهران با ۱+۵ به نتایج برد- برد خواهد رسید. در بازار دیروز همچنین در مسائل داخلی معامله‌گران شاهد توقف نماد مخابرات برای برگزاری مجمع سالانه بودند. این شرکت که دیروز با افت قیمتی خود بیشترین سهم را در کاهش ۱۱۹واحدی شاخص کل داشت، ۳۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشت. نگرانی از تغییرات مدیریتی و برخی شایعات در مورد اعمال نظر مسوولان وزارت ارتباطات موجب کاهش انگیزه معامله‌گران برای حضور در مجمع و افزایش عرضه‌ها در نماد مخابرات در آخرین روز معاملاتی این نماد شد.در گروه غذایی دیروز قند هگمتان که برای سال مالی منتهی به پایان شهریور سال ۹۱ به ازای هر سهم ۱۶۲۶ ریال سود اعلام کرده بود، با تعدیل مثبت ۱۹ درصدی سود جدید خود را ۱۹۳۲ ریال اعلام نموده است. این شرکت در عملکرد ۶ ماهه ۱۰۱درصد از سود خود را نیز پوشش داده است. در گروه قندی بروز اختلاف در مورد برگزاری مجامع افزایش سرمایه برخی شرکت‌های قندی از محل تجدید ارزیابی که بدون دریافت مجوز بورس انجام شده است، موجب شده بازگشایی برخی از نمادهای این گروه از جمله نماد تازه وارد به فرابورس قند شیروان قوچان و بجنورد با ابهام همراه شود.

در بازار دیروز در گروه فلزی نیز برخی شنیده‌ها در مورد تلاش دولت برای جلوگیری از رشد بهای فلزات و کاهش بهای فولاد نیز موجب شد تا نمادهای فلزی با افت قیمت همراه شوند. همچنین در گروه معدنی - فلزی توسعه معادن روی به‌رغم تعدیل مثبت عایدی دیروز با صف فروش به تابلو بازگشت. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ۱۳۷میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۸/۵۷درصد آن را معاملات نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۲۰۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۷۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.