گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران در روز گذشته شاهد ترافیک در بازگشایی و توقف نمادها بود، به طوری که در این بازار دو اوراق مشارکت نفت و بعثت بازگشایی و در مقابل نمادهای معاملاتی «سمگا»، «سجام» و «سبزوا» متوقف شدند.

براساس این گزارش، روز گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت پالایش نفت تهران پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق و همچنین با اعمال افزایش نرخ سود به ۲۰ درصد بازگشایی شد و با خرید و فروش ۱۰۰ هزار و ۴۶۰ برگه از اوراق خود، به عنوان پرمعامله‌ترین اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس شناخته شد.
همچنین در این روز اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نیز پس از پرداخت سود سه ماهه علی‌الحساب اوراق با کف قیمتی 100 هزار تومان بازگشایی و آماده انجام معامله شد، اما این اوراق تنها جابه‌جایی 90 برگه را به ثبت رساند.
این در حالی است که در پایان معاملات دیروز نمادهای سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، مجتمع سیمان غرب آسیا و سیمان سبزوار هر کدام برای برگزاری مجامع سالیانه و فوق‌العاده متوقف شدند.
افت چشمگیر معاملات
این گزارش می‌افزاید: بازار فرابورس ایران در روز گذشته شاهد افت سنگین معاملات بود، به طوری که حجم و ارزش کل اوراق بهادار مبادله شده در این بازار با ثبت افت ۷۰ درصدی در مقایسه با معاملات روز دوشنبه روبه‌رو شدند و در مجموع تنها جابه‌جایی ۲۰ میلیون سهم به ارزش ۵/۲۱۳ میلیارد ریال در این بازار ثبت شد.
فولاد صبانور در دومین روز ورود خود به بازار به‌رغم حجم پایین سهام معامله شده صف خرید سنگینی را شاهد بود. به طوری که در روز گذشته تنها 500 هزار سهم «کنور» به ارزش 8/7 میلیارد ریال دادوستد شد و در پایان معاملات صف خریدی معادل 27 میلیون سهم برای آن تشکیل شد و در نتیجه هر سهم این شرکت با 5 درصد افزایش به قیمت 15 هزار و 750 ریال رسید.
شرکت سبحان‌دارو نیز دیگر نمادی بود که در بازار دیروز ۵ درصد نوسان مثبت را تجربه کرد و به همراه افرانت، بیمه دی، پتروشیمی مارون، بانک سرمایه، آس‌پ و ۱۰ نماد دیگر در فهرست نمادهای مثبت بازار قرار گرفتند.
در بازار دیروز ذوب‌آهن اصفهان نیز مطابق روال روزهای قبل، همچنان در صدر معاملات قرار گرفت و به‌رغم افت نرخ 41/1 درصدی هر سهم، خرید و فروش 13 میلیون سهم به ارزش 28 میلیارد ریال را تجربه کرد.
فروش بلوک «هواپیمایی خدمات ویژه»
همچنین روز گذشته بلوک 100درصدی سهام شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در بازار سوم فرابورس ایران فروخته شد. بر این اساس دیروز سازمان خصوصی‌سازی، 16میلیون و 344هزار و 395 سهم شرکت هواپیمایی خدمات ویژه را به ارزش 326میلیارد و 5میلیون و 302هزار و 670 ریال و با نرخ پایه هر سهم 19هزار و 946 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه کرد که به همان قیمت پایه به فروش رفت.
شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با سرمایه ۱۶۳میلیارد و ۴۴۳میلیون و ۹۵۰هزار ریال در زمینه عملیات سمپاشی، گرده پاشی بذر پاشی، کودپاشی و پاشیدن خاک بر روی مزارع کشور از سوی هواپیمایی شرکت فعالیت می‌کند و سهامدار عمده آن شرکت خدمات کشاورزی است.
«بیمه پاسارگاد» شنبه بازگشایی می‌شود
در همین حال، مدیر بازار فرابورس از بازگشایی نماد بیمه پاسارگاد در بازار اول خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هیات پذیرش در جلسه ۲۲آذر سال گذشته با پذیرش شرکت بیمه پاسارگاد با سرمایه ۶۳۰میلیارد ریال در بازار اول موافقت کرد، نماد این شرکت شنبه دوم اردیبهشت‌ماه بازگشایی می‌شود و قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه در روز بازگشایی در نظر گرفته می‌شود.
امیر هامونی تاکید کرد :سهام شرکت بیمه پاسارگاد با تعیین کارگزار ناظر معامله می‌شود و کارگزاران فرابورس باید برای مشتریان در سامانه معاملاتی، کارگزار ناظر تعیین کنند.
این مقام مسوول در فرابورس تصریح کرد: بیمه پاسارگاد چهارمین شرکت بیمه‌ای است که نماد آن پس از شرکت‌های بیمه نوین، دی و ما در فرابورس بازگشایی شد.
وی یادآور شد: شرکت‌های بیمه میهن، سامان و کوثر در فرابورس درج و پذیره نویسی بیمه آرمان در این بازار انجام شده است.