فارس- مدیر اداره بورس‌ها با اعلام اینکه باید منتظر تصمیم شورای نگهبان در مورد خروج شرکت پست بانک از فهرست واگذاری‌ها بود، گفت: سازمان بورس تا جایی که بتواند مانع خروج این شرکت از بورس می‌شود.

محمودرضا خواجه‌نصیری در رابطه با رأی اخیر مجلس مبنی بر حذف نام شرکت مشمول اصل ۴۴ پست بانک از فهرست واگذاری‌ها اظهار کرد: شرکت‌های دولتی مانند پست بانک طبق قانون اصل ۴۴ وارد بورس شده‌اند و در صورت هرگونه تغییر و تحولی در لغو واگذاری و خروج آنها از فهرست واگذاری‌ها باید قانونی هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین هرچند به صلاح نیست که قانون دیگری مفاد قانون اصل ۴۴ را لغو کند، اما با توجه به چنین بدعتی که تاکنون سابقه نداشته باید توسط مجلس قانونگذاری شود تا در این میان حقوق سرمایه‌گذاران که مهم‌ترین‌ و اصلی‌ترین نکته در چنین مواردی است، حفظ شود.

این مقام مسوول در سازمان بورس‌ در واکنش به این سؤال که به فرض تایید شورای نگهبان مبنی بر خروج پست بانک از فهرست واگذاری‌ها، آیا فرآیندی هم برای این اتفاق ناخوشایند در بازار سرمایه (چگونگی خروج از بورس پست بانک) دیده شده یا خیر؟ پاسخ داد: تاکنون و طی ۵ سال اجرای اصل ۴۴ و واگذاری حدود ۱۸ شرکت دولتی چنین اتفاقی رخ نداده و شاید نزدیک‌ترین مدل برای خروج پست بانک از بورس از طریق لغو پذیرش و جمع‌آوری سهام آن توسط سهامدار عمده باشد، بنابراین به فرض تایید شورای نگهبان باید راهکارهای لازم اندیشیده شود. خواجه‌نصیری تاکید کرد: اما سازمان بورس بنا بر تکلیفی که طبق قانون بازار اوراق بهادار در دفاع از حقوق صاحبان سهام دارد تا جایی که بتواند مانع از خروج پست بانک از بورس می‌شود، زیرا اگر این شرکت در بورس حضور نداشت خروج آن از فهرست واگذاری‌ها توسط هیات‌ واگذاری یا سازمان خصوصی سازی امکان پذیر بود اما با توجه به عرضه حدود ۱۱ درصد از سهام آن در بورس و گذشت تقریبا یک سال و نیم از پذیرش در بورس پست‌بانک، به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی ادامه داد: سازمان بورس از گذشته فشارهایی برای برگزاری مجمع سالانه و اعمال افزایش سرمایه پست بانک به عمل آورده اما به دلیل موافق بودن وزیر ارتباطات با خروج پست بانک از فهرست واگذاری‌ها، اقدامات سازمان بورس بی‌نتیجه بود تا اینکه مجلس چنین رایی را صادر کرد.

او در خاتمه گفت: با این همه امیدواریم با توجه به مغایرت‌های قانونی که در این رابطه وجود دارد شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت نکرده تا پست بانک همچنان بورسی باشد یا اینکه به هرحال این شرکت تعیین تکلیف شود.