فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ در سال جاری را تشریح کرد و از برنامه فروش خرد و بلوک چندین شرکت در بورس و فرابورس خبر داد. ابوالقاسم شمسی افزود: در پی پذیرش در بورس شرکت پالایشگاه بندرعباس و برگزاری جلسه معارفه آن هفته آینده با هماهنگی شرکت بورس ۳ تا ۷درصد و شاید تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ در بازار سهام عرضه خواهد شد که زمان نهایی آن توسط مسوولان‌ بورس اعلام می‌شود. شمسی در رابطه با عرضه اولیه سهام دیگر شرکت‌ها هم توضیح داد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، آماده عرضه ۵ درصد از سهام دو شرکت پالایشگاه نفت تهران و شیراز در فرابورس هستیم. بنابراین بعد از هماهنگی با مسوولان فرابورس احتمالا در هفته آینده سهام این دو شرکت را هم در بازار فرابورس عرضه خواهیم کرد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در اردیبهشت

معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سوال که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چه زمانی در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه خواهد شد، پاسخ داد: این شرکت که بزرگترین شرکت مشمول اصل ۴۴ محسوب می‌شود، در حال طی مراحل نهایی برای درج و پذیرش در بورس اوراق بهادار است. بنابراین بعد از طی این مراحل و برگزاری جلسه معارفه‌ای سهام این شرکت هم در اردیبهشت‌ماه برای عموم عرضه خواهد شد.

همچنین طبق آخرین مصوبه هیات‌ واگذاری مقرر شده بلوک ۵۰/۵ درصدی فولاد خوزستان به ارزش پایه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

قیمت پایه این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. همچنین این واگذاری مهم به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله خواهد بود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به برنامه فروش بلوک ۲۰ درصدی (شرکت ۹/۳۴ میلیارد تومانی ) حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این بلوک به ارزش پایه بیش از ۹ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله واگذار خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این بلوک ۲۰ درصدی هم براساس قیمت روز عرضه به اضافه ۲۵ درصد و به شرط آنکه از هزار و ۳۶۱ ریال کمتر نباشد تهیه شده است.