گروه بورس- اعظم شریفی: بازدهی اندک صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته کاری 8 تا 15 فروردین ماه در حالی رقم خورد که شاخص بورس تهران در این دوره بازدهی منفی 1/1 درصدی را ثبت کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوضاع بهتری را در مقایسه با شاخص داشتند، اما در حالی
10 صندوق بازدهی مثبت داشتند که صدرنشین آنها صندوق فیروزه با کسب بازدهی 7/0 درصدی بود. همچنین صندوق‌های عقیق، آرین، تجربه ایرانیان، مهر ایرانیان، فارابی، آگاه، توسعه فردا، یکم ایرانیان و خوارزمی رده‌های بعدی را با کسب بازدهی مثبت، ولی کمتر از یک درصد داشتند. این در حالی است که هفته منتهی به 15 فروردین‌ماه برای صندوق‌های گردشگری، بورسیران، پیشتاز، صنعت و معدن و پارس با بازدهی صفر درصدی همراه بود.در همین حال بازدهی 23 صندوق بین صفر تا منفی یک درصد بود و به این ترتیب در مجموع 41 صندوق سرمایه‌گذاری در کسب بازدهی هفتگی از شاخص پیشی گرفتند.
در انتهای جدول عملکرد هفتگی نیز صندوق تدبیرگران آگاه با بازدهی منفی ۸/۲ درصدی قرار داشت. همچنین بورس بیمه و رضوی با بازدهی منفی ۳/۲، رفاه و بیمه دی با بازدهی منفی ۲/۲ دیگر صندوق‌های قعر جدول عملکرد هفتگی بودند.
کارنامه بلندمدت صندوق‌ها
بررسی عملکرد یک ماه اخیر صندوق‌ها نشان‌دهنده صدرنشینی صندوق فیروزه با کسب بازدهی ۷/۱۱ درصدی است. همچنین صندوق‌های بورسیران، پاسارگاد و آگاه با بازدهی‌های ۰۶/۱ و ۲/۹ درصدی رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که طی یک ماه اخیر ۸ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی را به ثبت رساندند.
در همین حال، صندوق‌ها در عملکرد یک سال اخیر خود شاهد صدرنشینی صندوق سینا با بازدهی 1/39 درصدی بودند. این در حالی است که عمر 14 صندوق سرمایه‌گذاری همچنان به یک سال نرسیده است. از سوی دیگر 35 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت داشتند که با احتساب بازدهی 2/5 درصدی شاخص در دوره یک سال منتهی به 15 فروردین ماه، 27 صندوق توانستند با کسب بازدهی بالاتر، بازدهی شاخص را پشت سر بگذارند. بنابر این اطلاعات 13 صندوق سرمایه‌گذاری در کارنامه یک سال اخیر بازدهی منفی داشتند که صندوق بورس بیمه با بازدهی منفی 4/24 درصدی در انتهای جدول قرار داشت. صندوق‌های رضوی، بانک اقتصاد نوین و صبا نیز با کسب بازدهی منفی 21، 6/13 و 7/11 درصدی دیگر صندوق‌های منفی سال اخیر بودند.