سنا- ورود اوراق اختیار معامله به بازار سرمایه باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه خواهد شد.

علی اسلامی‌بیدگلی درخصوص ورود اوراق اختیار معامله به بازار سرمایه گفت‌: اوراق اختیار معامله نوعی از ابزار مشتقه است که به کاهش ریسک سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. به گفته وی این اوراق دو نوع اختیار خرید و اختیار فروش هستند.

اسلامی افزود‌: در اختیار معامله هر سرمایه‌گذاری می‌تواند با پرداخت درصد کمی از ارزش یک سهم این اختیار را پیدا کند که آن سهم را در یک تاریخ آتی به یک نفر دیگر بفروشد یا از یک فرد دیگر بخرد.

وی معتقد است این ابزار باعث کاهش نوسانات بازار سرمایه خواهد شد به خصوص در بازار سرمایه ما که گاهی با صف‌های خرید یا فروش سنگین مواجه می‌شود حضور اوراق اختیار معامله می‌تواند به کاهش این صف‌ها کمک کند تا معاملات با نوسان کمتری انجام شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه این روزها با پراکنده شدن شایعه ای در بازار سرمایه قیمت سهام بی رویه رشد کرده یا کاهش می‌یابد اما با اوراق اختیار معامله این احساس در سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایجاد می‌شود که دارندگان این اوراق در سررسید، اختیار معامله را به اجرا گذارند و این گونه است که نوسانات مقطعی بازار به شدت کاهش می‌یابد.

اسلامی در ادامه افزود‌: در این اوراق این اختیار به سرمایه‌گذار داده می‌شود که در سررسید می‌تواند از حق اختیار خود برای خرید یا فروش استفاده کند یا از آن مبلغ حداقلی بگذرد. این مکانیزم کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران با تفکر و تحلیل بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این اوراق به بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز کمک می‌کند تا در شرایط قابل اطمینان در آینده تامین مالی کنند یا قیمت سهم را کنترل کنند.