گروه بورس- مدیرعامل شرکت فرابورس به سوالات سهامداران بانک آرین پاسخ داد و گفت:سازمان بورس و فرابورس پیگیر حقوق این افراد هستند تا حقی از آنها ضایع نشود.

به گزارش فارس، در پی لغو مجوز بانک الکترونیکی آرین توسط بانک مرکزی، تعدادی از سهامداران حقیقی این بانک ۵ سوال‌ از مسوولان‌ سازمان بورس و شرکت فرابورس را مطرح کردند.این سوالات با مدیرعامل شرکت فرابورس در میان گذاشته شد و وی با بیان اینکه پذیره‌نویسی در فرابورس اقدامی نو و تازه است که تا قبل از این در بازار سرمایه وجود نداشت، گفت: سهامداران مدت‌ها پس از پذیره‌نویسی امکان معامله سهام خود را با قیمت شفاف نداشته و برای داد و ستد سهام این قبیل شرکت‌ها یا در روزنامه‌ها آگهی می‌کردند یا در بهترین حالت امکان معامله سهام با قیمت ثابت در امور سهام شرکت‌ها وجود داشت اما با تولد فرابورس بسیاری از آن مشکلات حل شد به نحوی که امکان معامله سهام این شرکت‌ها مزیت‌های ویژه‌ای چون افزایش مشارکت عملی و افزایش نقد شوندگی را به همراه داشت. همچنین معامله سهام این شرکت‌ها در فرابورس سبب کاهش هزینه‌های مالیاتی از ۴ درصد به نیم درصد شده است.
مصطفی امیدقائمی ادامه داد: آیا اگر فرابورس نبود شرکت‌هایی مانند بانک آرین پذیره‌نویسی خود را انجام نمی‌دادند؟ بدون شک در خارج از بازار سرمایه و در بانک‌ها این پذیره‌نویسی انجام می‌شد و هیچ نظارتی هم بر روند اجرای آن نبود. در ضمن این بانک مجوز پذیره‌نویسی خود را از بانک مرکزی گرفته بود و حتی فهرست موسسان بانک آرین تایید شده بود. بر اساس این تاییدیه‌ها مجوز پذیره‌نویسی آن صادر شده بود. این درحالی است که فرابورس چندین پذیره‌نویسی انجام داده و تا زمانی که تمام مدارک این شرکت‌ها کامل نشده اقدام به پذیره‌نویسی نکرده است.
چگونگی اجازه معامله سهام پس از پذیره‌نویسی
این مقام مسوول‌ در پاسخ سوال‌ سهامداران بانک آرین در مورد چگونگی اجازه بازگشایی پس از پذیره‌نویسی و پذیرش بانک آرین و انجام معاملات ثانویه بر روی سهام آن هم بدون هیچ مدرک مستدلی دال بر اخذ مجوز فعالیت رسمی از بانک مرکزی، توضیح داد: در پاسخ به این سوال باید بگویم این بازگشایی نماد در راستای افزایش سرمایه صورت گرفت، چرا که بانک آرین برای اینکه مجوزش را دریافت کند نیاز به افزایش سرمایه داشت و قبل از افزایش سرمایه هم باید نمادش بازگشایی می‌شد. در ضمن همانطور که اشاره کردم بانک به عنوان یک شرکت سهامی عام ثبت شده بود و مجوز‌های اولیه‌اش را از بانک مرکزی گرفته بود.
امید‌قائمی در رابطه با اینکه چگونه سازمان بورس اجازه افزایش سرمایه شرکتی را صادر کرد که فعالیت رسمی آن در‌هاله‌ای از ابهام قرار داشت، هم گفت: موافقت اولیه با تاسیس بانک آرین از سوی بانک مرکزی صورت گرفته بود و این بانک با این موافقت از سازمان بورس مجوز پذیره‌نویسی گرفته بود، ضمن اینکه سازمان بورس با تمام نهادهای ذی‌ربط مکاتبات لازم را انجام داده بود و سپس مجوز پذیره‌نویسی آن را در فرابورس صادر کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا توقف ۵ ماهه سهام بانک به دلیل عدم ارائه اطلاعات توجیهی مناسب برای سهامداران خردی است که با اعتماد به سیستم فرابورس کشور اقدام به خرید سهام بانک آرین کرده‌اند، توضیح داد: پس از اینکه ابهاماتی درخصوص فعالیت بانک ایجاد شد سازمان بورس دستور توقف نماد معاملاتی آن را صادر کرد تا معامله بر اساس اطلاعات ابهام آمیز صورت نگیرد و تا زمانی که شفاف سازی صورت نگرفته معاملات آن انجام نشود.
دفاع از حقوق سهامداران
مدیرعامل شرکت فرابورس ادامه داد: اگر نماد بانک در فرابورس بازگشایی نمی‌شد و معاملاتش خارج از بورس بود اصلا هیچ امکان معامله‌ای برای آن وجود نداشت و سهامداران بیشتر متضرر می‌شدند. در حالی که الان سازمان بورس و فرابورس پیگیر حقوق این افراد خواهند شد و حقی از آنها ضایع نخواهد شد.
امید‌قائمی در رابطه با اینکه چرا با توجه به احتمال عدم صدور مجوز فعالیت بانک توسط بانک مرکزی و انحلال شرکت، توجیه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران برای سهامدارانی که در معاملات ثانویه سهام بانک آرین را به نرخ‌های بالاتر از ۱۰۰۰ ریال خریده‌اند و یا حتی با خرید تقدم‌های شرکت در افزایش سرمایه مورد تایید سازمان بورس شرکت کرده‌اند چیست، یادآور شد: همانطوری که بارها تاکید شده معاملات در فرابورس ریسک بیشتری از معاملات در بورس دارد و کسانی که در فرابورس معامله می‌کنند این ریسک را می‌پذیرند. البته حضور شرکت‌ها در بازارهای مختلف باز هم نشانگر دیگری از ریسک آنها است و زمانی که شرکتی در بازار دوم پذیرش می‌شود یعنی ریسک بیشتری نسبت به شرکت در بازار اول و همین نسبت ریسک بالاتر نسبت به شرکت‌های بورسی دارد.
وی افزود: البته اگر سرمایه‌گذاری وارد بورس و فرابورس و به طور کل بازار سرمایه می‌شود فرض بر این است ریسک‌های این بازار‌ها را پذیرفته و در غیر این صورت می‌توانست در بانک یا اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کند تا سود قطعی دریافت کند. من مطمئنم سرمایه‌گذاران که اقدام به خرید سهام در بورس یا فرابورس می‌کنند با این مسائل آشنا هستند.
وی ادامه داد: البته این قبیل ریسک‌ها در بازار سرمایه ایران وجود دارد همان طور که در روزهای اخیر دولت بهره مالکانه را افزایش داده یا اینکه قیمت گاز را افزایش می‌دهد. این مسایل رو سهام شرکت اثر می‌گذارد و ریسک شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.
این مقام مسوول‌ در پاسخ به پنجمین سوال سهامداران بانک آرین مبنی بر اینکه عدم پیگیری و پاسخگویی سازمان بورس و شرکت فرابورس در موارد مشابه چون پذیره‌نویسی بانک آریا، توقف طولانی‌مدت نمادبانک گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی سبب سلب اعتماد عمومی و کاهش مشارکت مردمی در پذیره‌نویسی‌های آینده از طریق سیستم فرابورس کشور نخواهد شد؟ گفت: سازمان بورس و فرابورس به شدت پیگیر این مساله بوده و با همین پیگیری‌ها بوده که نماد این شرکت‌ها باز شده است. اگر این پیگیری‌ها نبود مثل هزاران شرکت سهامی عام، سهامداران بدون حمایت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند.
امید‌قائمی در پایان ابراز امیدواری کرد: بزودی مشکلات مربوط به بانک آرین حل شده و سهامداران مطمئن باشند فرابورس و سازمان بورس پیگیر این مساله خواهند بود.
رشد معاملات در سایه «میدکو»
از سویی دیگر، روز گذشته حجم معاملات اوراق بهادار خرید و فروش شده در بازار فرابورس با رشد ۱۶۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه روبه‌رو شد که معاملات بلوکی «میدکو» نقش بسزایی در این رشد ایفا کرد. در بازار دیروز حدود ۱۰۵ میلیون سهم به ارزش ۳۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد که نماد معاملاتی میدکو حدود نیمی از این معاملات را به خود اختصاص داد.
در این روز 51 میلیون سهم میدکو به ارزش 5/109 میلیارد ریال خرید و فروش شد که 50 میلیون سهم مزبور به صورت بلوکی جابه‌جا شد. همچنین در این روز بانکی‌ها به همراه ساختمانی‌ها معاملات پرحجمی را شاهد بودند. در این راستا، بانک ایران‌زمین، بانک دی، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و آس‌پ به ترتیب مبادله 2/15، 2/5، 3/11، 5/2 و 8/1 میلیون سهم را به ثبت رساندند. در بازار اوراق ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت نارنجستان و اجاره امید هر کدام به ترتیب خرید و فروش 4/47 و 5/19 میلیون برگه از اوراق را شاهد بودند.
گشایش «تکنار»
در همین حال بازار پایه نیز دیروز را با گشایش نماد معاملاتی مجتمع معادن مس تکنار آغاز کرد به طوری که نماد این شرکت بدون مرحله پیش گشایش، بازگشایی شد و در مجموع 1/2 میلیون سهم آن به ارزش 5/1میلیارد ریال معامله شد. بازار فرابورس در مجموع روز گذشته را مثبت سپری کرد و از 51 نماد معامله شده در این بازار 32 نماد با افزایش نرخ و تنها 10 نماد با کاهش نرخ روبه‌رو شدند.