مهر- رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس به آیین‌نامه «‌سرمایه‌گذاری بانک‌های دولتی در سهام بنگاه‌های اقتصادی» که توسط بانک مرکزی به دولت ارسال شد، واکنش نشان داد. تدوین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری بانک‌های دولتی در سهام بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی و ارسال آن به دولت برای تصویب باعث ایجاد برخی ابهامات اصل چهل و چهارمی قانون اساسی شد که واکنش رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس را در پی داشت.

حمیدرضا فولادگر در خصوص تدوین آیین‌نامه جدید بانک مرکزی و ارسال آن برای تصویب به دولت مبنی بر فراهم کردن زمینه ‌سرمایه‌گذاری بانک‌های دولتی در سهام بنگاه‌های اقتصادی‌، گفت: اگر این موضوع به معنای افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی باشد، مغایر اصل ۴۴ است.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ در این باره که قرار بود سهام بانک‌های دولتی به مردم واگذار شود، اما این آیین‌نامه برای تقویت حضور بانک‌های دولتی در جریان اقتصاد بدون حضور مردم است، گفت: غیر از بانک‌هایی مثل ملی، صنعت و معدن و کشاورزی که در قانون از واگذاری مستثنی شده‌اند، بقیه بانک‌های دولتی باید به مردم واگذار شوند.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس تصریح کرد: البته موضوعی دیگر نیز هم مطرح شده و آن اینکه از برخی دیگر از بانک‌های دولتی واگذار شده مانند صادرات و تجارت نیز خواسته شده است که بیایند سهام دولتی را بابت رددیون خریداری کنند که در این مورد به نظر می‌رسد یک اقدام دستوری صورت گرفته باشد.

به گفته فولادگر، اگر افزایش سرمایه دولت در اینگونه بانک‌های دولتی به این روش باشد، مغایر با اصل ۴۴ است و کاهش یا افزایش سرمایه‌گذاری دولت محسوب می‌شود.