گروه بورس - اعظم شریفی: نفت و گاز پارسیان رشد دسته‌جمعی بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته را رقم زد. این امر احتمالا به لطف تخطی صندوق‌های کوچک از حداکثر میزان سرمایه‌گذاری در یک سهم (15 درصدی کل منابع صندوق) حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار ما، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مدد عرضه اولیه نفت و گاز پارسیان و قیمت مناسب این سهم بازدهی مناسبی را در هفته گذشته کسب کردند که تاثیر چشمگیری را به جا گذاشت،‌ به نحوی که در کنار جهش بازدهی صندوق‌ها، سبقت قاطعانه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از شاخص کل را نیز موجب شد. بر این اساس، طی هفته منتهی به دوم اسفندماه ۵۲ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتری از شاخص داشتند و تنها ۶ صندوق سرمایه‌گذاری با کارنامه‌ای منفی مواجه شدند. در این بین، صندوق سرمایه‌گذاری بیمه دی با کسب بازدهی خیره‌کننده ۳/۱۰ درصد مثبت صدرنشین بود و صندوق‌های سینا، ‌رفاه و بورس ۲۴ به ترتیب با بازدهی ۳/۸، ۸ و ۳/۷ درصدی رتبه‌های دوم تا چهارم را به دست آوردند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در رتبه‌های ۵ تا ۳۷ نیز سود بالاتر از یک درصدی کسب کردند.از سوی دیگر در حالی که شاخص بورس هفته منتهی به دوم اسفندماه را با بازدهی ۴/۰ درصدی به پایان برد که ۱۱ صندوق دیگر که بازدهی کمتر از یک درصد داشتند از شاخص پیشی گرفتند. در همین حال در قعر جدول عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی هفته گذشته،‌ صندوق رضوی با بازدهی منفی ۳/۲ درصدی قرار گرفت و صندوق‌های شاخص کارآفرین، پیشرو، ‌پیشتاز، ممتاز،‌ایساتیس با بازدهی منفی ۱/۰، ۲/۰، ۳/۰، ۶/۰ درصدی از صندوق‌های زیان‌ده دیگر طی هفته مورد گزارش بودند.
بهمن ‌ماه متعادل صندوق‌ها
صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی یک ماه اخیر عملکردی متعادل را پشت‌سر گذاشتند که در آن نیمی از صندوق‌ها بازدهی منفی و نیمی دیگر بازدهی مثبت را به ثبت رساندند. در این بین صندوق بانک اقتصاد نوین، بورس ۲۴، نقش جهان و رتبه‌های اول تا سوم را با بازدهی ۱۴، ۱۳ و ۲/۱۱ درصدی به دست آوردند.در همین حال رضوی با بازدهی منفی ۹/۸ درصدی بدترین عملکرد ماهانه را به ثبت رساند.بورس بیمه با بازدهی منفی ۵/۷، صبا با بازدهی منفی ۴/۷ درصد و ایساتیس با بازدهی منفی ۲/۶ درصدی دیگر در رتبه‌های بعدی عملکرد منفی در ماه اخیر را داشتند.این در حالی است که عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره سه ماه اخیر کارنامه مناسبی را ارائه کرده است که طی آن تنها ۸ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی از ۳/۰ تا ۲/۵ درصد داشتند.از سوی دیگر صندوق‌های سینا، بورس ۲۴ و بانک مسکن در سه ماه گذشته با بازدهی ۵/۲۲، ۲/۲۱ و ۹/۱۸ درصدی صدرنشین بودند.