عبور دوباره شاخص از مرز 25 هزار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: ‌بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر بازگشت نقدینگی از نماد نفت و گاز پارسیان با رشد بیشتر نمادها مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران که روز دوشنبه با خرید ۱۶۰میلیون سهم شرکت نفت و گاز پارسیان تقویت سطح نقدینگی خود را شاهد بودند به خرید در بیشتر نمادهای مورد اقبال بازار پرداختند که این شرایط در نهایت به رشد ۱۱۲واحدی شاخص کل منجر شد. در بازار دیروز شاخص به ۲۵هزار و ۳۵واحد رسید تا برای چندمین بار در سال جاری شاخص بار دیگر سطح ۲۵هزار واحد را به چالش بکشد.

در بازار دیروز نگاه‌ها همچنان به نفت و گاز پارسیان بود زیرا این نماد با معامله ۱۴۷میلیون سهم همراه شد تا عملا نیمی از عرضه روز نخست این نماد داد‌و‌ستد شود. در بازار دیروز، شایعاتی در مورد احتمال داد‌و‌ستد ۵درصد از سهام این شرکت به صورت بلوکی نیز در بازار شنیده می‌شد.

در همین حال روز گذشته همچنان روند انتشار گزارش‌های پیش‌بینی شرکت‌های بورسی برای سال آینده ادامه یافت که همچنان رویکرد عمومی در این گزارشها محافظه‌کاری بیشتر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه و ملی مس بود.

در معاملات دیروز همچنین شنیده‌های اولیه حکایت از احتمال اعلام ۱۷۰ریال به عنوان سود سال آینده ذوب آهن اصفهان داشت. ذوب‌آهن اصفهان که نماد آن برای اعلام گزارش پیش‌بینی سال آینده متوقف است روز دوشنبه در بورس کالا توانست قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ریال را برای محصول خود به ثبت برساند که نزدیک به ۲هزار ریال بیش از پیش‌بینی این شرکت برای فروش محصولات در سال ۹۰ بوده است. کارشناسان بازار انتظار دارند با توجه به افزایش قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا و اخذ ذخایر در سال ۹۰ ,وضعیت مالی این شرکت در سال آینده بهبود نسبی را شاهد باشد هر چند که همچنان ابهاماتی در مورد صورت‌های مالی این شرکت به چشم می‌خورد. در بازار دیروز در گروه ساختمانی، اغلب نمادهای این گروه با صف‌های خرید همراه بودند. انتظار برای بهبود بازار املاک و مستغلات موجب تشکیل صف‌های خرید در این گروه شده است. در گروه خودرویی نیز، دیروز عضو انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه هم اکنون صنعت قطعه سازی کشور در چالش بسیار سختی گرفتار شده، گفت: لازم است که دولت به منظور رفع چالش‌های موجود در این صنعت، سیاست‌های حمایتی را پیش گیرد. یزدان بخش، چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی کشور را به سه دسته تقسیم کرد و افزود: این معضلات و چالش‌ها اعم از نبود نقدینگی کافی، افزایش قیمت ارز و در نهایت عدم تامین نشدن تسهیلات کافی از سوی بانک‌ها به واحد‌های قطعه‌سازی است.

وی ابراز کرد: هم‌اکنون شرکت‌ها و واحد‌های تولید کننده قطعه در کشور به منظور تامین ارز مورد نیاز خود مجبور به تهیه ارز از بازار آزاد با حدود ۲ برابر قیمت متعارف هستند و این امر به هیچ عنوان مناسب شرایط کنونی قطعه سازان کشور نیست زیرا موجب شده قیمت تمام شده تولید برای این مجموعه‌ها افزایش قابل توجهی یابد. وی با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد واحد‌های قطعه سازی در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته به نصف کاهش یافته، اذعان کرد: با این وجود نیز همین تعداد از شرکت‌های تولید‌کننده قطعات وابسته خودرو با نیمی از ظرفیت خود مشغول ادامه روند تولید هستند. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی آبادان سود سال ۹۱خود را با ۳۰درصد رشد پیش‌بینی کرد. آبادان مانند بیشتر شرکت‌های بورسی نرخ دلار را در صورتهای مالی خود ۱۲هزار و ۲۶۰ریال پیش‌بینی کرده است که با نرخ واقعی ارز مورد استفاده و تسعیر درآمدهای ارزی شرکت‌ها متفاوت است. در گروه حمل‌و‌نقل، حمل‌و‌نقل خلیج فارس سود سال آینده خود را ۴۶ریال اعلام کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۱۲۳واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به سهم ۲/۶۶درصدی نفت و گاز پارسیان به ۱۲۲میلیارد تومان رسید. از ۱۹۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۷۰نماد با کاهش قیمت و ۱۲۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.