سنا- معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان در حدود ۲۰ پرونده شکایت از بازار فارکس را به مراجع قضایی ارسال کرده است. حسین فهیمی با بیان مطلب فوق افزود: پس از اطلاعیه سازمان بورس مبنی بر غیر‌قانونی بودن فعالیت در بازار فاکس، چند شکایت به معاونت حقوقی این سازمان ارسال شد.

وی ادامه داد: تعدادی از شکایت‌ها در مراحل مختلف به سازش انجامید اما حدود ۲۰ شکایت نیز در قالب یک پرونده به مراجع قضایی ارائه شده است تا این شکایت‌ها از طریق مراجع قانونی رسیدگی شود. فهیمی خاطرنشان کرد: بازاری تحت عنوان فارکس سال گذشته در کشور فراگیر شد که این امر سرمایه‌های برخی از مردم را در معرض خطر قرار داده بود.

وی اظهار کرد: فارکس، بازاری است که فعالیت آن نه تنها بر مبنای ارز نیست بلکه یکسری از ابزارهای ساخته شده از سوی فعالان آن به نام «کارگزار» در این بازار معامله و ادعا می‌شد مابه‌التفاوت نرخ ارز، طلا و سهام بورس‌های خارجی به سرمایه‌گذاران به عنوان سود و زیان ارائه می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره سازمان در خصوص ادعای مبادلات ارزی این بازار اظهار کرد: این فعالیت آن طور که گفته می‌شود، فعالیت در ارز نبود به این دلیل که آنچه که مبادلات ارزی خوانده می‌شود، فعالیتی است که در شبکه بانکی کشور و صرافی‌ها صورت می‌گیرد اما در فارکس از معاملات ارز فقط یک اسم وجود دارد و بقیه نرم‌افزارها و ابزارهای تعریف شده، کارگزاران هستند که نتیجه معاملات در این ابزارها، تحمیل زیان‌های جبران‌ناپذیر به سرمایه‌گذاران است.

معاون حقوقی سازمان بورس به تمهیدات اتخاذ شده برای جلوگیری از فعالیت فارکس در کشور اشاره کرد و گفت: این بازار سال گذشته مورد اقبال برخی افراد قرار گرفت اما جلوگیری از فعالیت این بازارها که تهدیدی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شد، در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفت. وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۰، اعلام عمومی از سوی سازمان بورس مبنی بر اینکه این فعالیت‌ها هم با مبانی قانونی و هم با مبانی شرعی مغایرت دارد، صورت گرفت تا سرمایه‌گذاران فریب تبلیغات دروغین این بازار را نخورند.

فهیمی کارگزاران فعال فارکس در ایران را بالغ بر ۲۰۰ شرکت عنوان کرد و گفت: یکی از شگفتی‌ها این بود که در بازار رسمی بورس کشور در حدود ۱۰۰ کارگزار مشغول به فعالیت هستند اما این بازار نوپا در حدود ۲۰۰ شرکت کارگزاری فعال بودند که آنها خود را کارگزار فعال معرفی می‌کردند.

معاون حقوقی سازمان بورس در مورد شکایت افراد زیان‌دیده در این بازار تصریح کرد: علاوه بر ارسال شکایات کتبی یا الکترونیکی به سایت رسمی سازمان بورس، سایت ویژه‌ای به منظور دریافت شکایت مربوط به فعالیت‌های فارکس از سوی سازمان بورس در حال طراحی است.