گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته آینده را با میزبانی از چهار عرضه بلوکی آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ما، از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده به ترتیب عرضه‌های بلوکی سهام شرکت‌های گسترش انفورماتیک ایران، خدمات کشتیرانی ستاره قشم، تولید نیروی برق کرمان و سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس صورت می‌گیرد.

جزئیات عرضه‌های چهارگانه در فرابورس
معاونت نظارت و عملیات فرابورس درباره عرضه بلوک گسترش انفورماتیک در بازار فرابورس گفت: تعداد سهام مورد عرضه گسترش انفورماتیک ایران ۲۷ میلیون و۴۴۰ هزار سهم است که معادل ۴۹/۶۳ درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم هزار و۶۳۲ ریال و ارزش کل آن ۴۴ میلیارد و ۷۸۲میلیون و ۸۰ هزار ریال تعیین شده است.
حسن محمدتبار در ادامه افزود: این شرکت با سرمایه 55 میلیارد و 289 میلیون و 223 هزار ریال در زمینه واردات و صادرات (به استثناء کامپیوتر مگر با مجوز شورای عالی انفورماتیک کشور) نرم افزار و دستگاه‌های جانبی و قطعات مربوط به سایر سخت‌افزار‌های مرتبط با اهداف شرکت فعالیت دارد.
وی در خصوص ترکیب سهامداران این شرکت افزود: شرکت سرمایه‌گذاری رنا مالک ۵۵/۲۹درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران مالک ۲۶/۴۰ درصد، سرمایه‌گذاری برنا مالک ۰۱/۰ درصد و کارکنان مالک ۵۵/۰ درصد سهام این شرکت هستند.
محمدتبار در ادامه افزود: همچنین شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین، بلوک 42 درصدی شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم را که در مرحله قبل از بهره‌برداری است را در روز یکشنبه 7 اسفند عرضه می‌کند.
وی ادامه داد: تعداد سهام مورد عرضه شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم ۶۲ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۱۱ سهم معادل ۴۲ درصد از سهام این شرکت است و قیمت پایه هر سهم آن ۲ هزار و ۲۵۲ ریال و قیمت کل آن ۱۳۹میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۷۲ ریال تعیین شده است.
همچنین زمینه فعالیت این شرکت بانکرینگ (سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی)، حمل و نقل دریایی، نمایندگی خطوط کشتیرانی، خرید و فروش نفت و فرآورده های نفتی است.
علاوه بر این در روز دوشنبه ۸ اسفندماه بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت تولید نیروی برق کرمان روی میز فروش قرار می‌گیرد. قیمت پایه هر سهم مزبور ۲۹ هزار و ۲۱۶ ریال و کل پایه آن ۸ هزار و ۶۱۸ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
در همین حال، روز سه‌شنبه آینده نیز بلوک 100 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت از طریق بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.
قیمت پایه هر سهم یادشده در این عرضه مبلغ ۱۳ هزار و ۸۸۲ ریال برآورد شده است.
جذب 700میلیارد تومان نقدینگی در بازار ابزار نوین
از سوی دیگر مدیر عامل فرابورس ایران اعلام کرد: نرخ سود بازار ۷۰۰میلیارد تومانی اوراق مشارکت همزمان با افزایش نرخ سود بانکی، از ۱۷درصد به ۲۰درصد افزایش یافت.
مصطفی امید‌قائمی با اعلام این خبر افزود: با اعلام بسته نظارتی وبا توجه به افزایش نرخ اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی، تمهیداتی هم برای افزایش نرخ سود اوراق مشارکت با درآمد ثابت با پیگیری فرابورس و همکاری ضامنین، ناشران و بانیان اوراق و سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شد و تا کنون نرخ سود 500میلیارد تومان از این اوراق، از 17درصد به 20درصد افزایش یافت و امیدواریم تا 7فروردین 91، افزایش نرخ سود سایر اوراق محقق شود.
وی اظهار کرد: اوراق مشارکت فرابورس در مدت کوتاهی توانست اعتماد سرمایه‌گذاران را فراهم کند و کمک شایانی به مدیریت دارایی شرکت‌ها‌ و سرمایه‌گذران کند.
قائمی در خصوص گواهی سپرده خاص سعدی تصریح کرد: با عنایت به اینکه بازار گردان گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص پروژه سعدی،به تعهدات خود عمل کرده است و تمام اوراق متقاضیان فروش را خریداری می‌کند امیدواریم که نرخ سود این اوراق را هم افزایش دهند.
وی در خصوص نحوه محاسبه سود اوراق در میان دوره توضیح داد: در بانک وقتی سرمایه‌گذار اوراق را بازخرید می‌کند سود کل در مدتی که اوراق را در اختیار داشته با سود ۱۸ درصد محاسبه می‌شود در حالی که در فرابورس سود اوراقی که در فواصل ۳ماهه دریافت کرده از او پس گرفته نمی شود و تنها سود آخرین دوره با نرخ ۱۸درصد محاسبه می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر اوراق با درآمد ثابت متنوعی از جمله صکوک، اوراق مشارکت، اوراق گواهی سپرده خاص و عام در بازار ابزار نوین فرابورس معامله می‌شود که نرخ اجاره بهای اوراق اجاره ماهان(1)، ماهان(2)، اوراق مشارکت بعثت و اوراق مشارکت نارنجستان، اوراق صکوک بانک سامان به 20درصد افرایش یافت که از ابتدای اسفندماه اعمال می‌شود.
همچنین نرخ سود اوراق مشارکت مسکن مهر، با مساعدت بانک مرکزی، بانک مسکن و سازمان بورس و اوراق بهادار از ۱۷درصد به ۲۰درصد افزایش یافت.
رشد 200 درصدی ارزش معاملات
از سویی دیگر، در بازار دیروز فرابورس بیش از ۸۷ میلیون سهم در میان سهامداران دادوستد شد و به ‌این ترتیب ارزش کل معاملات با ۲۰۰ درصد افزایش نسبت به روز ماقبل به رقم یک هزار و ۹۵ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال رسید که پتروشیمی مارون با معاملات ۶۳۸ میلیارد ریالی خود سهم بسزایی در رشد دیروز داشت.
اوراق مشارکت نارنجستان نیز با ثبت معاملات 249 میلیارد ریالی روز فعالی را سپری کرد.
در همین حال روز گذشته بیشتر نمادهای معامله شده در بازار با رشد قیمت روبه‌رو شدند به طوری که از ۴۶ نماد معامله شده تنها سه نماد فولای و امتیازات مسکن دوره‌های دی‌ماه ۸۹ و خرداد ۹۰ با افت قیمت مواجه شدند و مابقی نمادها رشد نرخ را ثبت کردند.
همچنین در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور و پتروشیمی امیرکبیر پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، تا سقف دامنه نوسان 50 درصد گشایش یافتند.
این در حالی است که نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان و شرکت میدکو به دلیل تعدیل در اطلاعات پیش‌بینی متوقف شدند.