گروه بورس- معاون نظارت و عملیات فرابورس از عرضه بلوک 15/0 درصدی سهام شرکت بورس در فرابورس خبر داد و گفت: کارگزاری آرمان تدبیر 15/0درصد از سهام شرکت بورس و اوراق بهادار تهران را 9 اسفند از طریق بازار فرابورس عرضه می‌کند.

حسن محمدتبار با اعلام این خبر گفت: تعداد سهام مورد عرضه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران۴۵۰ هزار سهم عادی معادل ۱۵/۰ درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم آن ۱۰ هزار ریال و ارزش کل آن ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است. وی افزود: عرضه‌ به صورت یکجا و نقد در بازار فرابورس است.وی تاکید کرد: متقاضیان شرکت در رقابت باید نسبت به اخذ موافقت از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کنند. به‌این منظور کارگزاران متقاضی خرید سهام حداکثر تا پایان وقت اداری روز سه شنبه ۲ اسفند فرصت دارند تا درخواست خود مبنی بر مشارکت در خرید بلوک مورد نظر را به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار مدیریت نظارت بر بورس‌ها ارائه کنند. محمد‌تبار در ادامه توضیح داد: مطابق با ماده ۱۱ اساسنامه شرکت هر شخص در هر زمان تواند به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم (از طریق اشخاص وابسته به خود) حداکثر ۵/۲ درصد از سهام شرکت را در مالکیت خود داشته باشد. همچنین مطابق با ماده ۱۲ اساسنامه شرکت، نقل و انتقال سهام و حق تقدم خرید سهام فقط درون هر یک از دسته‌های سهامداری تعریف شده در ماده ۹ اساسنامه مجاز است. نظر به دسته سهامداری سهام مورد عرضه، تنها کارگزاران دارای مجوز سازمان می‌توانند در رقابت خرید سهام شرکت کنند.وی یادآوری کرد: در صورتی که تخلفات کارگزار خریدار یا کارگزار فروشنده مانع انجام معامله شود، متخلف مکلف به پرداخت یک درصد ارزش معامله است. در این ارتباط کارگزار می‌تواند وثیقه‌ها و تضامین لازم را حسب مورد از خریدار یا فروشنده دریافت کند. همچنین در صورت عدم انجام معامله کارگزار متخلف مکلف است کارمزدهای انجام معامله را بر حسب ارزش معامله به قیمت پایه به سازمان، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری پرداخت کند.در پایان محمد‌تبار در مورد سهامداران این شرکت افزود: شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، شرکت کارگزاری مفید، بانک پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هر کدام مالک ۵/۲ درصد سهام این شرکت هستند.
افزایش نرخ سود اوراق مشارکت مسکن مهر و بوتان
در همین حال، نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشارکت طرح مسکن مهر بانک مسکن به ۲۰ درصد افزایش یافت.نرخ سود این اوراق از تاریخ ۲۹ بهمن در سررسید های سه ماهه با نرخ ۲۰ درصد محاسبه و پرداخت می‌شوند. همچنین سود بین‌دوره‌ای اوراق (مبلغ سودی که خریدار باید به فروشنده بابت سود تحقق یافته اوراق از آخرین سررسید اوراق بپردازد) بر مبنای ۱۸ درصد محاسبه می‌شود. همچنین سود سه ماهه نزدیک‌ترین سررسید اوراق در تاریخ ۵ فروردین مبلغ ۴۶ هزار و۷۵۰ ریال به ازای هر برگه یک میلیون ریالی است و پس از تاریخ مذکور مبلغ سود در سررسیدهای سه ماهه به میزان ۲۰ درصد معادل ۵۰ هزار ریال تعیین شده است. در همین حال، شرکت گروه صنعتی بوتان درخواست خود را مبنی بر افزایش سود اوراق مشارکت به ۲۰ درصد ارائه کرده است که هم‌اکنون‌ مراحل انعقاد قراردادهای مربوطه و کسب مجوز در جریان است.
بازار متعادل
از سویی دیگر، بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی آغاز کرد، به طوری که در این روز از معاملات سنگین هفته گذشته خبری نبود و در مجموع ارزش کل معاملات با جابه‌جایی بیش از ۲۳ میلیون سهم به رقم ۶/۲۵۶ میلیارد ریال رسید.دیروز اوراق مشارکت با دادوستد‌های سنگین خود، در صدر معاملات فرابورس قرار گرفتند.
به طوری که ارزش مبادلات اوراق اجاره سامان، مشارکت مسکن مهر، مشارکت نارنجستان، مشارکت نفت، اجاره ماهان2 و مشارکت بوتان هر کدام به ترتیب به 3/27، 2/27، 1/27، 5/26، 4/24 و 19 میلیارد ریال رسید.ذوب‌آهن اصفهان نیز با خرید و فروش 7/10 میلیون سهم به ارزش 14 میلیارد ریال، معاملات پرحجمی داشت.در همین حال از 51 نماد معامله شده در بازار دیروز، 16 نماد با افزایش قیمت، 23 نماد با کاهش قیمت و بقیه بدون تغییر نرخ بودند که تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن در فهرست نمادهای منفی قرار گرفتند و در محدوده قیمت 77 هزار تومان در هر برگه به کار خود پایان دادند.