رشد قیمت 72 نماد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد ادامه رشد بازار بود. در بازار دیروز با توجه به تحولات منطقه‌ خاورمیانه و احتمال پایان درگیری‌ها به دنبال جنایت آفرینی رژیم صهیونیستی در لبنان و لغو سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، معامله‌‌‌‌گران با آرامش در حوزه سیاست‌ خارجی مواجه بودند.

انتظار می‌رود معامله‌گران پس از تاملی کوتاه در پایان هفته جاری روند عادی داد و ستد خود را از سر بگیرند.

در بازار دیروز عمده توجه معامله‌گران به مساله احتمال بازگشایی نماد باما معطوف بود. باما شب گذشته (شنبه‌شب) اطلاعیه پیش‌بینی EPS جدید شرکت را معادل ۴‌هزار و ۸۰۸‌ریال با پوشش ۲۹‌ درصد در سه ماه، اعلام کرد. با این اطلاعیه که توام با گزارش حسابرس است، زمینه را برای بازگشایی این نماد ارزنده گروه معدنی فراهم آورده است.

شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که بازگشایی این نماد با نماد سایپا همراه خواهد بود. نماد سایپا در شرایطی بازگشایی خواهد شد که تقسیم سود نقدی ۸۰۰‌ ریالی شرکت می‌‌تواند شاخص کل را به زیر ۹‌هزار واحد بکشاند.

در کنار نماد باما، معادن بافق نیز با انتشار گزارش سه‌ماهه آماده بازگشایی در چند روز آینده خواهد بود.

گزارش سه ماهه معادن بافق احتمال عدم تحقق پیش‌بینی‌های اولیه کارشناسان را در مورد EPS این شرکت مسجل ساخته است.

در معاملات دیروز گروه معدنی، نماد‌های چادرملو و گل‌گهر همچنان روند روبه‌رشدی را به نمایش گذاشتند که در این بین گل‌گهر با صف خرید پایدار و چادرملو با صف خرید در انتهای زمان معاملاتی مواجه شد.

در گروه فلزی تولید‌کنندگان روی همچنان با صف خرید مواجه بودند. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اصفهان تحت‌تاثیر افزایش بهای جهانی آروماتیک و رفع نگرانی‌ سال گذشته کارشناسان، در مورد تامین خوراک شرکت با صف خرید مواجه است.

دادوستد ۲ نماد دیگر این گروه پتروشیمی خارک و آبادان روند عادی را شاهد بود.

در این گروه، حضور بازارگردان در دو نماد سرمایه‌گذاری سپه و ملی سبب کاهش فشار فروش سهامداران جزء شده است. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بهمن نیز که در حال حاضر سنگین‌ترین صف سهامداران جزء را شاهد است، در چند روز آینده با گشایش مواجه شود.

در نماد‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز صف فروش پایدار سهامداران جزء به ویژه در نماد توسعه ملی هفته‌ها بدون اتفاقی خاص پابرجا مانده است، که انتظار برای گشایش دامنه و روان شدن این نمادها و دیگر نمادهای دارای صف فروش بدون تحرک نظیر سرمایه‌گذاری غدیر و برخی نمادهای ساختمانی از سوی سهامداران جزء به کرات در تالار شنیده می‌شود.

در بازار دیروز همچنین اعلام گزارش سه‌ماه ایران ارقام با پوشش ۵۱درصد توجه کارشناسان را به گروه انفورماتیکی از جمله دو نماد ایران‌ارقام و خدمات انفورماتیکی جلب کرده است.

در گروه قندی نیز توجه معامله‌گران اینک به سوی قند هگمتان معطوف است که بخش عمده سهام آن در اختیار توسعه صنایع بهشهر و شرکت‌های زیرمجموعه آن قرار دارد. این شرکت با احتمال تقسیم ۵۰۰ریال در مجمع آتی شرکت (با توجه به سال‌مالی شرکت) مواجه است. در مجموع بازار دیروز با توجه به رشد ۵۵/۶واحدی شاخص کل شرایط مناسبی را شاهد بود. هر چند که میزان عرضه سهام نسبت به روزهای قبل فزونی قابل تاملی را شاهد بود. ارزش کل معاملات دیروز بالغ‌بر ۶/۱۵میلیارد تومان بود. از ۱۵۷نماد مورد معامله نیز ۷۲نماد با رشد قیمت و ۷۳نماد با افت ارزش مواجه شدند.

در بازار دیروز نمادهای حق‌تقدم سرمایه بانک اقتصاد نوین، سیمان شرق و توسعه بهشهر در بازار گشایش یافت و نماد ایران‌خودرو برای برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور تعیین هیات‌مدیره متوقف شد.

درگروه‌ها چه خبر بود

گروه معدنی - شنیده‌ها حکایت از اعلام ۴۸۰ریال به عنوان پیش‌بینی زیان معادن بافق دارد. پیش از این شایعات از عدم‌پذیرش EPS اولیه شرکت مبنی‌بر ۲هزار و ۸۰۰ ریال سود حکایت داشته است.

گروه تجهیزات - شنیده ها حکایت از احتمال افزایش ۲۰ درصدی سرمایه هپکو از محل اندوخته و به صورت سهام جایزه در آینده نزدیک دارد.