گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با معاملات چشمگیر ذوب‌آهن، بسیار پررونق آغاز کرد.
در بازار دیروز نه تنها ۸/۷۵ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۵/۱۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد، بلکه در پایان معاملات صف خریدی معادل ۱۰ میلیون سهم برای آن تشکیل شد و به‌این ترتیب حجم کل سهام مبادله‌شده در بازار فرابورس با رشد چشمگیر به بیش از ۱۲۲ میلیون سهم رسید.

ارزش کل معاملات نیز رقم 4/254 میلیارد ریال را ثبت کرد.ساختمانی‌ها نیز در این روز همچنان پیشتاز بودند به طوری که 23 میلیون سهم «ثتران» به ارزش 51 میلیارد ریال خرید و فروش شد. «ثشرق» نیز با مبادله 5/5 میلیون سهم به ارزش 12 میلیارد ریال به کار خود پایان داد.
همچنین در این روز بانک سرمایه و قند شیروان هر کدام با ثبت رشد ۵ درصدی سهام خود روبه‌رو شدند. مرجان کار، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، ذوب‌آهن و عمران و توسعه شاهد نیز هر کدام رشد قیمتی در محدوده ۵ درصد را تجربه کردند. این در حالی است که همکاران سیستم، روان فن‌آور، افرانت و باغمیشه به همراه ۱۱ نماد دیگر در فهرست نمادهای منفی قرار گرفتند.
فرابورس سهامداران را خانه‌دار کرد
از سویی دیگر مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: با توسعه بازار ابزارهای نوین مالی در سال ۹۰، در حدود ۱۲ نوع اوراق مشارکت و ۱۴ نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در حال معامله هستند.
مصطفی امید قائمی در این باره اظهار کرد: بازارهای ابزار نوین مانند اوراق صکوک، اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری خاص و عام و اوراق مشارکت از جمله ابزارهایی هستند که در فرابورس در حال داد و ستد هستند.
مدیر‌عامل فرابورس در ادامه تعداد خانوارهای ایرانی را که از طریق این شرکت خانه‌دار شده‌اند، بالغ بر ۷۳ هزار و ۵۰۰ خانوار اعلام کرد و افزود: تاکنون دو میلیون و ۹۴۰ هزار برگه حق‌تقدم تسهیلات بانک مسکن در فرابورس به فروش رفته که برای خرید هر واحد مسکونی ۴۰ برگه از این اوراق، مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. وی ادامه داد: نتیجه می‌توان گرفت که در حال حاضر ۷۳ هزار و ۵۰۰ خانواده از طریق فرابورس خانه‌دار شده‌اند.
تغییر نرخ سود «مسکن مهر»
از سویی دیگر روز گذشته معاون نظارت و عملیات فرابورس از افزایش نرخ سود اوراق مشارکت مسکن مهربانک مسکن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ اوراق مشارکت را افزایش داده است، به دنبال راهکاری بودیم تا اوراق قابل معامله فعلی فرابورس، قابلیت رقابت با سایر اوراق قابل انتشار را پیدا کند و در این راستا نرخ سود اوراق مشارکت مسکن مهر هم با مساعدت بانک مرکزی، انک مسکن و سازمان بورس و اوراق بهادار از ۱۷درصد به ۲۰درصد افزایش یافت.
حسن محمد‌تبار در خصوص نحوه محاسبه سود اوراق در میان دوره توضیح داد: در بانک وقتی سرمایه‌گذار اوراق را بازخرید می‌کند سود کل در مدتی که اوراق را در اختیار داشته با سود 18 درصد محاسبه می‌شود؛ در حالی که در فرابورس سود اوراقی که در فواصل 3ماهه دریافت کرده از او پس گرفته نمی شود و تنها سود آخرین دوره با نرخ 18درصد محاسبه می‌شود.
دبیر هیات مدیره فرابورس ایران با اشاره به مزیت‌های ابزار نوین مالی فرابورس یادآور شد: در حال حاضر اوراق با درآمد ثابت متنوعی از جمله صکوک، اوراق مشارکت، اوراق گواهی سپرده خاص و عام در بازار ابزار نوین فرابورس معامله می‌شود.
وی افزود: پیش از این به درخواست شرکت هواپیمایی ماهان پس از اعلام بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی مبنی بر افزایش سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت، سود اوراق صکوک خود را در 2مرحله اول و دوم به 20 درصد افزایش داد.
پذیرش مشروط «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان»
در همین حال هیات پذیرش فرابورس در جلسه دی‌ماه خود با پذیرش سهام شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان به صورت مشروط موافقت کرد.
مشاوره پذیرش شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان به عهده شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین بوده و به محض رفع شروط پذیرش، نسبت به درج نام شرکت فوق در فهرست نرخ‌های فرابورس اقدام خواهد شد.
سرمایه شرکت مورد اشاره بالغ بر51 میلیارد ریال بوده و شرکت‌های سیمان زنجان و سیمان فارس و خوزستان از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان هستند.