گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را بسیار پرکار سپری کرد. به طوری که در این روز عرضه ذوب‌آهن و رکودزنی ساختمانی‌ها را شاهد بود.

روز گذشته، نه تنها طلسم عرضه سهام ذوب‌آهن در بازار سرمایه شکسته شد، بلکه نماد صنعتی مینو نیز به این بازار راه پیدا کرد. از طرفی دیگر، اوراق اجاره ماهان به عنوان اولین اوراق نرخ تغییر داده بازگشایی شد.
از سوی دیگر، بانک سرمایه و سهام ساختمانی‌ها از جمله «ثتران»، «ثعمرا»، «ثباغ»، «ثشرق» و «آس‌پ» با معاملات پرحجم خود، رونق چشمگیری به بازار دادند. به طوری که در نهایت بازار فرابورس با معامله چشمگیر 5/403 میلیون سهم به ارزش 738 میلیارد ریال هفته را به پایان برد.
طلسم ورود ذوب‌آهن شکسته شد
در معاملات روز گذشته بازار دوم فرابورس، 250 میلیون سهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان با قیمت 1304 ریال به فروش رفت تا طلسم شش ساله ورود این شرکت به بازار سرمایه شکسته شود.
در بازار دیروز نماد «ذوب» با قیمت ۱۳۰۴ ریال بازگشایی شد و تمام ۲۵۰ میلیون سهم آن به فروش رفت تا این شرکت بزرگ اصل چهل و چهاری وارد فرابورس شود.
مدیرعامل فرابورس در راستای ورود این شرکت به بازار سرمایه گفت: روز گذشته 17/3 درصد از سهام ذوب آهن به عنوان دومین شرکت اصل 44 وارد بازار دوم فرابورس شد.
مصطفی امیدقائمی در ادامه افزود: ۲۵۰میلیون سهم به ارزش ۳۳میلیارد تومان در بازار دوم فرابورس معامله شد و ارزش بازار فرابورس هزار میلیارد تومان افزایش یافت. مدیرعامل فرابورس یادآور شد: شرکت ذوب‌آهن دومین شرکت دولتی است که در راستای اصل ۴۴ در فرابورس پذیرش و عرضه می‌شود و پیش از این، سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت بالاست را به عنوان نخستین شرکت دولتی در فرابورس عرضه کرده بود.وی گفت: این شرکت با سرمایه ۷۸۶۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون ریال در زمینه انجام عملیات ذوب و ریخته‌گری و نورد فلزات آهنی و فولاد آلیاژی برای تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد تولید ورق فعالیت دارد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مالک۱۰۰ درصد سهام این شرکت بود.
یادآور می‌شود شرکت ذوب‌آهن دو بار در سال‌های 84 و 86 در بورس تهران درج شده بود، اما به دلیل برخی مشکلات عرضه اولیه آن صورت نگرفت. همچنین هفته گذشته نیز 550 میلیون سهم آن در بازار دوم فرابورس عرضه شد، اما تنها 150 میلیون سهم به فروش رفت که در نهایت عرضه مزبور ابطال شد.


بازگشایی «صنعتی مینو»
در همین حال، روز گذشته نماد شرکت صنعتی مینو نیز در بازار پایه بازگشایی شد و هر سهم آن در قیمت پایانی ۷۳۹۲ ریال بسته شد.
روز گذشته تعداد 120 هزار سهم «غصینو» برای اولین بار در بازار پایه فرابورس دادوستد شد که اولین قیمت معامله شده برای آن 6001 ریال به ثبت رسید و در نهایت با معامله 3/3 میلیون سهم آن به ارزش 5/24 میلیارد ریال در قیمت پایانی 7392 ریال، بازار را ترک کرد.
درج دو نماد جدید
در همین حال با درج گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و تولید نیروی برق کرمان، بازار پایه فرابورس میزبان دو شرکت جدید شد.
شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن با سرمایه یک میلیارد ریال به عنوان چهل و هفتمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
همچنین شرکت تولید نیروی برق کرمان که در زمینه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم فعالیت می‌کند با سرمایه 295میلیارد ریال به بازار پایه پیوست.
بازگشایی «ماهان»
دیروز اوراق اجاره ماهان2 پس از تغییر نرخ سود از 17 به 20 درصد بازگشایی شد.
در پی درخواست شرکت هواپیمایی ماهان مبنی بر افزایش نرخ اجاره بهای اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت به منظور تامین مالی آن شرکت در نماد (ماهان۲) و با توجه به تکمیل مدارک مورد نیاز سازمان بورس و اوراق بهادار، با افزایش نرخ اوراق اجاره مرحله دوم هواپیمایی ماهان از ۱۷ به ۲۰ درصد موافقت شده است و بدین ترتیب این نماد در روز گذشته شاهد معامله دو میلیارد ریال از اوراق خود بود.
یادآور می‌شود تاریخ اعمال نرخ جدید اوراق اجاره مزبور از اول اسفندماه سال جاری بوده و تا قبل از این تاریخ، سود اوراق با همان نرخ 17 درصد محاسبه خواهد شد.