گروه بورس- هدیه لطفی: مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از مهیا شدن بستر‌های لازم برای انجام معاملات سهام شرکت‌های بورس اوراق‌بهادار و فرابورس در بازار پایه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، مصطفی امید قائمی با اعلام این خبر افزود: با توجه به بند ب ماده ۹۹برنامه پنجم توسعه ،از این پس معاملات تمام شرکت‌های سهامی عام در یکی از دو بازار بورس یا فرابورس انجام می‌شود و چنانچه خریدار و فروشنده در انجام معاملات سهام به توافق برسند سهامشان در بازار پایه فرابورس معامله شده و نقل و انتقال در این بازار ثبت می‌شود. بر این اساس روز گذشته تعداد ۳۰ هزار سهم «بورس» به ارزش ۱۶۵ میلیون ریال مبادله شد.همچنین در حالی روز گذشته تعداد ۹۵ میلیون و ۹۹۵ هزار سهم پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش ۹/۵۹ میلیارد ریال دادوستد شد که امروز نماد مزبور در بازار پایه بازگشایی خواهد شد و معاملات آن آغاز می‌شود. طبق گفته مسوولان فرابورس، معامله سهام مزبور نیز به صورت توافقی بوده است.در بازار پایه ۹ نماد دیگر نیز شاهد معامله سهام خود بودند که در این میان بهشت پارس با جابه‌جایی ۵/۴ میلیون سهم به ارزش ۸ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.همچنین نمادهای فن‌آوا و بیمه ما نیز به ترتیب معامله ۴/۱ و ۱/۱ میلیون سهمی را ثبت کردند.
رشد 75 درصدی معاملات
در همین حال حجم کل سهام مبادله شده در بازار روز گذشته فرابورس به بیش از ۳۵ میلیون سهم رسید که در مقایسه با معاملات روز شنبه رشد چشمگیر ۷۵ درصدی را به ثبت رساند.
در بازار دیروز 4/35 میلیون سهم در 4150 مرتبه خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات با 50 درصد افزایش به رقم 7/292 میلیارد ریال رسید.در این بازار، بانکی‌ها بیشترین نقش را در رشد معاملات داشتند، به طوری که بانک دی، بانک ایران زمین و بانک سرمایه به ترتیب معامله 6/14، 5/7 و 3/3 میلیون سهم را شاهد بودند.همچنین اوراق مشارکت مسکن مهر و اجاره سامان نیز هر کدام با ارزش معاملات 7/57 و 4/57 میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات دیروز را رقم زدند.
اتمام پذیره‌نویسی «جوپار»
در همین حال پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی خرداد، به منظور تامین مالی شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار در اولین روز به اتمام رسید.
بر این اساس روز گذشته تعداد ۴۱۵ هزار و ۲۵۰ برگه از اوراق اجاره مزبور به ارزش ۴۱۵میلیارد و ۲۵۰میلیون ریال و با نرخ سود ۱۷درصد، در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی شد.
اخراجی بورس به بازار دوم پیوست
از سویی دیگر شرکت قند شیروان، قوچان و بجنورد پس از احراز کلیه شرایط پذیرش به عنوان پنجاه و دومین نماد معاملاتی و دهمین شرکت در بازار دوم، در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.یادآور می‌شود سهام شرکت مزبور در بورس اوراق بهادار تهران مبادله می‌شد که به علت عدم رعایت شرایط این بازار، از فهرست معاملاتی بورس حذف شد اما در حال حاضر با مطابقت با ضوابط فرابورس، به این بازار پیوسته است.در همین حال مدیر بازار فرابورس از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران خبر داد و گفت: ۱۰درصد از سهام این شرکت در روز چهارشنبه هفته جاری در بازار فرابورس عرضه می‌شود.امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در نظر دارد تعداد ۳۰ میلیون سهم معادل ۱۰درصد از سهام خود را چهارشنبه ۲۱دی در بازار اول فرابورس عرضه ‌کند.وی تصریح کرد: هر ایستگاه معاملاتی و هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تا سقف ۴۲هزار سهم می‌تواند برای مشتریان خود سهام خریداری کنند. همچنین سقف خرید برای هر مشتری برخط ۵۰۰سهم در نظر گرفته شده است. به گفته وی شرکت کارگزاری بانک مسکن کارگزار عرضه‌کننده سهام این شرکت است. همچنین سرمایه این شرکت بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال است.