گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌رغم شروعی مثبت در ابتدای بازار با شیب منفی شاهد افت قیمت‌ها بود تا در نهایت شاخص کل با ۴۹ واحد رشد به کار خود پایان دهد. معامله‌گران در شروع بازار روز گذشته، رشد قیمت سهام گروه بانکی و تعادل در بیشتر نمادهای بازار را شاهد بودند اما با گذشت زمان از میزان رشد قیمت سهام بانک‌ها کاسته شد.

در همین حال، بازار با انتشار برخی خبرها از جمله عدم موافقت با رشد سود بانکی و اعلام بازگشایی قریب‌الوقوع ۴نماد سنگ‌آهنی با افت انگیزه معامله‌گران همراه شد.

دیروز بازارهای موازی از جمله طلا و ارز رویکردی متعادل داشتند. هر چند که افت قابل ملاحظه‌ای در این بازارها برخلاف انتظار اولیه و وعده‌های مسوولان رخ نداده و قیمت سکه و دلار، وضعیت پایداری را تجربه کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار شاهد انتشار خبرهای اولیه در مورد توافق ایمیدرو و شرکت‌های معدنی برای قانونی کردن پرداخت حق پروانه تا ۲۰ سال آینده بودند. این توافق راه را برای بازگشایی ۴نماد گل‌گهر، چادر‌ملو و شرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید باز خواهد کرد.

براساس خبرهای منتشره، شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی موظف خواهند بود از ابتدای مهرماه ۴درصد و از ابتدای سال آینده ۵درصد ارزش شمش فولاد خوزستان را به ایمیدرو پرداخت کنند. امری که به معنای سالانه بیش از ۴۰۰میلیارد تومان واریز به حساب صندوق بازنشستگی فولاد خواهد بود.

در این میان، توقف ۴ماهه نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی و سرمایه‌گذاری و افت قابل ملاحظه بازار در این مدت سبب خواهد شد تا بازگشایی این نمادها احتمالا با افت قیمتی همراه باشد.

در گروه حمل‌و‌نقل امروز معامله‌گران عرضه اولیه سهام شرکت اصل ۴۴ حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس را تجربه خواهند کرد.

شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس در حالی از تیر ماه امسال در بورس درج شده و اقدام به برگزاری جلسه معارفه کرده بود که به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده و ایراد حسابرس مبنی بر زیان در صورت‌های مالی، مجال حضور در بورس نیافت که با برطرف شدن این مشکل قرار است پنج درصد از سهام این شرکت معادل ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار سهم امروز در نماد «حفارس» وارد بورس شود.

بعد از واگذاری سهام پالایشگاه تبریز در آبان سال گذشته، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس، اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ است که در سال ۹۰ وارد تالار شیشه‌ای می‌شود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، محمدرضا حیدری ملایری، مدیر عامل سابق سیمان تهران و عضو هیات مدیره بیش از ۵۰شرکت بورس، هدایت هلدینگ توسعه ملی (شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی) را بر عهده گرفته است؛ معارفه حیدری هفته جاری برگزار خواهد شد. در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با اعلام گزارشی مبنی بر برگزاری مجمع عادی سالیانه در پایان دی ماه، رشد حجم معاملات خود را سبب شد. در عین حال پیش‌بینی شده ۳۰۰ ریال برای هر سهم در مجمع تقسیم شود که تا قبل از پایان سال جاری بین سهامداران حقیقی توزیع خواهد شد. در گروه معدنی، توسعه معادن روی با خبرهای اولیه‌ای مبنی بر افزایش سرمایه مواجه است. همچنین شایعاتی در مورد واگذاری یک بلوک سهام کالسیمین به ساتا از سوی معادن روی در بازار شنیده می‌شود که در صورت تحقق، تعدیل مثبت قابل ملاحظه‌ای را برای «کروی» رقم خواهد زد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و مثبت اما رو به ضعف بود که در آن شاخص کل ۸/۴۸واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۸۸۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۳/۴۹میلیارد تومان رسید که ۴/۱۷درصد آن را معاملات ۷۲میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن تشکیل داد. از ۲۳۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۳۳نماد با کاهش قیمت و ۹۷نماد با رشد ارزش مواجه شدند.