معامله‌گران و هفته پرتلاطم بازار سهام

گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات این هفته بورس تهران تحت تاثیر دو موضوع تحریم بانک مرکزی از یک سو و جهش‌های پی در پی دلار در دو وضعیت کاملا متفاوت به ثبت رسید. به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای این هفته نوسانات مثبت و اندک بازار سهام که از هفته گذشته آغاز شده بود، با اعلام تحریم بانک مرکزی کمتر شد؛ اما بازار ارز که طی دو ماه گذشته رقیب سرسخت بورس شده بود، با رشد شدید قیمت دلار سهامداران را دوباره امیدوار کرد.

در این راستا، افزایش سود صادرکننده‌های بورس تهران از محل رشد نرخ ارز، مانور معامله‌گران را برای خرید سنگین سهام بورسی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مجاب کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت با بازگشت توجه به بزرگان بازار، دوران نوسان‌های سهام کوچک به اتمام رسیده است.

با تشکیل صف‌های خرید در بازار روز سه‌شنبه، دیروز نیز بورس همچنان هیجان خرید سهام صادرکننده را داشت که البته با انتشار برخی شایعات درخصوص کاهش نرخ دلار، در بیشتر نمادهای وابسته عرضه سهام گسترده‌ای از سوی حقوقی‌ها صورت گرفت. در این روز همچنین گروه بانکی در پی شایعات درخصوص افزایش نرخ سود بانکی با صف‌های خرید روبه‌رو شدند.

مطالعه آمارهای معاملات حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد که در سه روز نخست هفته، خریدهای حقوقی‌ها چشمگیر‌تر بوده و ۶۷ میلیارد ریال انتقال مالکیت از حقیقی به حقوقی رقم خورد.

رخوت حقوقی‌ها در آغاز هفته

روز شنبه، اعتضاد غدیر خریدار بیش از ۶۱۰ هزار سهم مسکن شمال شرق بود. در شرایطی که سرمایه‌گذاری پارس آریان همچنان در مقام خریدار و حامی میدکو ظاهر شد، معادن و فلزات خریدهای بسیار اندکی را در دو نماد کابل‌های شهید قندی و فولاد خراسان در پیش گرفت. از خریدهای جالب توجه روز شنبه می‌توان به خرید ۲/۳ میلیون سهم «وبهمن» توسط گروه انرژی مهستان اشاره کرد. بانک ملت هم با خرید ۵۵۰ هزار سهمی از سوی شرکت کارکنان خود حمایت شد.

اما دانایان پارس اقدام به خرید بیش از ۴۲۰ هزار سهم آذرآب، ۱۹۹ هزار سهم پست بانک، ۵۰ هزار سهم توس گستر و ۵۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری سایپا در این روز کرد.

روز شنبه سرمایه‌گذاری سمند نیز خریدار «خاور»، چرخشگر و ایران خودرو بود، اما صبا تامین معاملات کم حجمی را دنبال کرد و در نمادهای بیمه البرز، نوسازی ساختمان تهران، داروهای ابوریحان، مواد اولیه داروپخش، جابر و ملی سرب و روی در نقش خریدار ظاهر شد. همچنین در این روز صبا تامین اقدام به فروش سهام داروسازی سینا و معدنی املاح کرد.

این در حالی است که صندوق بازنشستگی نفت هم خریدار شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، پالایش نفت اصفهان و بانک‌های ملت، پاسارگاد و کارآفرین بود. در همین حال، گوهران امید و دلیران پارس به ترتیب از «وسپه» و ایران زمین حمایت کردند.

روز شنبه، صندوق بیمه روستاییان و عشایر خرید‌های پرحجمی در سهام سرمایه‌گذاری غدیر، بین‌الملل توسعه ساختمان و فولاد مبارکه داشت. از سوی دیگر در دو نماد قند مرودشت و قند نیشابور، نورهمدانیان خریدار بود و در نماد «فاراک» نیز شرکت سرمایه‌گذاری سرمایه گستر سهند خرید اندکی را انجام داد.

اما نوردنا در این روز خرید ۲۰۰ هزار سهمی در سهام بانک سینا داشت. در این روز بیشترین انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی به میزان ۱۸ میلیارد ریال در نماد «حفاری» صورت گرفته است.

افزایش تحرکات در بازار منفی

در روز یکشنبه، نماد مسکن شمال شرق سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر و سرمایه‌گذاری مسکن خریدار بودند و صندوق مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن نیز وارد ترکیب سهامداری بالای یک درصد «ثشرق» شد.

همچنین، سرمایه‌گذاری سپه فعالیت اندک خود را با خرید سهام شرکت‌های رادیاتور ایران و داروسازی فارابی ادامه داد، در حالی که فروشنده سهام لیزینگ ایران بود. روز یکشنبه تکادو ۱۰۰ هزار سهم تکسرام فروخت؛ گوهران امید ۲۷۵ هزار سهم «وسپه» خرید؛ سرمایه گذاری مهر هم خریدار دیگر «وسپه» بود. در دیگر اتفاقات روز یکشنبه خرید ۶/۱ میلیون سهم «وتوسم» از سوی تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق رقم خورد.

اما سرمایه‌گذاری سمند حمایت گسترده‌ای از سهام شرکت‌های وابسته به ایران خودرو با خرید سهام «خاور»، قطعات اتومبیل ایران، الکتریک خودروی شرق و سرمایه‌گذاری رنا داشت.

در این روز صبا تامین، خریدار سهام شرکت‌هایی نظیر نوسازی و ساختمان تهران، «خگستر»، بانک کارآفرین و شرکت‌های دارویی ابوریحان و تولید مواد اولیه داروپخش را بود.

روز یکشنبه صندوق بازنشستگی نفت در سهام بانکی اقدام به خرید بیش از ۱۰ میلیون سهم بانک پاسارگاد، ۴۵۹ هزار سهم بانک ملت و خرید سهام بانک کارآفرین و لیزینگ رایان‌سایپا کرد.

این گزارش حاکی از آن است که طی روز یاد شده، غدیر اندکی توسعه صنایع بهشهر خرید و صندوق بیمه روستاییان و عشایر تنها به خرید ۴۰۰ هزار سهم فولاد مبارکه بسنده کرد. ضمن اینکه نور همدانیان در نمادهای قند نیشابور و سیمان اصفهان خریدهای اندکی را صورت داد و دلیران پارس فروشنده ۲۵۰ هزار سهمی سامان‌گستر بود.

در نفت پارس نیز سهامدار جدید این شرکت یعنی پارس بازرگان بیش از ۵۴۰ هزار سهم این شرکت نفتی را خریداری کرد. شرکت فدک دانش محور کارآفرین هم خریدار ۲۰۰ هزار سهمی خاک چینی ایران بود.

تشدید همزمان افت بازار و خرید حقوقی‌ها

روز دوشنبه بنیاد مستضعفان عرضه ۶۰۰ هزار سهمی را در نماد قند قزوین رقم زد. در نماد ساختمانی مسکن شمال شرق همچنان اعتضاد غدیر، سرمایه‌گذاری مسکن و صندوق مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن خریدهای خوبی را به قصد حمایت از این سهم انجام دادند. معاملات میدکو هم در حالی ادامه یافت که پارس آریان نیمی از حجم معاملات خرید را به خود اختصاص داد؛ اما دانایان پارس تنها به خرید سهام توس‌گستر اکتفا کرد.

در همین حال، دوشنبه سرمایه‌گذاری ساختمان نوین هم عرضه‌کننده اصلی در نماد آبادگران بود.

صبا تامین نیز مبادرت به خرید سهام بیمه البرز، نوسازی و ساختمان تهران، خگستر، داروسازی ابوریحان، داروپخش و بانک کارآفرین کرد.

سرمایه‌گذاری صندوق نفت خریدهای سنگینی را در نماد بانک پاسارگاد و بانک کارآفرین، لیزینگ رایان سایپا، لیزینگ ایرانیان و تجارت الکترونیک پارسیان صورت داد.

سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نیز اقدام به عرضه بلوکی بیش از ۵/۴ درصد از سهام گسترش خدمات کشاورزی کرد که بانک دی در نقش خریدار آن ظاهر شد.

از سوی دیگر، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها خرید سنگین نزدیک به ۱۵میلیون سهمی بانک پاسارگاد را داشت. در نماد ماشین سازی اراک، همچنان سرمایه‌گذاری سرمایه گستر سهند خریدار بیش از ۵۰۰هزار سهم این شرکت بود.

دلیران پارس نیز روز شلوغی را با خرید‌های سنگین در نمادهای سرمایه‌گذاری شاهد، بانک دی و بانک ایران زمین پشت سر گذاشت و از طرفی فروشنده ۶۰۰هزار سهم سامان‌گستر نیز بود.

در نماد شیران، بازرگانی و خدمات بندری ایران یک میلیون سهم عرضه کرد تا این نماد به گره نرود. پارس بازرگان دوباره نفت پارس خرید و توسعه تجارت اندیشه آریا در بانک سرمایه با خرید ۷۰۰ هزار سهم فعال بود. در روز دوشنبه، «شازند» و قند قزوین از نمادهایی بود که انتقال مالکیت سنگین از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها در آنها صورت گرفت.

حقوقی‌ها و بازار مثبت

روز سه‌شنبه، سرمایه‌گذاری سمند برخلاف روزهای قبل اقدام به خرید اندک در دو نماد ایران خودرو و قطعات اتومبیل ایران کرد، در شرایطی که صبا تامین فعالیت چندانی نداشت وخرید اندک در دو نماد داروسازی جابر و بانک تجارت و فروش اندکی نیز در نماد داروسازی سینا داشت.

مسکن شمال شرق شاهد خرید سهامش توسط سرمایه‌گذاری مسکن، اعتضاد غدیر و صندوق مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن از یک طرف و از سویی دیگر، فروش سهام توسط سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه بود.

روز سه‌شنبه «خگستر» نیز خریدهای مناسبی را در نمادهای بیمه پارسیان و مهرکام پارس انجام داد. اما از طرفی دیگر، صندوق بیمه روستاییان و عشایر اقدام به خرید بیش از ۲۳۰ هزار سهم غدیر کرد.

روز سه‌شنبه در نماد قند مرودشت خرید سهام این شرکت توسط ۲ حقوقی شامل دانایان پارس، صندوق حمایت کارکنان فولاد و شخص حقیقی جالب توجه بود.

این در حالی است که شرکت تجهیزات پزشکی مهرگان در دو نماد «آ.س.پ» و قند اصفهان در نقش خریدار عمل کرد. در ماشین‌سازی اراک نیز همچنان حمایت سرمایه‌گذاری سرمایه گستر سهند با خرید ۷۰۰ هزار سهم ادامه یافت.

بنابراین گزارش، نور دنا خریدهای سنگینی را در نماد «خبهمن» انجام داد، همچنین نور دنا در بانک سینا خریدار بود.

دلیران پارس هم خریدار حدود ۳۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری شاهد و خریدار سنگین ۹/۱۲ میلیون سهمی بانک ایران زمین بود. این در حالی است که سرمایه گذاری مهر در بازار مثبت ۷۰۰ هزار سهم «وسپه» را عرضه کرد. در این روز بانک پارسیان هم با حمایت از طرف سرمایه گستر دوراندیش مواجه شد.

حقوقی تازه وارد در گروه قندی و کاشی یعنی سرمایه‌گذاری دانش محور کارآفرین نیز در نمادهای قند ثابت و خاک چینی خریدار بود. این در حالی است که آستان قدس فروشنده ۲۰۰ هزار سهم قندثابت بود.

در سهام بانک انصار همچنان ارتباطات سیار خریدار این سهم بود و از طرفی دیگر پارس بازرگان سهامدار جدید نفت پارس اقدام به خرید ۱۲۰ هزار سهم این شرکت کرد. یک شخص حقیقی در صف خرید «ثاباد» ۴۰۰ هزار سهم عرضه کرد و یک حقیقی دیگر هم در این روز ۲۰۰ هزار سهم «وکار» خرید.

در مجموع سه روز نخست هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با تمرکز فعالیت حقوقی‌ها در بخش خرید سهام دانست که البته این تحرکات با چرخش بازار و آغاز روند مثبت کمرنگ‌تر شده است.