احیای سهام صادرکنندگان در بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با چرخش روند معاملات مواجه شد و حضور خریدارانی جدید در بازار به تشکیل صف‌های خرید منجر شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با صف‌های یکپارچه در نمادهای پتروشیمی و نمادهای وابسته به ارزش دلار مواجه بودند. این حرکت در شرایطی انجام شده که نرخ دلار در بازار تهران روز دوشنبه تا نرخ ۱۷هزار و۸۰۰ ریال رشد کرده بود که رکوردی تازه‌ای به شمار می‌رفت؛ هرچند بعدازظهر این نرخ تا سطح ۱۶ هزار ریال عقب نشست. نرخ‌های کنونی و اطمینان از انجام صادرات شرکت‌ها می‌تواند درآمد‌های شرکت‌های بورسی را به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد. به صورت سنتی پس از رشد دلار با یک فاصله زمانی قیمت محصولات تولیدی شرکت‌ها و پس از آن ارزش سهام آنها رشد می‌کند که البته بیش از هر چیز این روند نیازمند اطمینان به ثبات نرخ ارز در سطوح جدید است. در شرایط حضور ناگهانی خریداران پس از چند هفته رشد ارز در بازار تهران، شائبه حمایت از بازار سرمایه را تقویت کرده است.

در همین حال وضعیت بازار ارز به واکنش مسوولان منجر شده است.

رییس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی برای کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و دشمن به تنش‌های روانی دل بسته است، گفت: استفاده از ابزارهای پولی جذاب، ایجاد ثبات در بازار و مدیریت عوامل روانی مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال برای بازار ارز و طلا است.

محمود بهمنی گفت: نوساناتی که طی روزهای اخیر در بازار ارز مشاهده می‌شود بیش از هر چیز منشا روانی دارد و نمی‌تواند تداوم پیدا کند.

وی افزود: آنچه پیش از این در مورد سکه شاهد بودیم به روشنی نشان داد که بخش عمده‌ای از نوسانات در بازارهایی مانند سکه، طلا و ارز در شرایط فعلی منشاء روانی دارد و به همین خاطر نیز استمرار نمی‌یابد. در همین حال دامنه اظهارنظرها به سخنگوی وزارت امور خارجه نیز کشیده شده و مهمانپرست گفت: آخرین آمار وضعیت بورس‌های دنیا نشان داد که بورس جمهوری اسلامی ایران به لحاظ رشد در رتبه اول قرار دارد و این در حالی است که بورس‌های کشورهای غربی و منطقه همگی شاهد سقوط شاخص‌های خود هستند.

وی تاکید کرد:‌ باید با یک بررسی کارشناسانه موضوع نوسان نرخ ارز دنبال شود تا ریشه‌های آن مشخص گردد. این مساله ارتباطی به بحث‌های تحریم و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارد. بعضی از افراد ممکن است به دنبال سودهایی باشند چه مشروع و چه نامشروع که باید زمینه استفاده مناسب از این نقدینگی در داخل کشور به وجود آید.

در همین حال، معامله‌گران بازار سرمایه به دقت روند تحولات آتی را در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و بازارهای موازی دنبال می‌کنند. در حالی که محور حرکت روز گذشته بازار شرکت‌های دارای صادرات بود، کاهش احتمالی بهای ارز در روزهای آتی می‌تواند به زیان خریداران منجر شود. در بازار دیروز در گروه معدنی، خبرهای اولیه از توافقی در مورد عوارض سنگ‌آهن حکایت داشت. براساس شایعات منتشره در زمینه تعیین حقوق و بهره مالکانه معادن، به دلیل کسری ذخایر صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، در نیمه دوم سال جاری نرخ بهره مالکانه چهار درصد و بر مبنای قیمت فروش شمش فولاد تعیین می‌شود.

در همین راستا از این چهار درصد بهره مالکانه که مورد توافق طرفین بوده است، مقرر شده ۵/۱ درصد توسط شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن و ۵/۲ درصد توسط شرکت‌های فولادی پرداخت شود و این توافقات از اول مهر ۹۰ لازم‌الاجرا است. بنابر اخبار غیررسمی، این رقم تنها برای نیمه دوم سال جاری تعیین شده و از سال آتی این رقم با تغییر همراه خواهد بود.

بر اساس این توافق از سال ۱۳۹۱ به بعد میزان بهره مالکانه از چهار درصد به پنج درصد افزایش می‌یابد که تا ۲۵ سال نیز همین نرخ برای استخراج از معادن سنگ‌آهن اعمال می‌شود. با این تفاوت که از این پنج درصد بهره مالکانه دو درصد را سنگ‌آهنی‌ها پرداخت می‌کنند و سه درصد مابقی نیز توسط فولادی‌ها پرداخت می‌شود. این توافق که با ورود و عرضه شمش در بورس کالا همراه خواهد بود، فشار بیشتری بر هزینه‌های شرکت‌های معدنی و فولادی وارد خواهد کرد. زیرا پیش از این قرار بود عوارض ۲۹هزار تومان به ازای هر تن فروش سنگ‌آهن تعیین شود؛ این در حالی است که عوارض ۴تا ۵درصدی براساس قیمت کنونی شمش فشار بیشتری را به شرکت‌ها وارد خواهد ساخت. در همین حال توقف طولانی مدت نمادهای صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات و شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو فشار شدیدی را به نقدینگی معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه گذاری وارد می‌کند. در گروه معدنی، کشور هند از ۳۰ دسامبر تعرفه صادرات سنگ‌آهن را از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش داده است. احتمالا این افزایش تعرفه، صادرات سنگ‌آهن هند را که اخیرا افت زیادی داشته، باز هم کاهش خواهد داد.

در گروه غذایی، رشد بی‌سابقه و عجیب گروه قندی دیروز به توقف برخی نمادهای این گروه برای تعدیل سود و همچنین انتشار گزارش‌های شفاف سازی در مورد چهار نماد قند شیرین خراسان، شکر شاهرود، قند نیشابور و قند مرودشت منجر شد. نمادهای قند قزوین و قند پیرانشهر برای تعدیل سود متوقف شدند.

در بازار دیروز شاخص ۱۸۳واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۵۰۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۴۶میلیارد و ۲۹۷میلیون تومان بود که ۲/۹ درصد آن را معامله ۱/۲میلیون سهم خارک تشکیل داد. از ۲۵۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۹نماد با کاهش قیمت و ۱۳۳نماد با رشد ارزش معامله شدند.