گروه بورس- هدیه لطفی: معاون شرکت فرابورس از تغییر نحوه معاملات شرکت های حاضر در بازار پایه خبر داد.
حسن محمد‌تبار با اعلام این خبر افزود: طبق تبصره ۵ ماده ۴ دستورالعمل معاملات در بازار پایه فرابورس که به تایید و تصویب سازمان بورس رسید، از شنبه آینده نحوه معاملات شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس تغییر می‌کند.

براین اساس، در سه مقطع زمانی 9، 9:30 و 10 صبح هر روز کاری، معاملات به صورت آکشن (حراج تک قیمتی) خواهد بود. از ساعت 10 تا 11:30 دقیقه هم معاملات به صورت حراج پیوسته و در ساعت 12 مجددا حراج تک قیمتی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از کد معاملات به صورت گروهی (ددد) در معاملات بازار پایه ممنوع خواهد بود و معامله‌گران برخط (آنلاین تریدرها) نیز مجاز به ثبت سفارش در نمادهای این بازار نیستند. بنابراین کارگزاران فعال در فرابورس باید دسترسی مشتریان برخط خود را در بازار پایه فرابورس ایران مسدود کنند.
به گفته این مقام مسوول‌ قیمت پایانی معاملات، به صورت میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در کلیه حراج‌ها محاسبه و در سیستم معاملات اعمال می‌شود. همچنین دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود. محمدتبار هدف اصلی از این تغییرات را کنترل محدودیت‌های اعمال شده در بازار پایه دانست و گفت: به دلیل وجود خریداران گروهی (ددد) و آنلاین تریدرها، اطلاعات دقیقی از خریداران و فروشندگان در دسترس نبود و به این ترتیب با اجرای محدودیت‌های فوق کنترل بیشتری بر معامله‌گران این بازار صورت خواهد گرفت.
محمدتبار در ادامه افزود: همچنین یکی از دلایل تغییرات مزبور را می‌توان به تشویق هرچه بیشتر شرکت‌ها برای پذیرش در بازارهای اصلی فرابورس دانست.
شفافیت بیشتر در بازار پایه
مدیرعامل فرابورس نیز در رابطه با تغییر نحوه معاملات مزبور به خبرنگار ما گفت: هدف و سیاست اصلی معاملات در بازار پایه، نقل و انتقال سهام با شفافیت و نظم خاص است که با تغییر نحوه معاملات و حذف معامله‌های گروهی و معامله‌گران برخط، در تحقق هرچه بیشتر این هدف تلاش کرده‌ایم.
مصطفی امیدقائمی در ادامه افزود: به این ترتیب سهامداران با در نظر گرفتن ریسک بالای این بازار، اقدام به خرید و فروش سهام در بازار پایه خواهند کرد. وی درخصوص این نکته که به این ترتیب حجم معاملات بازار پایه کاهش می‌یابد، گفت: هدف اصلی این بازار نقل و انتقال شفاف سهام است و سیاست فرابورس دستیابی به حجم بالای معاملات در این بخش نیست.
یاد‌آور می‌شود معاملات بازار پایه بر دو نوع حراج تک قیمتی و حراج پیوسته است. در روش حراج پیوسته، داد و ستد سهام براساس روش متداول در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس صورت می‌گیرد و شرکت‌هایی که نقدشوندگی بالایی دارند در این فهرست رده‌بندی می‌شوند. اما شرکت های سهامی عامی که از نقدشوندگی کمی برخوردارند یا تعداد سهامدار آنها اندک است به روش حراج تک نرخی معامله می‌شوند. در این روش هر روز ۵ حراج تک‌قیمتی انجام می‌شود و مانند بازار معمولی قیمت‌گذاری صورت نمی‌پذیرد.
همچنین از روز شنبه نمادهای معاملاتی «بهشت»، «سنوین»، «سجام»، «وما»، «وشمال»، «فن‌آوا»، «کازرو»، «ممسنی»، «شمرد»، «شکبیر»، «نوین»، «تات» و «معیار» مشمول رویه جدید معاملات در بازار پایه خواهند بود.
کاهش معاملات فرابورس
از سویی دیگر، ارزش معاملات بازار فرابورس با جابه‌جایی 36 میلیون سهم به 187 میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با معاملات روز یکشنبه 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این روز بهشت پارس با جابه‌جایی ۸/۷ میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد. همچنین پتروشیمی مارون با خرید و فروش ۴ میلیون سهم به ارزش ۶۴ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات دیروز را کسب کرد.
بانک دی نیز با جابه‌جایی 8/6 میلیون سهم به ارزش 5/8 میلیارد ریال، معاملات قابل توجهی داشت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را، اوراق مشارکت نارنجستان با دادوستد 23 هزار و 520 برگه داشت. همچنین در این بازار 10 هزار و 550 برگه اوراق اجاره ماهان و 10 هزار و510 برگه مشارکت مسکن مهر نیز خرید و فروش شد. در همین حال، روز گذشته نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران به علت تعدیل در پیش‌بینی درآمد متوقف شد.