گروه بورس- هدیه لطفی: مدیریت پذیرش اوراق بهادار فرابورس از درج سه نماد جدید در بازار پایه خبر داد.
بر این اساس، به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت‌های مرغ اجداد زربال، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد و زرین معدن آسیا از روز گذشته در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج نام شدند و هر کدام به ترتیب به عنوان سی‌امین، سی‌ویکمین و سی‌ودومین نماد درج شده در این بازار شناخته شدند.

بازار متعادل
از سویی دیگر، بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی آغاز کرد، به طوری که حجم کل سهام مبادله شده در این بازار به بیش از ۳۰ میلیون سهم رسید و ارزش کل معاملات بالغ بر ۲۱۷ میلیارد ریال اعلام شد.
در بازار دیروز بهشت پارس با جابه‌جایی 6/7 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.
همچنین نمادهای سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، فن‌آوا، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و مارون هر کدام به ترتیب با خرده معاملات ۵/۴، ۷/۲، ۷/۲، ۲/۲ و ۱/۲ میلیون سهمی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
در همین حال دیروز از 55 نماد معامله شده، تعداد 28 نماد با افزایش قیمت، 20 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند که در این میان نماد معاملاتی فن‌آوا با ثبت 96/4 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد نرخ را تجربه کرد.همچنین نمادهای «فولای»، «سنوین»، «سجام»، «شمواد»، «آس‌پ» و «فناور» نیز در فهرست نمادهای مثبت دیروز قرار گرفتند.این در حالی است که نمادهای باغمیشه، همراه اول، همکاران سیستم، عمران و توسعه شاهد و سرمایه‌گذاری توسعه شمال با افت قیمت مواجه شدند.در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 32 هزار و 645 برگه داشت. همچنین در این بازار 24 هزار و 230 برگه اجاره سامان، 19هزار و330 برگه اجاره امید، 16هزار و 500 برگه اجاره ماهان2، 5 هزار و 380 برگه مشارکت نفت فصلی، 4هزار و240 برگه مشارکت نارنجستان و 50 برگه اجاره ماهان خرید و فروش شد.
پتروشیمی‌های بدون خریدار
از سویی دیگر روز گذشته بل وک شرکت‌های پتروشیمی داراب، فسا و جهرم، در بازار سوم فرابورس ایران عرضه شدند که به دلیل نبود خریدار، روی میز فروش باقی ماندند.
دیروز ۴/۵۹ درصد از سهام پتروشیمی داراب، ۹/۴۴ درصد از سهام پتروشیمی فسا و ۵۵/۴۳ درصد از سهام پتروشیمی جهرم به قیمت پایه ۱۲۰۰ ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شدند که خریداری برای آنها وارد رقابت نشد.
توقف و بازگشایی نمادها
همچنین دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان تا سقف ۵۰ درصد در بازار دوم گشایش یافت، این در حالی است که نماد معاملاتی سیمان لار سبزوار به دلیل تعدیل در اطلاعات پیش‌بینی، متوقف شد.
تقاضای 40 برابری برای اوراق بوتان
در همین حال، بر اساس گزارش سنا، اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت بوتان در اولین لحظات بازگشایی به فروش رسید. این اوراق که تقاضایی بیش از ۴۰ برابر حجم عرضه درلحظه شروع معاملات داشت با استقبال مناسب بازار در همان روز اول خریداری شد.