سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ارتقای شفافیت اطلاعاتی بازار و پیشگیری از تخلف‌های گزارشگری مالی، پیش‌نویس دستورالعمل الزامات کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را تدوین کرد. رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس با بیان مطلب فوق گفت: استقرار و به‌کارگیری کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش در شرکت‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل در ارتقای شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه و همچنین کمک به مدیران شرکت‌ها در جهت حصول اطمینان بیشتر نسبت به تحقق اهداف اثربخشی و کارایی عملیات، رعایت مقررات گزارشگری مالی و سایر الزامات قانون بازار اوراق بهادار است. آزاده مداحی با اشاره به مسائل اخیر مالی در بازار پول کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی، ضرورت وجود سیستم کنترل داخلی اثربخش در شرکت‌ها به خوبی احساس می‌شود، زیرا اگر سیستم کنترل داخلی به درستی طراحی و اجرا شود علاوه‌بر آنکه باعث افزایش اثربخشی و کارآیی عملیات شرکت می‌شود، به مدیران و اعضای هیات‌ مدیره شرکت‌ها در انجام مناسب تکالیف و مسوولیت‌های مقرر در قانون بازار اوراق بهادار به خصوص در امر اطلاع‌رسانی و شفافیت اطلاعات کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: به همین دلیل مدیران شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف مورد نظر، پاسخ به انتظارات سهامداران و نهادهای نظارتی، حفظ توان رقابتی و ماندگاری در عرصه کسب و کار باید درصدد تقویت سیستم کنترل داخلی باشند. مداحی اضافه کرد: دستورالعمل پیشنهادی پس از بررسی موضوع در جلسات متعدد کمیته استانداردها که با حضور کارشناسان آموزش سازمان بورس و متخصصان و صاحب‌نظران حرفه حسابداری و حسابرسی برگزار شد، تدوین شده است.

رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس اظهار کرد: برخی از مهم‌ترین اهدافی که از اجرای کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی مدنظر است و کمک شایانی به مدیران و اعضای هیات‌ مدیره شرکت‌ها در ایفای مسوولیت‌های گزارشگری مالی خواهد کرد، حصول اطمینان از به موقع بودن و قابلیت اتکای گزارشگری مالی و رعایت مقررات افشای اطلاعات است و در آن از پیشگیری و کشف به موقع تقلب‌ها و سایر تحریف‌های با اهمیت در گزارشگری مالی اطمینان معقول حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور شرکت‌ها باید سامانه کنترل داخلی مناسب و اثربخش را مستقر کرده و به صورت سالانه آن را ارزیابی و سپس نتایج ارزیابی خود را طی گزارشی با عنوان گزارش کنترل‌های داخلی به بازار منعکس کنند. به علاوه حسابرس مستقل نیز باید اظهارنظر در مورد سامانه کنترل‌های داخلی را ارائه کنند.