گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به لطف بازگشایی برخی نمادهای متوقف و همچنین افزایش تقاضا در برخی از نمادهای عمده با رشد ۳/۸۲ واحدی شاخص کل مواجه بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در سطح بین‌الملل، فرا رسیدن سال نو میلادی از تب و تاب تحولات بین‌المللی و نوسان بازارهای جهانی کاسته بود. در این شرایط، معامله‌گران بورس اوراق بهادار توجه ویژه‌ای را به خبرهای داخلی و تحولات شرکت‌های بورسی اختصاص دادند که این امر به رشد برخی از نمادهای عمده بازار منجر شد. در همین حال، در تحولات اقتصادی دیروز خبرها حکایت از آن داشت که در نظام بانکی کشور، نرخ سود سپرده و تسهیلات روزهای پرتلاطمی را می‌گذراند. تعیین نرخ سود ۱۸ درصدی برای خطوط اعتباری بانک مرکزی، نظام بانکی کشور را دچار ابهام کرده است. همین امر باعث شده تا نرخ سود بین بانکی به بالاترین حد خود طی سال‌های اخیر برسد و بنا بر برخی اخبار منابع در روزهای اخیر با نرخ حدود ۲۰ درصد بین بانک‌ها رد و بدل شود. این امر فشار قابل ملاحظه‌ای را به بانک‌ها و متقاضیان دریافت تسهیلات وارد می‌کند.

از سوی دیگر، در صحنه بازارهای موازی نیز آرامش نسبی در بازار طلا حاکم بود، اما بازار ارز با رشد محدودی مواجه بود.

همچنین مرحله دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها و فشارهای احتمالی که به شرکت‌های تولیدی در اثر اجرای احتمالی آن وارد خواهد شد نیز در برخی خبرها مخابره شده است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه پتروشیمی، شاهد انتشار گزارش ۶ماهه پتروشیمی زاگرس و تعدیل سود این شرکت بودند. زاگرس دیروز ۱۴/۷ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. در همین حال افزایش ارزش دلار در برابر ریال همچنان گروه پتروشیمی را که میزان قابل ملاحظه‌ای صادرات را انجام می‌دهند، در کانون توجه معامله‌گران قرار داده است. دیروز نمادهای پتروشیمی اصفهان، اراک، پردیس و خارک وضعیت مناسبی را تجربه کردند. در گروه انفورماتیک، تعدیل مثبت سود، به رشد ۸۹/۱۰درصدی این نماد منجر شد. این تعدیل ناشی از فروش دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان بوده است. «رانفور» در آخرین گزارش خود فروش مابقی دارایی‌های سرمایه‌گذاری ایرانیان را در سال مالی جاری این شرکت برنامه‌ریزی کرده است.

در گروه فلزی دیروز اعلام برنامه حضور احتمالی رییس‌جمهوری برای افتتاح فولاد هرمزگان در روز دوشنبه به رشد قیمتی مبارکه منجر شد. فولاد هرمزگان با افزایش تولید اسلب موجب قطع وابستگی مبارکه به دریافت اسلب از فولاد خوزستان شده است. همچنین با تامین تمامی نیازهای مبارکه، فولاد هرمزگان از فردا (۱۲دی‌ماه) فروش اسلب در بورس کالا را آغاز خواهد کرد که خبر مناسبی برای شرکت‌های فولادی خصوصی برای دسترسی به مواد اولیه داخلی است.

در گروه غذایی روز گذشته گزارش تاثیرات انعقاد قرارداد تصفیه شکر شرکت قند هگمتان در شرایطی منتشر شد که نامه این شرکت تاریخ هفتم آذر‌ماه را بر خود داشت. براساس این نامه، قند هگمتان از محل تصفیه ۲۲هزار تن شکر خام با رشد سود به میزان ۱۰۲ریال مواجه می‌شود. در گروه بانکی دیروز، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری یا عدم واگذاری سهام پست‌بانک، پس از رای‌گیری نمایندگان مشخص خواهد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلی برای واگذاری مابقی سهام پست بانک در بورس وجود ندارد.

حسن خسته بند درخصوص وضعیت واگذاری سهام پست بانک گفت: این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و اعضای کمیسیون نظرات خود را در این مورد اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌اند، اظهار کرد: واگذاری یا عدم واگذاری سهام پست‌بانک پس از رای‌گیری اعضا مشخص خواهد شد. نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم در صورتی که ۱۰۰ درصد سهام پست بانک به بخش خصوصی واگذار شود، مشکلی در فعالیت‌های این شرکت به وجود نمی‌آید. روز گذشته در گروه تجهیزات، حفاری شمال تحت تاثیر انتشار خبرهای اولیه در مورد ورود دکل دریایی سحر این شرکت به خلیج‌فارس و همچنین افزایش یک دکل خشکی به ناوگان زمینی این شرکت با صف خرید همراه شد که این صف با عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی مواجه شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۷/۴۰ میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت که ۷/۱۶درصد این معاملات را نماد فولاد مبارکه تشکیل داد. از ۲۴۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۵نماد با رشد قیمت و ۱۱۷نماد با کاهش ارزش معامله شدند.