گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط مطلوبی سپری کرد و به‌رغم حجم متعادل سهام جابه‌جا شده در این بازار، ارزش کل معاملات رکورد مناسبی را ثبت کرد؛ به طوری که در مجموع خرید و فروش 8/36 میلیون سهم به ارزش 8/667 میلیارد ریال در سامانه فرابورس ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ما، نماد معاملاتی پتروشیمی مارون با وجود نوسانات مثبت کمی که داشت در پایان معاملات ۲۲/۲ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و حدود نیمی از معاملات دیروز فرابورس را رقم زد.
هر سهم «مارون» به طور میانگین به قیمت 16 هزار و 356 ریال دادوستد شد و در مجموع 4/14 میلیون سهم آن به ارزش 234 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
اوراق مشارکت مسکن مهر نیز با جابه‌جایی ۱۱۲ میلیارد ریالی خود، سهم بسزایی در این رشد ایفا کرد. نماد معاملاتی بهشت پارس نیز در حالی شاهد معامله ۹۷۹ هزار سهم به ارزش ۷/۱ میلیارد ریال بود که در پایان معاملات صف خرید سنگین ۸/۷ میلیون سهمی برای آن باقی ماند و هر سهم آن با ۹۷/۴ درصد افزایش قیمت به نرخ پایانی ۱۷۷۳ ریال رسید.
همچنین در این بازار نمادهای معاملاتی همراه اول، فولای، افرانت، فن‌آوا و همکاران سیستم با رشد قیمت سهام روبه‌رو شدند.
این در حالی است که بیمه ما با ثبت ۸۹/۳ درصد افت، بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد. نمادهای معاملاتی کویرتایر، لیزینگ ایرانیان و بیمه نوین نیز کاهش قیمتی در محدوده دو درصد داشتند.
در بازار ابزارهای نوین مالی پس از پذیره‌نویسی 200 میلیارد ریالی اوراق شرکت بوتان، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 112 هزار و 40 برگه داشت. همچنین در این بازار 29 هزار و 360 برگه مشارکت نارنجستان، 9 هزار و60 برگه اجاره امید، 3هزار و500 برگه اجاره سامان، 2هزار و 750 برگه اجاره ماهان2، هزار و 670 برگه مشارکت نفت و 260 برگه اجاره ماهان جابه‌جا شد. امتیاز تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها نیز بازار دیروز را با افت قیمت به پایان بردند، به طوری که در مجموع با یک درصد کاهش در محدوده 70 هزار تومان در هر برگه معامله شدند.
بازگشایی و توقف نمادها
از سوی دیگر روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی لردگان به دلیل لغو برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، با نوسان منفی 09/0 درصدی گشایش یافت.
این در حالی است که نماد معاملاتی پتروشیمی ممسنی به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه در روز یکشنبه و نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس به دلیل تعدیل در اطلاعات پیش‌بینی، متوقف شدند.
پذیره‌نویسی اوراق مشارکت «بوتان»
در همین حال، روز گذشته تعداد ۲۰۰ هزار ورقه مشارکت گروه صنعتی بوتان با قیمت اسمی هر برگه یک میلیون ریال از طریق بازار سوم فرابورس عرضه و مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت. قرار بود پذیره‌نویسی یادشده از امروز آغاز و به مدت یک هفته ادامه یابد که با توجه به خریداری کل اوراق عرضه شده در اولین روز، پذیره‌نویسی مزبور به اتمام رسید.
یادآور می‌شود این پذیره‌نویسی اوراق چهارساله جهت تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز مبنی بر راه‌اندازی خط تولید رادیاتور آلومینیومی بوتان با نرخ سود 17 درصد صورت گرفت.