گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در معاملات روز گذشته در تلاش برای مثبت شدن، همچنان شاهد رونق معاملات اوراق مشارکت بود. به نحوی که رشد 100 درصدی ارزش معاملات فرابورس در سایه معاملات این بخش رقم خورد.

روز گذشته باوجود کاهش حجم معاملات، بیشتر نمادها عرضه و تقاضای متعادلی را شاهد بودند. در همین حال معامله بیش از ۲/۱ میلیون سهم بیمه ما موجب تعادل نسبی صف فروش این نماد شد؛ اما «سنوین» دیگر نماد تازه‌وارد سهم فرابورس، همچنان با صف فروش به کار خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که حجم معاملات دیروز این نماد از ۸/۲ میلیون سهم گذشت.
فرابورس در دیگر اتفاقات دیروز بازگشایی نماد سیمان غرب آسیا را شاهد بود که با نوسان شدید بین ارقام 1200 تا 2500 ریالی، سرانجام در قیمت پایانی 1263 ریال بسته شد و در اولین روز معاملاتی خود معامله 152 هزار سهم را تجربه کرد.
به ا ین ترتیب در مجموع دیروز بیش از ۵/۲۳ میلیون سهم و حق‌تقدم در بازار فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۲۳۹ میلیارد ریال رسیده که اوراق مشارکت نارنجستان، مشارکت ایران شرق، اجاره سامان، مشارکت نفت، مشارکت توسعه و اجاره امید هر کدام به ترتیب با معاملات ۴۰، ۲۸، ۲۷، ۲۳، ۶/۲۰ و ۸/۱۵ میلیارد ریالی خود، سهم بسزایی در این رشد معاملات داشتند.
همچنین روز گذشته امتیاز تسهیلات مسکن دوره آذرماه 90 نیز بازگشایی شد اما معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.در همین حال، روز گذشته از 55 نماد معامله شده در بازار، 17 نماد با افزایش قیمت، 30 نماد با کاهش قیمت و بقیه بدون تغییر نرخ بودند.در این راستا می‌توان به افت قیمت 96/4 درصدی پتروشیمی کازرون، 79/4 درصدی همکاران سیستم و افرانت، 74/4 درصدی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و 11/4 درصدی سرمایه‌گذاری توسعه شمال اشاره کرد.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی «سمگا»، «ثشرق»، «ثباغ»، «نوین»، «سبحان»، «پکویر» و «کمرجان» هر کدام با ثبت افزایش قیمت در محدوده ۱۴ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.
عرضه سه شرکت پتروشیمی
از سوی دیگر روز گذشته مدیر بازار فرابورس از عرضه بلوکی سهام سه شرکت پتروشیمی داراب، پتروشیمی فسا و جهرم در روز شنبه ۱۰دی در بازار سوم خبر داد.
امیر‌هامونی با اعلام این خبر گفت: 416 میلیون سهم شرکت پتروشیمی داراب معادل 4/59 درصد به صورت بلوکی و قیمت پایه 1200ریال ،شنبه 10دی در بازار سوم عرضه می‌شود. هامونی در ادامه افزود: همچنین در این روز، 280میلیون سهم شرکت پتروشیمی فسا معادل 9/44 درصد و همچنین 280میلیون سهم پتروشیمی جهرم معادل 55/43درصد به نرخ پایه هر سهم 1200ریال به صورت یکجا و به صورت نقد در بازار سوم عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با داشتن ۹/۱۹ درصد مالکیت بیشترین درصد سهام را درمیان سایر سهامداران عمده این سه شرکت پتروشیمی دارد.