گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس دی ماه را با عرضه‌های بلوکی سهام دو شرکت تولید نیروی برق دماوند و سهند آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد ۴۶۰میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند که به صورت ۴۳۷میلیون سهم بلوکی و ۲۳میلیون سهم ترجیحی و اقساطی است، به وکالت از پیمانکاران وزارت نیرو از طریق بازار سوم فرابورس به فروش برساند.
نرخ پایه هر سهم مزبور 32 هزارو 910ریال در نظر گرفته شده و این عرضه در تاریخ 10دی صورت می‌گیرد.
همچنین در ۱۱دی ماه نیز بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت تولید نیروی برق سهند روی میز فروش قرار می‌گیرد. این بلوک معادل یک میلیارد و ۲۷۸میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق سهند است، که از این تعداد ۶۳میلیون و ۹۰۰هزار سهم آن ترجیحی است و در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود. سرمایه شرکت مزبور یک هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال است و ارزش پایه هر سهم آن ۲هزارو ۷۹۳ریال برآورد شده است.
یاد‌آور می‌شود فعالیت این شرکتها در زمینه تولید و فروش انرژی برق، برون سپاری، عملیات اجرایی رقابت‌پذیر، سرمایه‌گذاری و مشارکت در احداث و خرید نیروگاه، تهیه و تامین ابزار و ماشین‌آلات مورد نیاز است.
کارگزاران خریدار باید معادل ۳درصد ارزش سهام موضوع معامله بر اساس قیمت پایه سهام به عنوان سپرده شرکت در مزایده و تضمین تعهدات، نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی از مشتری دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند.
همچنین چنانچه برنده مزایده، در مدت تعیین شده از تاریخ برنده شدن در فرابورس نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله اقدام نکند، سپرده وی پس از کسورات قانونی به نفع سازمان ضبط می‌شود.
گشایش «سجام»
در همین حال بازار پایه فرابورس در روز یکشنبه 4 دی‌ماه، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سیمان غرب آسیا خواهد بود.
مدیر بازار فرابورس با اعلام این خبر افزود: در روز یکشنبه ۴ دی‌ماه، نماد معاملاتی «سجام» به روش گشایش نماد و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت در بازار پایه آغاز به کار خواهد کرد. امیر هامونی در ادامه بیان کرد: قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود و از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل در نظر گرفته می‌شود.یادآور می‌شود در جلسه کمیته عرضه فرابورس که در تیرماه سال جاری برگزار شد، با درج نماد شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا با سرمایه ۴۲۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۵۴۴ هزار ریال موافقت شده بود.
کاهش ارزش معاملات
از سویی دیگر، ارزش معاملات روز گذشته فرابورس با جابه‌جایی ۲۰ میلیون سهم به ۱۴۷ میلیارد ریال رسید، که این رقم در مقایسه با معاملات روز دوشنبه ۳۳ میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد.در بازار دیروز حق‌تقدم سرمایه‌گذاری توسعه شمال با جابه‌جایی ۵ میلیون و ۱۶ هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.
بیمه ما نیز با خرید و فروش 9/4 میلیون سهم، معاملات پرحجمی داشت. در همین حال، از 54 نماد معامله شده در بازار دیروز، 24 نماد با افت قیمت، 20 نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند که در این میان حق‌تقدم پتروشیمی امیرکبیر با ثبت افزایش قیمت 5 درصدی، بیشترین رشد ارزش را تجربه کرد.
نماد مزبور در حالی بازار دیروز را با معامله ۲۵ هزار سهم ترک کرد که صف خرید سنگین ۷۵ میلیون سهمی برای آن باقی ماند و بنا به پیغام ناظر بازار نماد مزبور در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود. علت توقف حق‌تقدم پتروشیمی امیرکبیر اتمام مهلت استفاده از خرید آن است.
این در حالی است که روز گذشته مهلت استفاده از خرید حق‌تقدم باغمیشه به مدت 30 روز تمدید شد و در بازار دیروز 7/1 میلیون حق‌تقدم یادشده به ارزش 6/2 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت مسکن مهر با مبادله ۵۶ هزار و ۸۴۰ برگه به عنوان پرمعامله‌ترین اوراق شناخته شد.همچنین در این بخش از بازار گواهی ۸ شرکت دیگر نیز خرید و فروش شد که در این راستا می‌توان به دادوستد ۱۲ هزار و ۵۴۰ برگه اوراق اجاره سامان، ۸۹۰۰ برگه اوراق مشارکت نفت و ۷۸۶۰ برگه اوراق اجاره ماهان اشاره کرد.