گروه بورس- بورس آتی در معاملات این هفته در رکودی عمیق گرفتار شد تا عملا معامله‌گران بی‌تفاوت از کنار این بازار عبور کنند.

به گزارش خبرنگار ما، باوجود ظهور نشانه‌های مثبت در بازار نقدی سهام در بورس آتی رکود بی‌سابقه‌ای در جریان معاملات این هفته حکمفرما شد تا جایی که از ۵ روز کاری، بورس آتی سه روز تعطیل را پشت سر گذاشت. به اعتقاد کارشناسان، جذابیت‌های بازارهای موازی در کنار رونق معاملات آتی سکه تا اندازه‌ای بوده است که مبادلات آتی سهام به حاشیه رانده شده است.

بر این اساس، فعالیت بازار آتی در حالی ادامه دارد که از یک سو در سررسیدهای منتهی به شهریور سال ۹۱، قیمت‌های پیشنهادی معادل قیمت‌های کنونی است و از سوی دیگر از قراردادهای دی و اسفند نیز بعضا تنها شاهد حضور یک طرف خرید یا فروش هستیم که حجم معاملات آتی را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

به این ترتیب در مجموع روزهای شنبه و یکشنبه تعداد ۱۶ قرارداد در بازار آتی دادوستد شد و روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بازار آتی تعطیل بود.

بر این اساس، روز شنبه ۵ قرارداد در بورس آتی دادوستد شد. در این روز یک قرارداد «مپنا» دی‌ماه با نوسان مثبت ۴ درصدی معامله شد تا یک موقعیت باز به سررسید «مپنا» دی‌ماه افزوده شود. بدین ترتیب «مپنا» دی ماه با قیمت تسویه ۲۳۸۸ ریال به ۲۹۲ موقعیت باز دست یافت. همچنین «غدیر» دی ماه با معامله ۴ قرارداد در نوسان مثبت ۴ درصدی شاهد افزایش قیمت تسویه تا ۴۵۳۵ ریال بود.

در معاملات روز یکشنبه بورس آتی شاهد جابه‌جایی ۱۱ قرارداد بودیم. در این روز، ۱۰ قرارداد «فولاد» دی‌ماه با ۱۱ ریال کاهش قیمت از سوی معامله‌گران دادوستد شد.

بر این اساس، نوسان منفی ۴/۰ درصدی این قرارداد موجب شد این نماد در قیمت ۲۷۹۵ ریال تسویه شود. این در حالی است که ۱۰ تقاضای فروش برای این نماد در سیستم معاملات باقی ماند.

در همین حال، معامله یک قرارداد «فملی» دی ماه، ۵۱ ریال افزایش قیمت را در پی داشت. «فملی» دی ماه با نوسان مثبت ۱۲/۱ درصدی در قیمت ۴۶۰۰ ریال تسویه شد. دو تقاضای خرید «فملی» دی ماه در این روز فروشنده‌ای نداشت.