گروه بورس- در دنیای مجازی علاوه بر نقل اخبار، شایعات و مطالب آموزشی بورس، برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها به بررسی تحلیلی سهام شرکت‌های مختلف می‌پردازند.

در همین راستا، در مطلب گشتی در وب امروز سری به سایت «سرمایه‌گذاری آنلاین» زدیم که با بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی خارک اقدام به تخمین سودآوری شرکت در سال مالی جاری کرده است:
بر مبنای گزارش عملکرد شش ماهه ابتدایی سال، پیش‌بینی سود هر سهم شرکت پتروشیمی خارک 3,404 ریال اعلام شده است. در جدول شماره یک عملکرد این شرکت در شش ماهه اول سال ارائه‌ شده است. (ارقام جدول‌ها به میلیون ریال) برای بررسی بهتر وضعیت شرکت پتروشیمی خارک، در جدول شماره دو، عملکرد این شرکت در سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال به تفکیک نشان داده شده است.
در ارتباط با ارقام جدول دو، توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
1. در سه ماهه دوم سال سود عملیاتی شرکت در مقایسه با سه ماهه اول 15 درصد افزایش یافته و از 853,950 به 984,363 میلیون ریال رسیده است. افزایش نرخ فروش محصولات و سود حاصل از تسعیر نرخ ارز مهم‌ترین دلایل افزایش سود عملیاتی شرکت در سه ماهه دوم سال بوده است.
۲. در نیمه ابتدایی سال جاری به رغم رشد ۷۶ درصدی مبلغ فروش، خالص درآمدهای متفرقه شرکت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته در حدود ۴۰ درصد و معادل ۱۶۰ میلیارد ریال (۱۶۰ ریال برای هر سهم) کاهش یافته است. دلیل اصلی این امر نیز افزایش دوره وصول مطالبات و عدم دریافت به موقع مطالبات شرکت از خریداران با توجه به تشدید محدودیت‌های بانکی اعلام شده است. بر اساس گزارش حسابرس در مورد صورت‌های مالی شش ماهه اخیر، مانده حساب‌های دریافتنی ارزی فروش محصولات در تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۰ افزایش قابل توجه داشته و به دلیل شرایط تحریم، طی دوره مالی مورد نظر، وصول مطالبات طبق توافق انجام شده در سررسید مربوطه انجام نشده و در مواردی وصول مطالبات از طریق تهاتر با سود سهام پرداختنی با یکی از سهامداران و هزینه حمل کشتی‌ها بوده است.
بر مبنای گزارش عملکرد شش ماهه ابتدایی سال، سود هر سهم شرکت برای پایان سال مالی جاری 3,404 ریال پیش‌بینی شده است. در جدول شماره سه، پیش‌بینی حسابرسی نشده شرکت، به همراه برآورد مستقل از سود خالص برای پایان سال جاری ارائه‌ شده است.
برآورد مستقل در جدول سه، با توجه به مفروضات زیر انجام شده است:
1. مبلغ فروش برای پایان سال 1390 با فرض تحقق کامل تولید و متوسط قیمت 380 دلار برای هر تن متانول محاسبه شده است. میانگین قیمت دلار برای شش ماهه دوم 12,000 ریال در محاسبات لحاظ شده است. همچنین قیمت سایر محصولات متناسب با متانول برآورد شده است.
۲. متوسط قیمت هر متر مکعب گاز در برآورد مستقل انجام شده ۹۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. با توجه به نوع خوراک مصرفی این شرکت، امکان افزایش سود خالص به دلیل کاهش قیمت مواد مصرفی وجود دارد. هر ۱۰۰ ریال کاهش در قیمت خوراک دریافت شده، در حدود ۱۲۰ ریال سود هر سهم را در یک سال افزایش خواهد داد.
یادآور می‌شود برآورد فوق بر اساس عملکرد شرکت در نیمه ابتدایی سال و با تکیه بر مفروضات برای نیمه دوم سال انجام شده است؛ بنابراین تغییر مفروضات می‌تواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد.
منبع: sarmayegozarionline.com