بازار متعادل - ۲۰ آذر ۹۰

گروه بورس- همایون دارابی: ‌بورس اوراق بهادار روز گذشته در آغاز هفته کاری با تعادل نسبی فعالیت خود را شروع کرد.

در بازار دیروز شاخص کل در نهایت با رشد ۶/۲۵واحدی به کار خود پایان داد که البته در سایه عرضه‌های سنگین محقق شد. از دیدگاه کارشناسان در صورت عدم تزریق نقدینگی به بورس در خلال روزهای آینده بازار می‌تواند با کاهش مجدد قیمت‌ها مواجه شود. از سوی دیگر، در صورتی که این تزریق نقدینگی انجام شود، می‌تواند به پایداری رشد بازار کمک کند. در بازار دیروز مسائل مربوط به تحولات سیاسی نیز همچنان از سوی معامله گران دنبال می‌شد که در این فضا اعلام خروج شرکت هواووی (شرکت مخابراتی عظیم چین) از بازار کشورمان ابعاد جدیدی را در بازار مطرح کرده است. گفته می‌شود برخی دیگر از شرکت‌های چینی نیز تحت فشار ایالات متحده فعالیت خود را کاهش داده‌اند. در همین حال در بازارهای موازی صفهای فروش قراردادهای آتی سکه دیروز نیز ادامه یافت که با تداوم این صف‌های فروش بسیاری از معامله گران این بازار که در موقعیت خرید بوده اند با زیان‌های خرد‌کننده‌ای مواجه شده‌اند. در بازار ارز هم با تداوم دخالت بانک مرکزی کاهش تدریجی قیمت‌ها رقم خورده است. در معاملات دیروز در گروه برقی ایران ترانسفو مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بوده و پس از جهش اولیه قیمت در نهایت با معامله ۸/۵میلیون سهم با تعادل نسبی در نوسان ۴درصد مثبت مواجه شد. گفته می‌شود شرکت زیمنس در حال فروش باقی سهام خود در ایران ترانسفو است. در همین حال دیروز مپنا نیز با عرضه صف خرید همراه شد تا ۷/۷میلیون سهم مپنا در بازار معامله شود. در گروه برقی و تجهیزاتی دیروز معامله‌گران همچنین با شایعاتی در مورد تصمیم اولیه دولت برای واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های دولتی در مقابل مطالبات پیمانکاران از دولت روبه‌رو بودند. در صورت تایید این خبر احتمالا دولت همان گونه که در مورد مطالبات شرکت‌ها از محل جایزه صادراتی اقدام به واگذاری سهام فولاد مبارکه کرد، برخی دیگر از سهام خود را به پیمانکاران واگذار خواهد کرد.در گروه بانکی، دیروز مجموعه ایران خودرو شاهد جابه‌جایی یک بلوک بیش از ۸۰میلیون سهمی بود. دیروز همچنین نماد حق تقدم افزایش سرمایه بانک پارسیان برای پذیره نویسی گشایش یافت.در گروه مالی دیروز فرابورس میزبان شرکت بیمه ما به عنوان شرکت تازه وارد بود که این نماد با معامله ۵/۲۱میلیون سهم در قیمت متوسط یک هزار و ۲۱۴ریال در تابلو نشست. در گروه معدنی، دیروز سرمایه گذاری معادن و فلزات شاهد اعلام سی‌ام آذر ماه به عنوان زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه شرکت بود.

در گروه معدنی، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در بازار نقدی چین با بهبود تقاضای فولادسازان بالا رفته است.سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۵۰ تا ۱۵۵ دلار سی‌اف‌آر چین پیشنهاد شده که هنوز بالاترین قیمت پیشنهادی در بازار واردات سنگ‌آهن به چین است.

قیمت متعادل معاملات هم ۱۴۴ تا ۱۴۶ دلار سی‌اف‌آر گزارش شده است که به طور متوسط ۸ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته است.در گروه دارویی، دیروز نمادهای این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند. اعلام افزایش دوباره قیمت دارو انگیزه معامله گران را برای پیگیری معاملات سهام این گروه افزایش داده است. این برای سومین بار در طول سال ‌جاری است که این افزایش قیمت‌ها با هدف محاسبه هزینه بازاریابی و تحقیقات شرکت‌های دارویی به موقع اجرا گذاشته شده است. بر این اساس، رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: صنایع دارویی کشور با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و پولی برای بازاریابی و تحقیق و توسعه ندارند؛ به همین علت، آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری دارو تدوین شده است که امسال با اجرای آن قیمت دارو افزایش نسبی پیدا می‌کند. پیش از این، یک نوبت در شهریور‌ماه و بعد از آن در مهرماه قیمت داروها بنا به دلایلی همچون تاثیرات اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز در کشور افزایش یافته بود.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما با عرضه‌های بیشتر بود که در آن ۶/۵۹میلیارد تومان سهام معامله شد که ۲/۴۰درصد آن‌را جابه‌جایی بلوک بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۴۵نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۳نماد با رشد ارزش مبادله شدند.