هفته‌ای برای آرامش حقوقی‌ها

گروه بورس- اعظم شریفی: حمایت همه جانبه سهامداران حقوقی سرانجام نتیجه داد تا شاخص بورس در این هفته همگام با بازگشت معامله‌گران حقیقی از مرز حساس ۲۴ هزار واحدی فاصله بگیرد؛ شاخصی که اگر طی روزهای آتی هم با حمایت سهامداران حقوقی مواجه شود، با توجه به جذابیت‌های قیمتی سهام می‌تواند به سطوح ۲۵ هزار تا ۲۵۵۰۰ واحد بازگردد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این هفته با مثبت شدن بازار تا حدودی از شدت خرید حقوقی‌هاکاسته شده است. هر چند حضور حقوقی‌ها به ویژه در نمادهای زیرمجموعه همچنان ادامه دارد، اما ورود مجدد حقیقی‌ها انگیزه اصلی تشکیل صف‌های خرید بوده است. بر این اساس حقوقی‌ها با کاهش فشار فروش بازار توانستند پس از هفته‌ها استراحت کنند و حتی در بعضی صف‌های خرید روز یکشنبه اقدام به عرضه سهم کنند. هر چند این عرضه‌ها کم حجم بود و باعث از میان رفتن صف‌های خرید نشد. بدین ترتیب با کاهش قابل توجه در مقایسه با هفته گذشته تغییر مالکیت حقیقی به سوی سرمایه‌گذاران حقوقی در سطح محدود ۲۰ میلیارد ریال رقم خورد. علاوه بر این، ‌در معاملات روز یکشنبه با حضور پررنگ معامله گران حقیقی در نمادهای سایپا، سرمایه گذاری سایپا، فولاد مبارکه و ملی مس، تغییر مالکیت در مجموع ۴۱ میلیارد ریال از سوی حقوقی به حقیقی رقم خورد.

رفتار حقوقی‌ها در بازار مثبت

روز شنبه بانک تجارت خریدار دو سهم پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری ملی بود؛ در نماد بیمه پارسیان شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با عرضه بیش از ۴۷۰ هزار سهم نقش بسزایی در پر کردن حجم مبنای این شرکت بیمه‌ای داشت.

در نماد ماشین سازی اراک، باز هم سامان فرهنگیان خریدار این سهم بود،از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری سایپا پر تلاش ظاهر شد و با خرید سهام شرکت‌های سایپا، لیزینگ رایان سایپا و سرمایه‌گذاری رنا از این سه سهم زیرمجموعه حمایت کرد.

همچنین صندوق بیمه روستاییان و عشایر طبق معمول هر روز خریدار فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری غدیر بود، اما علاوه بر خرید سهام این دو شرکت اقدام به خرید سهام بین‌المللی توسعه ساختمان نیز کرد.

در روز شنبه در نمادهای قندی به خصوص قند نیشابور هم شاهد اتفاق جالبی بودیم. در این نماد، نور همدانیان (یکی از بازیگران اصلی حقوقی سهام قندی) فروشنده ۶۰۰ هزار سهمی قند نیشابور شد، اتفاقی که شاید روند معاملات این سهم را عوض نماید.

از سوی دیگر، در نماد بانک پاسارگاد با خرید بیش از ۲۵ میلیون سهم توسط تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد شاهد روند مثبت در این سهم بودیم.همچنین در نماد گروه بهمن همچنان حمایت همه جانبه توسط سرمایه‌گذاری نوردنا با خرید۶/۳ میلیون سهم این شرکت ادامه یافت. نوردنا با خرید سهام بانک سینا از این سهم نیز حمایت کرد.

در نماد تجهیزاتی آذرآب، سهامدار جدید این شرکت یعنی گسترش هوانوردی پارس اقدام به خرید ۴۰ هزار سهم کرد.

واکنش حقوقی‌ها به صف‌های خرید

در بازار مثبت روز یکشنبه، آستان قدس فروشنده ۱۰۰ هزار سهم قند ثابت بود. خدمات مهندسی ری سامان هم خریدار ۳۵۰ هزار سهم «ونفت» بود. اعتلای البرز باز هم ۹۸ هزار سهم «دسبحا» را جمع کرد و سرمایه‌گذاری ایرانیان از مجموع ۵۰۰ هزار سهم معامله شده خدمات انفورماتیک، فروشنده ۴۷۲ هزار سهمی در صف خرید این نماد بود.سرمایه‌گذاری پارسیان در صف خرید ۲۰۰ هزار سهم بیمه پارسیان را عرضه کرد، اما همچنان این سهام با صف خرید به کار خود پایان داد و تدبیر هم فروشنده ۲۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری پردیس بود.

با رفتن پست بانک به گره معاملاتی، روز یکشنبه دانایان پارس با خرید ۴۲۰ هزار سهم پست بانک، نوسان منفی این نماد را تا ۸ درصد کاهش داد و صف فروش «وپست» را جمع کرد.از سوی دیگر، سایپا پس از حمایت‌های چند روز گذشته، روز یکشنبه در مقام فروشنده ۲ میلیون سهمی «وساپا» ظاهر شد و سرمایه‌گذاری سمند هم فروشنده ۳۰۰ هزار سهم چرخشگر و ۸۵ هزار سهم «ختوقا» بود.صبا تامین دیگر فروشنده روز یکشنبه بود که ۱۵۰ هزار سهم خاک چینی و ۶۰۰ هزار سهم «کطبس» را عرضه کرد. «کطبس» در این روز شاهد معامله ۸۰۰ هزار سهمی بود، اما باز هم با صف خرید ۵۰۰ هزار سهمی به کار خود پایان داد که این صف در معاملات روز چهارشنبه از میان رفت.ولی صندوق نفت، حقوقی پرجنب‌وجوش روزهای منفی، روز یکشنبه کم تحرک بود و تنها ۴۷۵ هزار سهم بانک پاسارگاد را به پرتفولیوی خود افزود. در حالی که «ثمسکن» خریدار ۲۰۰ هزار سهم ثشرق بود، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن هم ۱۴۵ هزار سهم «ثمسکن» را خرید. اما بانک مسکن باز هم ۶۵ هزار سهم بالاست را به پرتفولیوی خود افزود، تا در این شرکت سهامدار ۹ درصدی شود.

همچنین در روز یکشنبه انجام یک معامله بلوکی را در «ثاخت» شاهد بودیم که غدیر فروشنده و صندوق عشایر خریدار آن بودند. علاوه بر این، عشایر همچنان به خریدهای خود در نمادهای «فولاد» و «غدیر» هم ادامه داد و ۵۰ هزار سهم بیمه البرز را به سبد خود افزود.مدیریت سرمایه خوارزمی فروشنده ۶۳۶ هزار سهم بانک پاسارگاد بود. از سویی دیگر، شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین هم ۲۰۰ هزار سهم شکر شاهرود را عرضه کرد.

افزون بر این، خرید ۳ میلیون سهم «خبهمن» از سوی نوردنا، ۱۰۰ هزار سهم «وبهمن» از سوی انرژی هور، ۷۸۰ هزار سهم «شبریز» از سوی نفت و گاز پارسیان در کنار خرید ۸۶۰ هزار سهم عمران و توسعه فارس از سوی دهکده پاسارگاد از دیگر خریدهای حقوقی‌ها در بازار روز یکشنبه بود.در این روز، دلیران پارس ۴۵۱ هزار سهم سامان گستر اصفهان، ۵/۱ میلیون سهم بانک دی و ۵۰ هزار سهم ایران زمین را خرید و امید آیندگان سپهر هم با خرید ۵۴۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی از این نماد حمایت کرد.در نهایت هم طی روز یکشنبه گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان پارس از ۵ میلیون سهم معاملات بانک ایران زمین، خریدار ۴ میلیون سهم این بانک بود.با جمع‌بندی رویدادهای هفته جاری می‌توان گفت که بازیگران حقوقی بازار پس از خرید‌های قابل توجه در دو ماه اخیر، هفته نیمه تعطیل جاری را با کاهش نسبی تحرکات به پایان رساندند تا نقش سنتی خود به عنوان خریداران بازار منفی و فروشندگان روزهای مثبت را کمابیش حفظ کنند.