گروه بورس - اعظم شریفی: با رونق گرفتن مبادلات در بازار سهام، شرکت‌های فرابورسی هم روز یکشنبه شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها و تشکیل صف‌های خرید بودند.

به گزارش خبرنگار ما، در پایان معاملات این روز باغمیشه با ۲۴۰ هزار تقاضای خرید، فن‌آوا با ۲۱۸ هزار تقاضا، بانک سرمایه با ۲۰۰ هزار تقاضا در کنار لیزینگ ایرانیان با صف خرید ۸۵ هزار سهمی، بیمه نوین با ۲۳۰ هزار تقاضا و فولاد یزد با تقاضای ۵۲۶ هزار سهمی عمده‌ترین صف‌های خرید شرکت‌های فرابورسی را در بازار مثبت روز یکشنبه به خود اختصاص دادند.
ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی 53 میلیون اوراق بهادار در روز یکشنبه به 177میلیارد ریال رسید که در مقایسه با روز شنبه شاهد افزایش 32 درصدی بود.
بیشترین حجم معاملات روز یکشنبه را شرکت پتروشیمی امیرکبیر با جابه‌جایی ۳۰ میلیون سهم و نرخ ۲۰۱۸ ریال در بازار پایه داشت. به نظر می‌رسد این بلوک در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری جابه‌جا شده باشد و سرمایه‌گذاری آتیه صبا به جمع سهامداران این شرکت اضافه شده باشد. شرکت پتروشیمی کازرون نیز در بازار پایه با خرید و فروش ۵ هزار سهم در نرخ ۱۱۷۹ ریال کمترین حجم معاملات را در سیستم معاملاتی فرابورس ثبت کرد. همچنین شرکت بیمه نوین در بازار پایه و لیزینگ ایرانیان در بازار اول با افزایش قیمت ۹/۴ درصدی، بیشترین افزایش نرخ را داشتند.
از سوی دیگر، حق تقدم «وشمال» با دادوستد 5/5 میلیونی در کنار جابه‌جایی 5 میلیون سهمی بانک ایران زمین و خرید و فروش 7/2 میلیون سهمی بانک دی دیگر معاملات پرحجم روز یکشنبه را رقم زدند.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل‌توجهی نداشت و در محدوده ۷۱۰ هزار ریال به ازای هر برگه معامله شدند.
عرضه بلوکی پتروشیمی مروارید
بنابر گزارش فرابورس، گسترش نفت و گاز پارسیان قصد دارد تا بلوک ۱۷ درصدی پتروشیمی مروارید را عرضه کند.
این شرکت تعداد 254 میلیون و 999 هزار و 999 سهم پتروشیمی مروارید را به طور یکجا و به صورت نقد از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رساند. قیمت پایه هر سهم این بلوک 4314 ریال و تاریخ عرضه روز شنبه 21 آذرماه تعیین شده است. بر این اساس، قیمت پایه بلوک مزبور مبلغ 110 میلیارد تومان خواهد بود.
گشایش نماد بیمه ما
ناظر بازار فرابورس اعلام کرد: نماد معاملاتی بیمه ما روز شنبه 19 آذرماه در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد.
این در حالی است که کمیته عرضه فرابورس ایران در ۵ آذرماه با درج شرکت بیمه ما در بازار پایه فرابورس ایران موافقت کرده بود.
با توجه به احراز شرایط درج و در راستای اجرای ماده 3 «دستورالعمل‌ اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران»، نماد معاملاتی سهام مذکور در بازار عادی گشایش می‌یابد.
بر این اساس، در روز عرضه اولیه به روش گشایش نماد، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش می‌ِیابد.
همچنین قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله‌شده در همان روز تعیین می‌شود.
در همین حال از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود.