گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شروع مثبتی را در ابتدای هفته تجربه کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با انتشار جزئیات تحریم‌های اتحادیه اروپا و عدم اهمیت آن رو به رشد گذاشت و در نهایت به ثبت ۱/۱۰۰واحدی رشد شاخص منجر شد. از این رو به میزان قابل ملاحظه‌ای از نگرانی سیاسی بازار کاسته شده است. در همین حال در حوزه سیاسی مصوبه سنای آمریکا نیز حتی اگر به تایید نهایی برسد نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تغییری ایجاد کند.

از دیدگاه کارشناسان به‌رغم کاهش ریسک سیاسی در مقطع کنونی بازار برای چرخش مثبت نیازمند زمان است. امری که در نهایت در صورت فروکش کردن تب و تاب بازارهای سکه و ارز به عنوان بازارهای رقیب و حمایت از بازار سهام می‌توان به تحقق آن امیدوار بود.

افزون بر این در بازار سهام معامله‌گران همچنان در انتظار تزریق نقدینگی به بازار هستند؛ امری که در هفته گذشته با جمع‌آوری صف‌های فروش گروه بهمن و بانک پاسارگاد تا حدودی محقق شد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد شرایط مناسب بازارهای جهانی در انتهای عصر جمعه بودند که در آن قیمت اکثر فلزات و مواد خام با رشد قیمتی همراه شدند. این رشد نیز در کنار افزایش ارزش دلار به افزایش درآمد شرکت‌های وابسته به بازار جهانی منجر می‌شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی، شاهد افزایش مهلت حق‌تقدم اوراق افزایش سرمایه بانک ایران زمین تا روز چهارشنبه بیست و سوم آذر ماه بودند.

در این گروه، نماد بانک پارسیان پس از افزایش سرمایه بازگشایی شد که در جریان آن ۱/۳میلیون سهم با ثبت ۵۴/۲درصد افت معامله شدند.

در گروه انفورماتیک، نماد داده پردازی ایران بازگشایی شد که پس از تعدیل قابل ملاحظه سود با جهش ۵/۷درصدی به تابلو بازگشت.

داده پردازی با افزایش سود ناشی از انعقاد قرارداد با بانک‌های ملت، تجارت و صادرات سود خود را با ۱۳۷درصد رشد از ۱۴۰ریال به ۳۳۲ ریال افزایش داده که در شش ماهه ۱۷درصد آن را پوشش داده است. در گروه خودرویی دیروز نمادهای سایپا، زامیاد و سرمایه‌گذاری سایپا بارشد قیمت همراه شدند و در لحظاتی شاهد تشکیل صف‌های خرید بودند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم عمق بود که در آن شاخص با ۱۰۰ واحد رشد به ۲۴هزار و ۱۱۶واحد رسید. از ۲۱۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۶۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۴۱نماد با رشد ارزش مبادله شدند.