گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت سیمان خاش با اشاره به تحقق پیش‌بینی تولید انواع سیمان بر افق روشن تولید و صادرات محصولات این شرکت در بازارهای هدف به ویژه افغانستان، پاکستان و کشورهای شمال آفریقا تاکید کرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت سیمان خاش، گرشاسبی گفت: حصول اهداف صادراتی شرکت نیازمند تمهیدات ویژه و حمایت مجدانه از برنامه‌های شرکت در بازارهای هدف صادراتی به ویژه افغانستان است.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۶۱۵ هزار تن کلینکر در سیمان خاش تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۲/۱۷ درصد رشد داشته است. در همین مدت بیش از ۶۰۰ هزار تن سیمان تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با بیش از ۸/۷ درصد افزایش تولید روبه‌رو بوده است. وی مشکلات حمل و نقل به ویژه عدم تسهیل شرایط رفت و آمد کامیون‌ها که موجب توقف در برخی مبادی صادراتی برای بیش از یک هفته می‌شود، عدم تامین شبکه حمل برای ارسال کالا به عمق خاک افغانستان و اتلاف وقت در هنگام انتقال کالا در مرز را از جمله مشکلات صادرات سیمان عنوان کرد.

گرشاسبی با تبیین برنامه‌های مدون شرکت سیمان خاش و گسترش بازارهای هدف به ویژه کشورهای شمال آفریقا تصریح کرد: سیمان خاش تلاش کرده علاوه بر تامین نیازهای استان و استان‌های همجوار، بخشی از تولید محصولات خود را به بازارهای خارجی اختصاص دهد و از ابتدای سال‌جاری حدود ۲۵ هزار تن سیمان به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و تانزانیا صادر کرده است.

وی گفت: در تلاش هستیم محصولات خود را به سومالی، یمن، کنیا، عمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت سیمان خاش، گسترش امکانات پایانه میلک، احداث پلی دیگر به روی رودخانه هیرمند ودو بانده کردن جاده ترانزیت میلک به ویژه تسهیل در رفت و آمد کامیون‌ها به گونه‌ای که حداکثر مدت توقف به کمتر از ۲۴ ساعت بالغ شود را موجب ارتقای صادرات به بزرگ‌ترین بازار هدف یعنی افغانستان و دیگر کشورهای همجوار و متقاضی سیمان دانست. وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حضور قدرتمند در بازار مهم افغانستان گفت: کمبود عرضه سبب ایجاد فضای کار برای شرکت‌های خارجی رقیب در این بازار گشته و ادامه آن موجب خروج شرکت‌های ایرانی از بازار پرمصرف سیمان افغانستان می‌شود.

گرشاسبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۴ کارخانه سیمان در کشور با ۹۰ خط و ظرفیت تولید حدود ۷۷ میلیون تن در سال وجود دارد، گفت: تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود با وارد مدار شدن سایر خطوط، ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از ۸۰ میلیون تن افزایش یابد.