گروه بنگاه‌ها- ظرفیت اسمی صنایع پتروشیمی ایران در پایان سال ۱۳۹۰ به ۵۱ میلیون تن می‌رسد. مشاور شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به مطلب فوق گفت: با اجرای ۸ طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر، ۲۷ طرح در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و ۳۳ طرح در سایر مناطق کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۹۰ هزار میلیارد ریال تولیدات پتروشیمی ‌ایران تا پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

حمیدرضا حقیقت پژوه، در جمع خبرنگاران و کارشناسان بازار سرمایه افزود: مجموع تولیدات پتروشیمی ایران در حال حاضر ۲/۴ درصد کل تولیدات پتروشیمی جهان را شامل می‌شود. وی با اشاره به اینکه ایران دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و بیش از ۱۰ درصد ذخایر قطعی نفت جهان را در اختیار دارد، اضافه کرد: ایران در حال حاضر در رتبه ۴۴ بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پتروشیمی جهان قرار گرفته و تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۶/۳ درصد صنعت پتروشیمی جهان را در اختیار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: با این حال اگرچه رشد صنعت پتروشیمی ایران نسبت به رقبای منطقه‌ای خود یعنی قطر و عربستان بسیار دیرتر شکل گرفته، اما توسعه میدان گازی پارس جنوبی و استفاده از گازهای میادین نفتی، موجب افزایش چشمگیر مواد خام اولیه مورد نیاز این صنعت در ایران شده است.

وی پایین‌تر بودن قیمت محصولات پتروشیمی را در ایران نسبت به سطح بین‌المللی از جمله موانع رشد این صنعت دانست و افزود: از بین حدود ۱۱۵ نوع محصول پتروشیمیایی تولیدی در صنایع کشور، موادی همچون پروپیلن، بوتادین، اسید استیک، آکریلونیتریل، فنول و وینیل استات منومر تا سال ۱۳۹۵ با کمبود مواجه خواهند شد و حتی امکان تامین برخی واحدهای پایین دستی این مواد نیز فراهم نخواهد بود.

مجموعه تامین سرمایه نوین به‌عنوان مشاور پذیرش شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس (بزرگترین هلدینگ صنایع پتروشیمی) در صدد معرفی وضعیت صنعت پتروشیمی‌ و قابلیت‌های بالقوه آن به جامعه سرمایه‌گذار است و به همین منظور علاوه بر برگزاری نشست‌های ادواری برای بررسی صنعت فوق، اقداماتی از جمله انتشار دو جلد کتاب در خصوص صنعت پتروشیمی ‌در سطح جهان و در کشور به عنوان کتاب مرجع، انتشار فصل نامه پتروشیمی‌ با هدف بررسی کلی صنعت، انتشار ماهنامه پتروشیمی ‌با هدف بررسی محصولات و شرکت‌های فعال در این صنعت بالاخص درارتباط با بازار سرمایه و به‌روز‌رسانی کتاب صنعت پتروشیمی ‌(موضوع بند یک) در فواصل زمانی مناسب را در دست اجرا دارد.