حقوقی‌ها حریف عرضه‌ها نشدند

گروه بورس- اعظم شریفی: افت قابل توجه شاخص بورس در بازار این هفته در شرایطی رقم خورد که حقوقی‌ها کوشیدند تا عرضه‌ها را کنترل کنند؛ اما فشار فروش به اندازه‌ای بود که تنها توانستند حجم صف‌های فروش را در برخی از نمادها کنترل کنند. به گزارش خبرنگار ما، افت دسته‌جمعی نمادها در این هفته حتی پیشروی قندی‌ها را تا حدودی کند کرد؛ هرچند این گروه در روز چهارشنبه دوباره احیا شدند. اما بازگشایی نماد «وساپا» و فشار فروش موجود در این نماد به همراه روند ابطال صندوق‌ها موجب عرضه گسترده در نمادهایی مانند مخابرات، مس، فولاد و غدیر شد. از سوی دیگر، باوجود تلاش حقوقی‌ها برای جمع‌آوری سهام، همچنان حقیقی‌ها در حال خروج از بازار بودند. بر این اساس، در مجموع روز شنبه ۱۵۴ میلیارد ریال، روز یکشنبه ۹۳ میلیارد ریال، روز دوشنبه ۵۳ میلیارد ریال و روز سه‌شنبه ۱۷۸ میلیارد ریال انتقال سهام از سرمایه‌گذاری حقیقی به حقوقی‌ صورت گرفته است.این در حالی است که حقیقی‌ها همچنان به تک‌سهم‌هایی مانند حفاری و گروه قندی علاقه نشان داده‌اند. در بازار این هفته انتقال سهام بانک انصار به همراه اول ادامه داشت که میزان سهام ارتباطات سیار در انصار را به حدود شش درصد افزایش داد. این انتقال‌ها عمدتا از پرتفولیوی مهر صورت گرفت تا بعد از خروج توسعه صنعتی، مهر اقتصاد ایرانیان از بانک انصار هم خارج شود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

روز شنبه خریدهای نفت و گاز پارسیان در «شبریز» ادامه داشت تا از ۵ میلیون سهم معامله شده در این نماد، نفت و گاز پارسیان خریدار ۷/۱ میلیون سهم باشد. این در حالی است که صندوق عشایر همچنان به خریدهای خود در نماد «فولاد» ادامه می‌دهد. عشایر در این روز ۱/۱ میلیون سهم فولاد خرید و جمع‌آوری ۹۵۰ هزار سهم باغمیشه از اقدامات دیگر این حقوقی بازار بود.از سوی دیگر، خریدار ۱۰۰ هزار سهم کالسیمین در نوسان مثبت «کروی» بود. در حالی که خریدار ۴/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز امید آینده‌گان سپهر بود و در مقابل تامین آتیه مسکن هم فروش ۵۰۰ هزار سهمی این نماد را بر عهده داشت.در همین حال، خرید ۲۰۰ هزار سهمی «تایرا» از سوی تجلی سامانه باعث شد، تا تراکتورسازی با نوسانات مثبت ۴ درصدی معامله شود. خرید ۶۷۱ هزار سهمی در نماد «کروی» از دیگر اقدامات تجلی سامانه بود. در تحرکات حقیقی‌ها نیز می‌توان به فروش قند پیرانشهر و خرید در آذرآب و فولاد آلیاژی یزد اشاره کرد.

معاملات پرحجم حفاری

در بازار روز یکشنبه در نماد کابل‌های مخابراتی شهید قندی، معادن و فلزات حمایتگر بود و با خرید بیش از ۷۶۱ هزار سهم، تمام تلاش خود را در جهت کاهش میزان صف فروش این سهم انجام داد.اما در نماد بالاست، ۳ حقوقی یعنی مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن، دانایان پارس و توسعه ملی فعالانه ظاهر شدند و خریدار این سهم بودند. همچنین دانایان پارس در سایر نمادها مانند باما، پست‌بانک و سرمایه‌گذاری سایپا در نقش خریدار ظاهر شد.

روز یکشنبه در بانک ایران زمین هم سرمایه‌گذاری سعدی بیش از ۵/۱۷ میلیون از سهام این شرکت را به صورت بلوکی خریداری کرد. همچنین در مقابل در نماد توسعه و عمران شاهد، سرمایه‌گذاری شاهد بیش از ۴/۸ میلیون سهم را به دلیران پارس و توسعه شهری ایرانیان واگذار کرد تا به تحقق سود مورد پیش‌بینی خود در بودجه امسال از محل فروش سهام نزدیک‌تر شود.

از سوی دیگر، صندوق بازنشستگی نفت نیز روز پر کاری را پشت سر گذاشت و به خرید سهام داروسازی سینا، لیزینگ ایرانیان، خدمات انفورماتیک، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خارک و بانک ملت پرداخت.اما در نماد حفاری شمال که روز یکشنبه بیش از ۵ میلیون سهم جابه جایی شد. باوجود تصور بازار مبنی بر حمایت سهامدار عمده، سرمایه‌گذاری پیشروی ایران تنها ۱۳۹ هزار سهم این شرکت را خریداری کرد و حقیقی‌ها خریدار اصلی بودند.

در نماد «شبریز» هم کماکان حمایت‌های نفت و گاز پارسیان از این نماد با خرید بیش از ۵/۲ میلیون سهم ادامه پیدا کرد.

صندوق نفت، پیشتاز حمایت از بازار

روز دوشنبه صندوق نفت با خریدهای سنگین در نمادهای مختلف پیشتاز بود.

این شرکت از ۳۱۴ هزار سهم معامله شده «تجارت الکترونیک پارسیان» در نوسان منفی ۴/۳ درصدی، خریدار ۲۹۷ هزار سهم بود. از سوی دیگر از ۲۷۸ هزار سهم عرضه شده خارک، صندوق نفت ۲۶۱ هزار سهم خرید و در دو نماد بانک ملت و صادرات به ترتیب خریدار ۲/۱ و ۷/۶میلیون سهم بود.در همین حال، «وصنعت» عرضه‌کننده ۱۴۰ هزار سهم بالاس در نوسان مثبت بود و در مقابل سرمایه‌گذاری بانک مسکن و دانایان پارس به ترتیب ۱۰۳ هزار و ۲۰ هزار سهم از نماد بالاس را خریدند.در این حال، دانایان پارس هم در اقدامی دیگر از مجموع ۳/۹ میلیون سهم عرضه شده «وساپا» خریدار ۸۰۰ هزار سهمی این نماد بود. «ومعادن» با خرید ۲۰۰ هزار سهم «بکام» و سامان فرهنگیان با خرید ۴۰۰ هزار سهم «فاراک» از این نمادها در نوسانات منفی حمایت کردند. در شرایطی که تجلی سامانه خریدار ۷۸۶ هزار سهم از مجموع ۸۵۶ هزار سهم عرضه شده «کروی» بود،در مقابل «کروی»‌هم با خرید ۱۵۰ هزار سهم کالسیمین از این شرکت حمایت کرد. اما در روزی که قندی‌ها شاهد ذوب صف‌های خرید خود بودند، نورهمدانیان باز هم ۲۰۰ هزار سهم قند نیشابور را جمع‌آوری کرد و توسعه انرژی هور نیز ۴۷۵ هزار سهم «وبهمن» را به پرتفولیوی خود افزود. در روز دوشنبه توسعه نوردنا هم ۳۰۰ هزار سهم بانک سینا را از بازار جمع کرد.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری بوعلی با خرید ۹۶/۱ میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری دی ایرانیان حمایت شد. اما در کنار انتقال ۱/۱ میلیون سهم دیگر بانک انصار به همراه، مدیران تجارت ایرانیان با خرید ۷۴/۲ میلیون سهمی در نماد میدکو مانع از صف فروش در این نماد شد. در حالی که توسعه کشاورزی فارس ۵۰۰ هزار سهم عمران و توسعه فارس را عرضه کرد و امید آیندگان سپهر هم خریدار ۷/۲ میلیون سهم از سرمایه‌گذاری خوارزمی بود.

در سوی دیگر بازار هم حقیقی‌ها حضور پررنگی را داشتند. یک حقیقی ۱۴۰ هزار سهم فولادی را عرضه کرد و خرید ۱۰۰ هزار سهم تکنوتار از سوی یک حقیقی دیگر قابل توجه بود. قند لرستان، سرماآفرین و عمران توسعه فارس از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها جهت خرید بودند.

ظهور حقوقی جدید در صدرا

بالاخره خریدار حقوقی ناشناس صدرا مشخص شد. بر این اساس، شرکت پترو گوهر فراساحل کیش با خریدهای گسترده در این نماد با مالکیت ۱۵ میلیون سهم به جمع سهامداران بالای یک درصد صدرا پیوست. در بازار روز سه‌شنبه، در نماد «کروی» خرید خوبی توسط تجلی سامانه صورت گرفت، تا جایی که تجلی سامانه یک میلیون سهم «کروی» را به پرتفولیوی خود افزود.در نماد «بکام»، معادن و فلزات هم همچنان به عنوان حامی سهم خود ظاهر شد و اقدام به خرید ۳۵۰ هزار سهم «بکام» کرد، تا علی‌رغم این حمایت این سهم باز هم با صف فروش به کار خود پایان دهد. اما در نماد تجهیزاتی «فاراک»، شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان بیش از ۲/۱ میلیون سهم این شرکت را از بازار جمع آوری کرد.

در طرف دیگر، صبا تامین هم به جرگه حامیان بازار پیوست و خریدار سهام شرکت‌هایی نظیر بیمه پارسیان، حفاری شمال، کارخانجات داروپخش، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و بانک کارآفرین و چند شرکت دارویی بود.

صندوق بازنشستگی نفت هم به مانند صبا تامین در بازار منفی سه‌شنبه خریدهای خوبی داشت و اقدام به خرید سهام بانکی از جمله کارآفرین، صادرات، ملت، حفاری و همچنین سهامی مانند پتروشیمی خارک، تجارت الکترونیک پارسیان و لیزینگ ایرانیان نمود.در نماد بالاست، مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن در نقش خریدار ۱۰۹ هزار سهم این شرکت ظاهر شد؛ عشایر نیز به مانند روزهای قبل خریدار سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه در بازار بود.

روز سه‌شنبه در نماد بانکی سینا هم سرمایه‌گذاری نوردنا با خرید ۵/۱ میلیون از سهام این بانک، فعالیت‌های جدی خود را در سینا آغاز کرد. در نماد «شبریز» هم نفت و گاز پارسیان با خرید بیش از ۹ میلیون سهم مانع منفی شدن آن شد.

در مجموع می‌توان گفت سرمایه‌گذاران حقوقی این هفته تلاش زیادی برای کنترل عرضه‌ها صورت داده‌اند؛ اما فشار عرضه‌ها مانع از تاثیرگذاری جدی این بازیگران اصلی در بازار شده است.