گروه بورس- هدیه لطفی: موج نزولی حاکم بر فرابورس که از هفته گذشته بر این بازار نفوذ پیدا کرده بود، نه تنها در هفته جاری کاهش نیافت بلکه تا آخرین روز کاری ادامه پیدا کرد و به رغم رشد15 میلیارد ریالی ارزش کل معاملات، حجم سهام‌های دادوستدشده به 20 میلیون سهم کاهش یافت.

همچنین روز گذشته بیشتر نمادهای معامله شده با افت قیمت مواجه شدند، به طوری که از ۴۹ نماد معامله شده در بازار ۳۰ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند و تنها ۱۲ نماد شاهد رشد نرخ سهام بودند. در این راستا، می‌توان به کاهش قیمت نمادهای سیمان سبزوار، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی زاگرس، روان فن‌آور، بیمه نوین، فن‌آوا و فولاد آلیاژی یزد اشاره کرد.
این در حالی است که افرانت و پتروشیمی کازرون به ترتیب با ثبت 76/4 و 37/4 درصد رشد، بیشترین افزایش نرخ را از آن خود کردند.
همچنین، بیشترین حجم معاملات را در بازارهای فرابورس حق‌تقدم بانک ایران زمین با جابجایی ۴ میلیون و ۷۳۴ هزار سهم و نرخ ۵۲۰ ریال در بازار دوم داشت. شرکت افرانت نیز در بازار اول با خرید و فروش هزار و ۳۰۰ سهم و با افزایش قیمت ۷/۴ درصد به نرخ ۱۴۱۶۴ ریال رسید و کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۴۹ هزار و۱۹۵ برگه داشت. همچنین در این روز ۲۸ هزار و۸۰ برگه اوراق اجاره امید، ۷ هزار و ۷۰ برگه اوراق اجاره سامان، هزار و ۷۰۰ برگه اوراق مشارکت نفت فصلی، هزار و ۵۵۰ برگه اوراق مشارکت نارنجستان، ۵۲۰ برگه اجاره ماهان۲ و ۵۰ برگه مشارکت ایران شرق جابه‌جا شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر چندانی نسبت به روز سه‌شنبه نداشت و در مرز ۷۴ هزار ریال معامله شدند.
عرضه بلوکی «بیمه میهن»
در همین حال روز گذشته مدیر بازار فرابورس ایران از عرضه بلوکی ۷۸۵ هزار سهم از شرکت بیمه میهن در بازار سوم فرابورس در روز ۷ آذر‌ خبر داد. امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: تعداد سهام مورد عرضه ۷۸۵ هزار و ۲۰۶ سهم است که معادل ۱۹۶/۰ درصد از کل سهام شرکت بیمه میهن است. ارزش پایه هر سهم هزار و۲۰۰ ریال و ارزش کل آن ۹۴۲میلیون و۲۴۷ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین شده است که خریدار آن باید به صورت نقدی آن را پرداخت کند. هامونی یادآور شد: سهام مورد عرضه مربوط به اشخاصی است که تعهد پرداخت داشته‌اند اما در مهلت مقرر نسبت به تادیه مابقی مبلغ تعهد شده، اقدام نکرده‌اند. ‌هامونی در خصوص این عرضه توضیح داد: سرمایه این شرکت ۴۰۰ میلیارد ریال است که از سهامداران عمده این شرکت می‌توان شرکت سامان محیط، شرکت سرمایه‌گذاری صبا‌‌تامین، شرکت لیزینگ امید، موسسه سازمان اقتصادی رضوی، شرکت تعاونی مصرف کارکنان بنیاد مسکن، شرکت تامین آتیه و کارکنان بانک سپه را نام برد. همچنین فعالیت این شرکت در زمینه انجام عملیات بیمه‌ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیر زندگی است.
درج «سنوین»
همچنین روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به عنوان بیست و سومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه در موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین با نماد «سنوین» در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج نام شد.