گروه بنگاه‌ها - مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین گفت: با به بهره برداری رسیدن پروژه‌های در دست اجرای شرکت سنگ آهن گهر زمین در نیمه دوم سال ۹۲ حدود ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد. علی پاینده، مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهرزمین به عنوان مجری احداث کارخانجات تولید ۱۰ میلیون تن کنسانتره و گندله در سال، اظهار داشت: سال ۱۳۸۳ باتوجه به حجم بالای باطله برداری از معدن، سهامداران اصلی یعنی ایمیدرو، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت سنگ آهن گل گهر تصمیم گرفتند شرکتی تحت عنوان شرکت سنگ آهن گهر زمین تاسیس تا به واسطه آن بتواند حجم عظیم کار و باطله برداری در معدن را به انجام برسانند.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین افزود: طبق قرارداد، شرکت سنگ آهن گهر زمین به منظور تولید ۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و ۱۰ میلیون تن گندله سرمایه‌گذاری خود را شروع کرد.

پاینده با بیان اینکه طبق برنامه چهارم توسعه باید به واسطه بهره برداری از این معدن یک سوم ظرفیت فولاد کشور تامین می‌شد اظهار داشت: با توجه به اهمیت کار، شرکت سنگ آهن گهر زمین با انعقاد قرارداد رسمی از سال ۱۳۸۳ کار خود را به منظور آماده‌سازی برای بهره برداری معدن فوق شروع کرد. با توجه به حجم کار برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفت تا طبق برنامه زمانبندی صورت گرفته این معدن بزرگ که جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد : تاکنون بیش از ۹۵ درصد کار اکتشاف معدن به سرانجام رسیده و ۷۰ میلیون تن نیز باطله‌برداری توسط شرکت سنگ آهن گهر زمین صورت گرفته است.

پاینده با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته توسط شرکت سنگ آهن گهر زمین برای بهره‌برداری از معدن فوق گفت: برای به سرانجام رسیدن کار و فراهم کردن شرایط لازم، با شرکت‌های خارجی قرارداد منعقد کردیم که بخشی از این قراردادها به سرانجام رسیده و برخی نیز در حال نهایی شدن و به مرحله اجرا رسیدن است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای انجام پروژه‌ها، بالغ بر ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری در این منطقه صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با اشاره به خطوط یک و دو تولید کنسانتره معدن فوق گفت: طبق قرارداد دو ساله با شرکت‌های ایرانی و چینی بالغ بر ۱۲۰ میلیون یورو گشایش اعتبار کردیم که در مرحله اجرایی شدن است.

پاینده اظهار داشت: قرارداد ایجاد سه خط دیگر تولید کنسانتره با شرکت‌های داخلی و خارجی در حال نهایی شدن است. وی با بیان اینکه خط اول گندله‌سازی نهایی ابلاغ شده است، افزود: در کنار قرارداد فوق قرارداد ۸۰ میلیون یورو نیز یوزانس داخلی گشایش کردیم تا شرایط برای اجرایی شدن تعهدات فراهم گردد.

پاینده با بیان اینکه خط دوم گندله نیز در حال نهایی شدن و ابلاغ می باشد، گفت: طرف چینی در حال ساخت تجهیزات قرارداد بوده و ظرف ۶ ماه آینده اولین محموله تجهیزات فوق به ایران منتقل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین کل هزینه صرف شده به منظور بهره‌برداری از معدن و احداث کارخانجات فوق را بیش از یک و نیم میلیارد یورو عنوان کرد و اظهار کرد: تاکنون هزینه و تعهدات انجام شده توسط شرکت گهر زمین برای اجرای این پروژه بالغ بر ۷۰۰ میلیون یورو بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در پروژه فوق مشغول به کار خواهد شد، اظهار داشت: با نهایی شدن پروژه ملی و استراتژیک فوق بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندله و حدود ۷ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد.

پاینده در پایان گفت: تمام پروژه‌های مزبور در نیمه دوم سال ۹۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.