گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را با حاکمیت صف‌های فروش سپری کرد و بیشتر نمادهای معامله شده در این بازار با افت قیمت به کار خود پایان دادند. به گزارش خبرنگار ما، فشار فروش در نمادهای فرابورس موجب شد سهامداران عمده با خرید در نوسانات منفی کامل، برخی سهام را از گزند صف‌های فروش بیشتر حفظ کنند اما با این وجود، برخی نمادها با صف فروش به کار خود پایان دادند.

در بازار دیروز هرچند حجم و ارزش کل معاملات افزایش ۵۰ درصدی را نسبت به روز دوشنبه ثبت کرد، اما جو کلی بازار کاملا منفی بود، به طوری که از ۴۹ نماد معامله شده در بازار تنها ۹ نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و ۳۲ نماد دیگر شاهد افت قیمت سهام خود بودند. در بازار دیروز، فن‌آوا با معامله ۶/۱ میلیون سهمی شاهد صف فروش ۸۰۰ هزار سهمی بود. همکاران سیستم و زاگرس در نوسان منفی ۵ درصد، شاهد حمایت سهامداران عمده بودند تا به صف فروش گرفتار نشوند. از سوی دیگر، روان فن‌آور و بالاس با صف‌های فروش کم‌حجم، اما بدون خریدار به کار خود پایان دادند. فولاد یزد که همواره از سوی حقیقی‌ها مورد توجه قرار داشت، در پایان معاملات دیروز شاهد ۱۳۴ هزار صف فروش بود. سیمان سبزوار در حالی ۹۹ هزار تقاضای فروش را شاهد بود که حق‌تقدم ایران زمین بعد از معامله سنگین ۷/۱ میلیون سهمی همچنان صف فروش ۶۸ هزار سهمی را تجربه کرد.
بیمه نوین دیگر سهمی بود که باوجود نوسان مثبت 5 درصدی در معاملات روز دوشنبه، با صف فروش 275 هزار سهمی در معاملات دیروز همراه بود. در این میان، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری توسعه شمال، سیمان سبزوار و بیمه نوین با ثبت افت 5 درصدی، بیشترین کاهش نرخ را به خود اختصاص دادند. همچنین نمادهای روان‌ فن‌آور، فولاد آلیاژی یزد، بانک سرمایه، فن‌آوا، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و پتروشیمی زاگرس نیز افت قیمتی در محدوده 4 درصد را تجربه کردند.
این در حالی است که پتروشیمی کازرون با ثبت ۵ درصد رشد به قیمت پایانی ۱۳۰۵ ریال رسید و در فهرست نمادهای مثبت دیروز قرار گرفت. نمادهای «وشمال»، «کمرجان»، «شلرد» و «ثعمرا» نیز هر کدام به ترتیب ۵۸/۳، ۴۶/۱، ۵۶/۰ و ۴۷/۰ درصد افزایش نرخ یافتند.
در مجموع روز گذشته بیش از 28 میلیون سهم در 4170 مرتبه میان سهامداران فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم 3/160 میلیارد ریال رسید که اوراق مشارکت مسکن مهر، اجاره سامان و اجاره امید بیشترین نقش را در رشد ارزش معاملات دیروز داشتند.
در این روز ارزش معاملات «مسکن»، «ساما» و «صامید» به ترتیب معادل ۲/۶۱، ۶/۱۳ و ۸/۱۰ میلیارد ریال بود. همچنین دو بانک دی و ایران زمین نیز با خرید و فروش ۷/۷ و ۶/۶ میلیون سهم، به عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند.
در این بازار امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز به جز دوره آذر و اسفند، با افت قیمت به کار خود پایان دادند و در مرز 74 هزار ریال معامله شدند.
در بازار ابزارهای نوین مالی به جز اوراق یادشده، ۸۹۳ هزار برگه از اوراق مشارکت نفت، ۱۲۰ برگه از گواهی سپرده سعدی، ۱۳۰ برگه از اوراق اجاره ماهان و ۲۰۲۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان مبادله شد.