گروه بورس- اعظم شریفی: بازار فرابورس در معاملات روز گذشته در کنار افت حجم و ارزش معاملات شاهد بازگشایی دو نماد و صف خرید گسترده در 3 نماد بود.

به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس روز گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار سهام بود تا باوجود نشانه‌های مثبت در برخی نمادها، نوسانات منفی همچنان از مثبت پیشی بگیرد.
دیروز 20 میلیون و 258 هزار سهم به ارزش 95 میلیارد و 567 میلیون ریال در بازار فرابورس معامله شد که در مقایسه با روز یکشنبه به ترتیب افت 60 درصد و 29 درصدی را تجربه کرده است.
این در حالی است که در معاملات روز یکشنبه بلوک ایران‌زمین و عمران و توسعه شاهد، سهم بسزایی در دادوستدهای این بازار داشتند، اما فرابورس شاهد چرخش بازار به سمت بانک دی بود که با معامله ۶/۵ میلیون سهمی، همچنان با صف خرید قابل توجه به کار خود پایان داد. از سوی دیگر بالاست نیز مانند چند روز گذشته توانست با خرید و فروش ۲۹۴ هزار سهم و صف خرید مواجه شود. بیمه‌نوین هم با وجود عرضه ۲۹۲ هزار سهمی در نهایت با صف خرید ۶۶ هزار سهمی در قیمت ۲۱۶۹ ریال بسته شد.
همچنین حق‌تقدم بانک ایران‌زمین با جابه‌جایی 1/3 میلیون سهم از دیگر نمادهای پرمعامله روز گذشته بود. روز گذشته بانک سرمایه‌‌ هم دارای معاملات مثبتی بود که با نوسان 1/4 درصدی، جابه‌جایی 1/1 میلیون سهم به ارزش 4 میلیارد و 827 میلیون ریال را شاهد بود.
پتروشیمی امیرکبیر روز گذشته با نوسان ۵/۱۱درصدی بازگشایی شد که در پایان با ۱۹۰ ریال افزایش و نوسان ۵/۹ درصدی در قیمت ۲۱۹۰ ریال بسته شد. از سوی دیگر همکاران سیستم پس از ارائه اطلاعات بازگشایی شد که باوجود تعدیل مثبت با افت ۳ ریالی در قیمت ۱۰۵۵۲ ریال روبه‌رو شد.
در همین حال افرانت با کاهش 75/3 درصدی، فن‌آوا با نوسان منفی 59/1 درصدی و زاگرس با نوسان منفی 6/1 درصدی مواجه بودند.
از دیگر نمادهای مورد توجه بازار دیروز خفناور، ثعمرا، وایران و فولای بودند که با نوسان مثبت همراه بودند. در این بین کازرون هم باوجود حجم اندک معاملات نوسان ۵ درصدی، ۵۹ ریال افزایش قیمت داشت.
در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 24 هزار و 395 برگه داشت.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن تغییر چندانی نداشت و این اوراق در مرز ۷۴ هزار ریال معامله شد.
افت ارزش معاملات آبان‌ماه
این در حالی است که در آبان‌ماه فرابورس شاهد خرید و فروش یک میلیون و ۵۴۳ هزار سهم به ارزش ۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بود. بر این اساس ارزش معاملات فرابورس در ماه گذشته شاهد افت ۳۲ درصدی بود، اما حجم معاملات در مقایسه با ماه گذشته ۲۳ درصد افزایش را ثبت کرد.