بازار؛ نظاره‌گر خروج سرمایه‌گذاران

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز روزی ضعیف را پشت سر گذاشت تا در نبود هماهنگی میان معامله‌گران عمده، همچنان شاهد تلاش سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار باشد. در بازار سهام معامله گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را ادامه دادند که با وجود عبور بازار از شرایط دشوار سیاسی در روزهای اخیر، وضعیت بورس با آرامش مواجه نشده و همچنان بازار در حال کاهش قیمت‌ها است. در همین حال، با فعالیت قابل ملاحظه بازارهای موازی از جمله طلا و سکه و نبود حمایت قابل توجه از بازار سهام، روند خروج نقدینگی از بازار ادامه دارد. در همین راستا ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادامه دارد؛ به گونه‌ای که در هفت روز گذشته ۵/۵میلیارد تومان ابطالی در صندوق‌های سهام به ثبت رسیده است. امری که روزانه یک میلیارد تومان خروج منابع از صندوق‌ها را در یک ماهه اخیر موجب شده است.

از سوی دیگر، طراحی عجیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت موجب شده است تا ورودی این صندوق‌ها در بازار قرار نگرفته و حتی صرف خرید اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی نشوند. کارشناسان بازار اصلاح ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و افزایش اوراق مشارکت شرکتی را برای ایجاد تنوع و تعادل بیشتر در بازار الزامی می‌دانند.در بازار دیروز همچنان گروه سنگ‌آهنی موضوع شایعات در بازار بود؛ به گونه‌ای که همچنان وضعیت این گروه و سهامداران نگران آن نامشخص است. همچنین در بازار دیروز معامله گران با رفتارهای عجیب سهامداران به ویژه در صف فروش صدرا روبه‌رو بودند. به گونه‌ای که به کرات صف فروش صدرا با «آرایش رند» مواجه بود.

در تحولات کلان موثر بازار دیروز، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به انجام مطالعات اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: تک‌نرخی کردن بنزین به عنوان یکی از سناریوهای مرحله دوم مطرح و در دست بررسی است.محمدرضا فرزین اظهار داشت: برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها سناریوهای مختلفی در دست بررسی است و یکی از سناریوهای مطرح نیز تک نرخی کردن بنزین است.

اما هنوز چیزی در این باره قطعی نشده است.فرزین در پاسخ به این پرسش که دومین مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کی اجرا می‌شود نیز گفت: هنوز زمان اجرای مرحله دوم را تعیین نکرده‌ایم. قرار است مطالعات انجام شده در این رابطه برای بررسی به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شود.

در گروه بانکی، دیروز نقل و انتقال‌های پر حجم بانک انصار ادامه داشت. معاملات پر‌حجمی در نمادهای بانک پاسارگاد و ایران زمین نیز در جریان بود.

بانک پاسارگاد دیروز برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد. انتظار نمی‌رود تغییری در هیات مدیره این بانک رخ دهد. در گروه بانکی همچنان بانک سرمایه و ایران زمین با عدم حضور مدیرعامل مواجهند.در گروه تجهیزات دیروز اکثر نمادها با افت قیمتی همراه شدند که اوج آن تشکیل صف فروش برای نماد صنعتی دریایی ایران بود. دیروز مدیرعامل صدرا با اشاره به کاهش سودآوری این شرکت از ۹۸ به ۵۳ ریال گفت: در این شرایط سهامداران باید صبور بوده و ما هم همچنان پشت سهام صدرا هستیم. این اظهارات در شرایطی منتشر شد که صف فروش دیروز صدرا به میزان قابل توجه ۶ میلیون رسید.

در گروه پتروشیمی دیروز هم نماد پتروشیمی کرمانشاه با صف خرید همراه بود که این امر احتمال حضور این نماد در گره معاملاتی را افزایش داده است.همچنین نماد سرمایه گذاری سایپا نیز به رغم تعدیل مثبت ۲۲ درصدی، تحت تاثیر جو منفی بازار پس از معامله بیش از ۱۸ میلیون سهم، افت قیمت حدود ۱/۵ درصدی را رقم زد.در گروه غذایی، بازگشایی نماد قند لرستان به جهش ۴۳درصدی این نماد همراه شد تا قند لرستان که ۴۰۰تومان سود در مجمع خود تقسیم کرده بود، هم از شگفتی‌سازی گروه قند عقب نماند.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص ۳۹/۶۸واحد افت کرد و به ۲۵هزار و ۲۹۸ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲/۴۶میلیارد تومان رسید که ۶۶/۳۳ درصد آن را معامله ۷۰میلیون سهم پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۲۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۱۴۳نماد با افت مواجه شده و ۷۰نماد با رشد ارزش همراه شدند.