گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت ۴۹/۶۸ واحد رشد در ابتدای هفته کاری، قدری از افت هفته گذشته خود را جبران کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که پس از قرائت گزارش رییس‌ کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبرهای بد سیاسی که بازار در انتظار آن بود، پشت سر گذاشته شده و با توجه به مخالفت چین و روسیه با صدور قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت، نگرانی فوری سیاسی پیش روی بازار قرار ندارد. در این شرایط، نگاه‌ها به سوی بازار سرمایه و تحولات درونی آن است. دیروز معامله‌گران با خبرهای اولیه‌ای از برگزاری یک جلسه هماهنگی میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مسوولان بازار سرمایه مواجه بودند. انتظار می‌رود هماهنگی بیشتر میان شرکت‌های حقوقی و تزریق نقدینگی، بهبود بازار را تسریع کند. در همین شرایط، البته همچنان فشار تغییر نرخ عوارض شرکت‌های سنگ‌آهنی بر بازار سرمایه فشار وجود دارد. در آخرین تحولات در حوزه سنگ‌آهن، برخی سهامداران جزء خواهان روشن شدن وضعیت حساب‌های صندوق فولاد شده‌اند. صندوق فولاد به‌رغم دارایی‌های بالا و سرمایه‌گذاری صورت داده در سال‌های اخیر بازدهی مناسبی را نشان نداده است. کارشناسان معتقدند پیش از هر گونه فشار به شرکت‌های سنگ‌آهنی، صندوق فولاد نیازمند اصلاح ساختار اساسی است؛ چرا که هر گونه ورود نقدی در ساختار کنونی نمی‌تواند تغییر پایداری در شرایط صندوق فولاد ایجاد کند.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران با شایعاتی در مورد تغییر احتمالی رییس کل بانک مرکزی مواجه بودند. این تغییر می‌تواند تاثیرات مهمی را بر گروه بانکی و بازارهای ارز و سکه بگذارد. همچنین دیروز برخی از سایت‌های خبری از احتمال برخورد با دو بانک خصوصی خبر دادند. این خبرها البته مدارکی مبنی بر تخلف این بانک‌ها ارائه‌ نکرده‌اند و صرفا توصیه‌های یک مقام مسوول را منعکس کرده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی، نزدیکی برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک پاسارگاد به معاملات بلوکی و پرحجمی در این نماد منجر شد. در این گروه بانک انصار نیز همچنان با معاملات پر حجمی معامله شد که احتمالا در راستای انتقال بخشی از سهام این بانک به زیر‌مجموعه مخابرات ایران انجام شده است. در این گروه، قیمت سهام بانک صادرات نیز با توجه به نگرانی از تبعات اختلاس صورت گرفته و عدم حمایت سهامداران به کمتر از رقم یک هزار و ۳۰۰ریال رسید.

در گروه مخابرات، شرکت همراه به زودی سیستم نقل و انتقال مالی خود «جرینگ» را رسما افتتاح خواهد کرد. این سیستم هر دستگاه موبایل را به یک کیف پول تبدیل می‌کند.

در گروه برقی، دیروز دو نماد مدیریت پروژهای نیروگاهی ایران و ایران ترانسفو با رشد قیمت همراه شدند.

بازدید گروهی از سهامداران از شرکت مپنا در روز پنج‌شنبه و اعلام دریافت بخشی از مطالبات این شرکت موجب افزایش اقبال معامله‌گران به این نمادها شده است.

در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو پس از افزایش سرمایه و انتشار گزارش پیش‌بینی سود بازگشایی شد.

در این گروه، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد گفت: تاکنون توافقی برای ادامه شماره‌گذاری وانت پیکان نداشته‌ایم و این مساله‌ امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه ایران خودرو از دولت مصوبه بگیرد.

بهادر کاظمی اظهار داشت: ما توافقی برای ادامه شماره‌گذاری وانت پیکان به عنوان یک خودروی غیر‌استاندارد نداشته‌ایم و هنوز هم معتقدیم این خودرو امکان شماره‌گذاری ندارد.

در گروه غذایی دیروز نماد شهد بازگشایی شد که تحت تاثیر انتظار برای تعدیل سود شرکت در سال جاری با رشد نزدیک به ۲۵درصد همراه شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص به ۲۵هزار و ۴۶۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۶/۳۸میلیارد تومان رسید که ۳۰درصد آن را معامله ۹/۴۰میلیون سهم بانک انصار تشکیل داد. از ۲۲۰نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۱نماد با کاهش قیمت و ۱۲۱نماد با رشد مثبت قیمت همراه شدند.