گاروهوانسیان‌فر*

به تازگی مشاهده شده که موسسات حسابرسی مثل قارچ می‌رویند و از اسامی موسسات حسابرسی قدیمی استفاده می‌کنند، البته با یک پسوند یا پیشوند بسیار کوچک که در سربرگ‌‌های خود هم این پسوند و پیشوند‌‌ها را به قدری کوچک چاپ می‌کنند که در مواقعی غیر از استفاده از ذره‌بین‌‌های بسیار قوی، نمی‌توان این پسوندها و پیشوندها را مشاهده کرد. در یک کلاس درس بودم که یکی از دانشجویان به من گفت که در شهر ...، موسسه حسابرسی است که عینا اسم موسسه حسابرسی شما را دارد، البته بدون پسوند یا پیشوند.

یادآوری می‌کنم نام یکی از موسسات حسابرسی تا حد زیادی مشابه نام موسسه است که من در آن مشغول به کار هستم به گونه‌ای که بیشتر نامه‌‌های مربوط به آن موسسه به آدرس موسسه ما ارسال می‌شود!

در این رابطه با آن موسسه تماس گرفتم ولی آنها گفتند که هیچ تشابه اسمی بین نام دو موسسه مشاهده نمی‌کنند. موضوع را به جامعه حسابداران رسمی ایران انعکاس دادم، جامعه نیز نوشت که اولا تشابه اسمی وجود ندارد و ثانیا تشخیص این موضوع با اداره ثبت شرکت‌‌ها است. بنابراین، در هر موردی باید وکیلی بگیریم و هر مورد تشابه اسمی را پیگیری کنیم و احتمالا به نتیجه مثبتی هم نرسیم.

از آنجا که تعدادی از موسسات حسابرسی همین مورد را دارند و با موسسه حسابرسی ما تماس گرفته‌اند، تصمیم گرفتم که موضوع را به صورت یک نوشتار به جامعه حسابداران رسمی ایران انعکاس دهم و از مسوولان محترم آن جامعه درخواست کنم که این موضوع را با دید باز و حسابرس‌پسند (طوری که هر حسابرس واقعی را قانع سازد)، مورد بررسی قرار دهند و از موسسات حسابرسی که دارای اسم مشابه موسسات حسابرسی دیگر هستند و بعد از آن موسسات حسابرسی به ثبت رسیده‌اند، اکیدا بخواهند که نام خود را حتما و حتما عوض کنند و از این به بعد هر موسسه حسابرسی جدیدی که می‌خواهد به ثبت برسد و اساسنامه خود را به جامعه ارائه می‌دهد، جامعه حسابداران رسمی ایران به این مورد توجه خاص داشته باشد. این تشابه اسمی بین موسسات حسابرسی مرا به یاد نام چلوکبابی‌‌ها می‌اندازد که برای مثال (فقط مثال) نام یک چلوکبابی «یاس» است، نام چلوکبابی دیگر «چلوکبابی یاس نو»، نام چلوکبابی سوم، «چلوکبابی یاس دوستان»، نام چلوکبابی چهارم،«چلوکبابی یاس امیدوار» و آخر. این پسوندها و پیشوندها در جلوی نام چلوکبابی‌‌ها انتها ندارد.

از مسوولان محترم جامعه حسابداران رسمی ایران تقاضای عاجل دارم که کاری کنند که نام موسسات حسابرسی، همانند نام چلوکبابی‌‌ها یا قهوه‌خانه‌‌ها مشابه درنیاید.

این موضوعی که در این نوشتار منعکس کردم، گریبانگیر بسیاری از موسسات حسابرسی شده که بالطبع، دوستان عزیز و با ارزش ما در جامعه حسابداران رسمی ایران حتما با حسن نیتی که نسبت به اعضای جامعه خود دارند، اقدام عاجل خواهند کرد و به زودی شاهد حذف نام بسیاری از موسسات حسابرسی خواهیم بود که مشابه نام موسسات حسابرسی دیگر است و در واقع کپی برداری کرده اند. از طرفی هم به کلیه موسسات حسابرسی که خود را موسسات حسابرسی حرفه‌ای می‌دانند پیشنهاد می‌کنم که اگر نام آنها مشابه موسسات حسابرسی دیگر است که قبل از آنها به ثبت رسیده‌اند، داوطلبانه نام موسسات حسابرسی خود را عوض کنند و به جامعه حرفه ای ما ثابت کنند که افراد حرفه‌ای هستند. در خاتمه نوشتار باید بگویم که اشخاص (حقیقی یا حقوقی) باید سعی کنند با بال‌های خود پرواز کنند و نه با بال‌های دیگران. در غیر این صورت، روزی با سر به زمین خواهند خورد و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

این موسسات سعی کنند که خود پهلوان باشند و نه رستم به جای آنها پهلوان باشد.

این موسسات سعی کنند که خود روی پای خود بایستند و نه برای ایستادن از دیگران آویزان شوند. آفتاب پشت ابر باقی نمی‌ماند. عاقل را اشاره‌ای کافی است.

*عضو پیوسته انجمن

حسابداران خبره مدیریت انگلستان