گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک ماه اخیر را در حالی به پایان بردند که هیچ یک از آنها نتوانستند بازدهی بیش از یک درصدی کسب کنند.به گزارش خبرنگار ما، عملکرد یک ماه اخیر صندوق‌ها نشان‌دهنده عملکرد مثبت تنها 4 صندوق سرمایه‌گذاری است که بازدهی بین 4/0 درصد تا 9/0 درصد را به دست آوردند.

بر این اساس، از ۶۳ صندوق سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته تنها ۴ صندوق بازدهی مثبت داشتند. همچنین بازدهی یک ماهه ۴ صندوق نیز در این دوره با زیان سنگین ۵/۱۱ تا ۷/۱۵ درصدی به ثبت رسید. در همین حال، شاخص با بازدهی منفی ۷/۵ درصدی در یک ماه اخیر مواجه بود، اما شاخص میانگین صندوق‌ها با اختلاف زیاد و بازدهی منفی ۹/۲ درصدی بالاتر از شاخص بازار قرار داشت.توقف نمادهای سنگ‌آهنی و نگرانی‌های سیاسی بازار از جمله دلایل اساسی برای فشار ابطال فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در یک ماهه گذشته بود که تشدید بازدهی منفی را برای آنها به همراه داشته است.طی یک ماه اخیر، تجربه ایرانیان، توسعه صادرات، یکم ایرانیان و مهر ایرانیان به ترتیب با بازدهی ۹/۰، ۶/۰، ۵/۰ و ۴/۰ درصدی در صدر قرار گرفتند. از سوی دیگر صندوق‌های رضوی، کارآفرینان برتر، بورس بیمه و شاداب، به ترتیب شاهد بازدهی منفی ۷/۱۵، ۳/۱۴، ۸/۱۳ و ۵/۱۱ درصدی بودند.
عملکرد مثبت 6 ماهه صندوق‌ها
در همین حال کارنامه ۶ ماهه صندوق‌ها گویای عملکرد بهتر آنها از بازدهی بازار است. براین اساس، در حالی که شاخص با بازدهی منفی ۶/۲ درصدی در عملکرد ۶ ماهه اخیر مواجه است، بازدهی میانگین عملکرد صندوق‌ها بازدهی مثبت ۷/۱ درصدی را به ثبت رساند و ۱۸ صندوق نیز فراتر از بازدهی شاخص قرار دارند.در عملکرد ۶ ماهه گذشته، ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت داشتند که یکم ایرانیان با کسب بازدهی مثبت ۵/۹ درصدی در صدر قرار دارد. همچنین مهر ایرانیان، امید ایرانیان و آرین به ترتیب با ۶/۷، ۸/۶ و ۷/۶ درصد، بازدهی در رده‌های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر، طی این دوره ۶ ماهه صندوق‌های شاداب، رضوی، بورس بیمه و کارآفرینان برتر به ترتیب با ۳/۲۵، ۷/۲۲، ۲۲ و ۹/۲۱ درصد بازدهی منفی در قعر جدول بازدهی شش ماهه صندوق‌ها جای گرفته‌اند.
کارنامه موفق سه ماهه
به نظر می‌رسد در عملکرد سه ماهه گذشته صندوق‌ها و شاخص کارنامه‌ای موفق‌تر از دوره‌های یک ماهه و ۶ ماهه اخیر داشتند.
به‌این ترتیب بازدهی سه ماهه شاخص صندوق‌ها در حالی به 5/3 درصد رسید که شاخص نیز بازدهی مثبت 8/1 درصدی را به ثبت رساند. در این دوره 38 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت را شاهد بودند و صندوق آرین با 7/8 درصد بازدهی مثبت عنوان بهترین عملکرد سه ماهه را از آن خود کرد.جدول زیر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار را براساس بازدهی ماهانه مرتب کرده است.