هفته‌ای برای زیان 3/2درصدی سهامداران

در همین حال، در سطح داخلی نیز با وجود رای اعتماد مجدد مجلس به وزیر اقتصاد و انتظار اولیه برای پایان برخوردهای لفظی در مورد پرونده تخلف مالی ۳هزار میلیارد تومانی، همچنان این موضوع به محملی برای برخوردهای جناح‌های سیاسی تبدیل شده است. گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت ۶۰۷واحد افت شاخص، زیان خیره‌کننده ۳/۲درصدی را برای معامله‌گران به همراه آورد.

با افت سنگین هفته گذشته بازدهی سرمایه‌گذاران از اول سال به حدود ۹ درصد رسید تا بازار سهام حتی از بازدهی متناسب اوراق مشارکت نسبت به مدت ۸ ماهه گذشته عقب بماند. به این ترتیب دارندگان اوراق در مدت ۸ ماه در شرایطی بازدهی ۳/۱۱درصدی را تجربه می‌کنند که این امر نشان‌دهنده وضعیت نامناسب بورس در سال جاری است. به این ترتیب بازدهی بازار سرمایه امسال در رده آخر بازدهی رشته‌های مختلف سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. سرمایه‌گذاران در زمینه‌های ارز و طلا امسال بازدهی چند برابری نسبت به بورس‌بازان دریافت کرده‌اند؛ همین امر خروج بخشی از سرمایه‌های بورس به سوی بازار‌های موازی را توجیه‌پذیر ساخته است. در همین حال رفتار معامله‌گران بازارهای موازی نشان‌دهنده برداشت آنها از رشد بیشتر است. به عنوان نمونه روز چهارشنبه بهای نقدی سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران در حد ۶۱۰هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت که در مقابل در قراردادهای آتی بورس کالا، سکه تحویل اسفند امسال و اردیبهشت‌ماه سال آینده بیش از ۷۰۰هزار تومان معامله شدند؛ این امر می‌تواند نشانه‌ای از احتمال رشد بیشتر بازارهای موازی باشد. بازار ارز تهران نیز همچنان شاهد تحولات و رشد قیمت‌ به‌رغم موضع‌گیری‌های متعدد بانک مرکزی است.

کارشناسان در حال حاضر نگرانی از وضعیت سیاسی و شرایط حاکم بر بازارهای بین‌المللی را عمده‌ترین عوامل ریسک‌زا در بازار سهام ارزیابی می‌کنند. در این شرایط بورس تهران روز چهارشنبه پس از ارائه گزارش دبیرکل آژانس شاهد رشد اندک شاخص بود که برای معامله‌گران نمایانگر تکرار رفتار سنتی بود؛ زیرا بورس تهران عموما پیش از رخداد خبرهای بد با افت همراه شده و بعد از انتشار خبر با رشد توام می‌شود. در همین حال، انتشار گزارش آمانو سبب شده است مساله تحریم احتمالی جدید علیه کشورمان مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، هر چند کشورهای غربی تلاش قابل ملاحظه‌ای را برای مجاب‌سازی شورای امنیت به صدور قطعنامه جدید صورت داده‌اند، اما سخنان معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد مخالفت این کشور، احتمال وتو قطعنامه احتمالی را از سوی روسیه افزایش داده است. در این فضا تنها گزینه پیش‌روی کشورهای غربی تحریم یک جانبه است که از دیدگاه کارشناسان امری بیهوده خواهد بود.

خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی خاطر‌نشان کرد: ممکن است در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دهم آذر، طرح‌های اتحادیه اروپا برای تحریم‌های تازه به طور رسمی اعلام شود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای از مخالفت کشورش و چین با اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزیران امور خارجه چین و روسیه روز گذشته پس از برگزاری نشستی در مسکو ضمن رد ایده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگوهای مستمر و همکاری را تنها روش ممکن برای حل پرونده هسته‌ای ایران دانستند.

در بازار سهام معامله‌گران همچنین با نگرانی روند انتشار اخبار سنگ‌آهنی‌ها را دنبال می‌کنند. هر چند با فشار سهامداران خرد برخی از انتظارات اولیه ایمیدرو از شرکت‌های سنگ‌آهنی تعدیل شده است و به عنوان نمونه ایمیدرو اجرای عوارض از ابتدای سال ۹۰ را به تیرماه ۹۰ انتقال داده است، اما همچنان نگرانی از شکستن پی‌ به ‌ای شرکت‌های سنگ‌آهنی و افت بهای سهام فولادی نگرانی معامله‌گران را دو چندان کرده است. در همین حال افت قیمت جهانی سنگ‌آهن در کنار افت گسترده بازار موجب شده است بازگشایی سهام سنگ‌آهنی احتمالا با اصلاح دردناک قیمت‌هاهمراه باشد. به ویژه آنکه به عنوان نمونه فولاد مبارکه در خلال چند هفته اخیر و از زمان توقف نمادهای سنگ‌آهنی نزدیک به ۱۵درصد ارزش خود را از دست داده است.

در عین حال وضعیت بازارهای جهانی در روزهای اخیر مناسب نبوده است. در حالی که پیش از این نگاه‌ها به سوی بحران یونان بود، کناره‌گیری برلوسکنی شرایط را پیچیده‌تر کرده است. هر چند ایجاد دولت‌های ملی و متحد به عبور از بحران در کشورهای اروپایی کمک می‌کند، اما نمی‌توان بی‌نظمی پس از رخداد تغییر دولت را از نظر دور داشت. کارشناسان بازار با توجه به ابعاد اقتصاد ایتالیا، بی‌ثباتی این کشور را برای کل اقتصاد جهانی نگران‌کننده می‌دانند. مقایسه ابعاد اقتصادی یونان و ایتالیا نشان‌دهنده دلایل این نگرانی است؛ یونان ۲درصد GDP اتحادیه اروپا را تولید می‌کند، این در حالی است که سهم ایتالیا ۱۷درصد است. ایتالیا روز گذشته شاهد افت شاخص تولید صنعتی خود به میزان ۸/۴درصد بود که بیشترین افت از دسامبر ۲۰۰۸ است. علاوه بر این در نشانه‌ای نگران‌کننده بازدهی اوراق قرضه ایتالیا (به دلیل افت قیمت اوراق ناشی از نگرانی از نکول این کشور) لحظاتی سطح ۵/۷درصد را لمس کرد که بیشترین بازدهی از ۱۹۹۹ است.

در بازارهای جهانی، بهای فلزات همچنان در حال نوسان شدید است. بهای مس در بورس فلزات لندن به ۷هزار و ۴۵۶ دلار در هر تن رسیده است. بهای آلومنیوم و سرب و روی به ترتیب ۲هزار و ۱۱۲دلار، هزار و ۹۱۲ دلار و یک هزار و ۸۸۳ دلار در هر تن رقم خورده است که البته نکته امیدوار کننده همزمان با ثبت این قیمت‌ها کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن است. بهای بیلت فولادی نیز به ۵۳۰دلار در هر تن رسیده است.

در بورس تهران همچنین نگاه‌های معامله‌گران به سوی عرضه اولیه پتروشیمی کرمانشاه است؛ این شرکت روز یکشنبه راهی تابلو می‌شود. روز یکشنبه ۳ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه از سوی نفت و گاز پارسیان عرضه خواهد شد. تجربه عرضه‌های اولیه اخیر به ویژه عرضه عجیب پتروشیمی زاگرس از سوی نفت و گاز پارسیان سبب شده است بازار چندان در انتظار یک عرضه مناسب نباشد. به ویژه آنکه پتروشیمی کرمانشاه بر خلاف دو شرکت پردیس و زاگرس با مسائل بیشتری رو‌به‌رو است که از بدهی ارزی سنگین این شرکت نشات می‌گیرد. در همین حال، تملک ۴۰درصد سهم شرکت از سوی سهامداران جز سبب خواهد شد تا برنامه مشخصی در مورد میزان عرضه سهام به عنوان یک فاکتور اساسی در این عرضه‌ اولیه موجود نباشد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که پس از چند روز افت اندکی رشد شاخص را به نمایش گذاشت، امری که البته تغییری جدی در کلیت شرایط هفته بر جای نگذاشت.

بازار روز چهارشنبه با یک معامله عمده و یک معامله وابسته همراه بود. در روز چهارشنبه موسسه مهر اقدام به عرضه ۳۱۱میلیون سهم توسعه صنعتی معادل ۸۶/۳۱درصد سهام این شرکت کرد که این عرضه بدون رقابت از سوی اصلی‌ترین جذب‌کننده سرمایه‌گذاران خارجی بورس تهران، مجموعه سرمایه‌گذاری پارس پلیکان فیروزه و ترکویزپارتنرز لیمیتد خریداری شد. در همین حال توسعه صنعتی همزمان بلوک ۴/۸درصدی خود در شرکت تکنوتار را به موسسه مهر منتقل کرد تا رابطه توسعه صنعتی و مهر با یکدیگر تنها در آلومینیوم ایران باقی بماند. خرید توسعه صنعتی توسط پارس پلیکان فیروزه دومین خرید عمده این شرکت پس از بیمه آسیا به شمار می‌رود.

در گروه معدنی، مشاور ارشد میدکو تاکید کرد: با مشخص شدن حق پروانه بهره‌برداری، مبنای خرید سنگ‌آهن برای میدکو نیز در آینده معین خواهد شد.

در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد ادامه مباحث در مورد شماره‌گذاری خودرو فراز بودند.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در خصوص خبر دستور کارگروه حمایت از تولید در زمینه آغاز شماره‌گذاری کشنده فراز گفت: کارگروه مورد اشاره مرجعی برای صدور مجوز شماره‌گذاری نیست.

سرهنگ جهانگیری با تاکید بر این که اظهارات روز گذشته مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص شماره‌گذاری خودرو «فراز» مورد تایید پلیس راهور ناجا نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام هیات دولت مقرر شده بود نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی استاندارد و دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در رابطه با کامیون‌های یاد شده جلسه‌ای تشکیل دهند که جلسه برگزار شده و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز نظرات فنی و تخصصی خود را به هیات دولت اعلام کرده است. وی تاکید کرد: تنها نظر هیات دولت در این خصوص ملاک عمل پلیس خواهد بود.

در گروه بانکی، به‌‌رغم گذشت نزدیک به ۹ماه از ابتدای سال همچنان مساله افزایش سرمایه بانک ملت با ابهام مواجه است. پیش از این قرار بود بانک ملت نیز همانند بانک تجارت پس از برگزاری مجمع اقدام به افزایش سرمایه کند که تا‌کنون محقق نشده است. بانک ملت همچنین به دلیل درگیری در پذیره‌نویسی بانک آریا و عدم عودت وجوه در سیستم تبدیل کارت سوخت به کیف الکترونیکی با انتقاداتی همراه شده است. در مجموع بازار سهام در روز چهارشنبه با رشد محدود ۶/۶۵واحدی شاخص کل همراه شد. ارزش معاملات نیز با توجه به معاملات توسعه صنعتی و تکنوتار به ۱۰۰میلیارد تومان رسید. از ۲۳۰نمادی که به روی تابلو رفتند ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند.

با این شرایط کل هفته سوم آبان ماه بازار با توجه به یک روز فعالیت کمتر نسبت به هفته ماقبل خود شاهد افت ۴۰درصدی ارزش معاملات بود و شمار خریداران سهام نیز به ۱۶هزارو ۷۲۱نفر رسید که ۵/۱۸درصد نسبت به هفته ماقبل افت را نشان می‌داد.