سنا- عضو شورای عالی بورس گفت: رشد شاخص‌های بورس در روز گذشته در پی انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که بازار نسبت به تهدیدها و فشارهای بین‌المللی بی‌تفاوت است زیرا بحث تحریم سابقه چند‌ساله دارد، اما هیچ گاه نتوانسته توسعه اقتصادی ایران را متوقف کند. محمدرضا پور‌ابراهیمی درخصوص وضعیت بازار سرمایه پس از انتشار گزارش آژانس به رشد شاخص‌های بورس اشاره کرد و گفت: تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی سابقه چند ساله داشته و نمی‌تواند رشد اقتصادی کشور را مختل کند.

وی با اشاره به اینکه این گونه اخبار شاید برای زمانی کوتاه‌، فضای روانی منفی در بازار ایجاد کند، افزود: سابقه چند ساله در بازار نشان می‌دهد شاید تحریم‌ها هزینه‌های اقتصادی را افزایش دهد اما نمی‌تواند رشد اقتصادی را مختل کند.عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه بازار نسبت به این گونه اخبار بی تفاوت شده است، گفت: افت و خیزهای روزهای اخیر بازار طبیعی بود زیرا نوسان در ذات بازار سرمایه است و اگر بازار نوسان نداشته باشد از حالت طبیعی خارج می‌شود.پور‌ابراهیمی به سهامداران توصیه کرد در بازار با نگاه بلند مدت سرمایه‌گذاری کنند تا بازدهی مطلوبی به دست آورند.

وی افزود: عملکرد بازار سرمایه در سال‌های اخیر نشان داده است که متوسط بازدهی بازار در سال‌های گذشته بیش از ۳۰ درصد بوده است.عضو شورای عالی بورس در ادامه به شرایط بنیادی مناسب شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: گزارش‌های عملکرد شش ماهه شرکت‌های بورسی که بیشتر با تعدیل‌های مثبت همراه بوده است، نشان از شرایط مناسب آنها دارد و سهامداران باید به سودهای تقسیمی شرکت‌ها توجه بیشتری داشته باشند.وی ادامه داد: سهامداران باید توجه داشته باشند که سودهای امسال شرکت‌های بورسی از سال‌های گذشته کمتر نبوده و حتی در برخی مواقع افزایش نیز داشته است و سهامداران باید به منافع خود از محل سود شرکت‌ها نیز توجه داشته باشند.

گزارش آژانس جنبه روانی داشت

در همین خصوص یک کارگزار بورس با اشاره به اینکه سهامداران نگران محتوای گزارش آژانس بودند، تصریح کرد: این اتفاق در حالی روی داد که در گزارش آژانس، موضوع نگران‌کننده‌ای برای بازار سرمایه دیده نمی‌شود.

مسعود عجمی با تاکید بر اینکه گزارش آژانس ضمانت اجرایی ندارد، خاطرنشان کرد: آژانس انرژی اتمی برای اجرای مفاد این گزارش باید علاوه بر موافقت کشورهای عضو عدم تعهد، مراحل چند‌گانه‌ای را طی کند به همین منظور جایی برای نگرانی در بازار سرمایه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سهامداران نیز از این موضوع اطلاع دارند، اظهار کرد: نگرانی بازار از گزارش آژانس به لحاظ تحریمی بود که پیش از این اعلام شده بود، قرار است در خصوص بانک مرکزی اعمال شود. این در حالی است که در گزارش آژانس لزوما حرکت به سمت چنین واقعه‌ای به چشم نمی‌خورد.