گروه بورس- بورس آتی در بازار این هفته شاهد کاهش هرچه بیشتر حجم و ارزش معاملات بود. به طوری که در مقایسه با هفته گذشته افت ۴۰ درصدی حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد. به گزارش خبرنگار ما، بورس آتی با توجه به تعطیلی یک روزه این هفته در ۴ روز معاملاتی شاهد معامله ۱۷ قرارداد به ارزش ۴۷۸ میلیون ریال بود که نشان از بی‌انگیزگی هرچه بیشتر معامله‌گران در این بازار دارد.

هرچند وضعیت کلی بازار نقدی سهام نیز در این هفته با موج منفی و صف فروش همراه بود اما بازار آتی می‌توانست در صورت حمایت بازیگران آن، به مکانی برای کسب بازدهی مناسب تبدیل شود. امری که با فعالیت نیمه تعطیل این بازار و معاملات تک‌قراردادی در عمل اتفاق نیفتاده است.

بر این اساس، در روند این هفته کماکان «مپنا» دی‌ماه با ۳۰۰ موقعیت باز صدرنشین است و فولاد با ۲۰۲ موقعیت باز در رده بعدی جای دارد.

بازار آتی در روز ‌شنبه تنها شاهد مانور سهامداران بر مدار مپنا بود.

در این روز «مپنا» دی‌ماه با معامله ۴ قرارداد و تجربه نوسان منفی ۷۱/۲ درصدی روبه‌رو شد. به این ترتیب افت ۷۶ ریالی موجب شد مپنا دی‌ماه در قیمت تسویه ۲۷۲۴ ریال به کار خود پایان دهد.

از سوی دیگر، در معاملات روز یکشنبه، بازار آتی شاهد خرید و فروش ۶ قرارداد بود که «اخابر» دی‌ماه با معامله ۵ قرارداد روز متفاوتی را شاهد بود.

در این روز «مپنا» آبان‌ماه با معامله یک قرارداد شاهد نوسان منفی ۳۵/۲ درصدی بود. بر این اساس «مپنا» آبان‌ماه با افت ۶۰ ریالی در قیمت ۲۴۹۰ ریال تسویه شد.

در همین حال، «اخابر» با خرید و فروش ۵ قرارداد افت ۱۰۵ ریالی را ثبت کرد تا نوسان منفی ۹۴/۲ درصدی قیمت تسویه این نماد را به ۳۴۳۸ ریال کاهش دهد.

روز سه‌شنبه، بازار آتی در دومین روز افت یک درصدی در بورس، ادامه رکود را در معاملات خود شاهد بود.

در این روز بازار آتی شاهد معامله ۶ قرارداد «اخابر» دی‌ماه به ارزش ۱۷۴ میلیون ریال بود. معاملات «اخابر» دی‌ماه کاهش ۲۳ ریالی را در نوسان منفی ۶۷/۰ درصدی برای این نماد به همراه داشت تا «اخابر» دی‌ماه در قیمت ۳۴۱۵ ریال تسویه شود. این در حالی است که «اخابر» در قیمت ۳۲۹۴ ریال شاهد ۱۰ تقاضای خرید بود.

از سوی دیگر «فولاد» دی‌ماه در پایان هفته در حالی مورد توجه قرار گرفت که به دلیل اختلاف قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش تنها یک قرارداد در این نماد مورد دادوستد قرار گرفت. «فولاد» دی‌ماه ۱۰ تقاضای فروش در قیمت ۲۹۹۰ ریال و ۱۰ تقاضای خرید در قیمت ۲۸۵۰ ریال داشت. اما معامله یک قرارداد این نماد با ۱۵ ریال افزایش قیمت در نوسان مثبت ۵/۰ درصدی انجام شد. بر این اساس «فولاد» دی‌ماه در قیمت ۲۸۹۰ ریال به کار خود پایان داد.

به این ترتیب بازار آتی این هفته را باید همگام با رکود بازار نقدی دارای وضعیتی کاملا راکد دانست که بازگشت آن به مدار رونق همچنان در انتظار آرامش فضای پیرامونی بورس تهران است.