گروه بورس- علیرضا باغانی: فرابورس ایران در روز پایانی هفته به تبعیت از تعادل به وجود آمده در بورس تهران، معاملات خود را توام با نوسان مثبت و رشد قیمت سهام سپری کرد.

در بازار OTC طی روز گذشته سهام ۴ شرکت پتروشیمی لردگان، گروه فن‌آوا، فولاد آلیاژی یزد و روان فناور با صف خرید مواجه شدند که حجم تقاضای خرید در دو نماد لردگان و فن‌آوا قابل توجه بود.
دیگر اتفاق مهم بازار فرابورس در روز چهارشنبه مهیا شدن پتروشیمی پردیس برای کوچ از OTC به بورس تهران بود. بر این اساس، ناظر فرابورس پیغام داد روز چهارشنبه آینده (25 آبان‌ماه) نماد «شپدیس» در فرابورس متوقف می‌شود تا از آن پس نماد سهام این شرکت در نماد «شپردیس» در بورس تهران قابل معامله شود.
اما در روز چهارشنبه عمران و توسعه شاهد با معامله بیش از ۸ میلیون سهم در فرابورس، پرمعامله‌ترین نماد فرابورس بود که ارزش معاملات بیش از ۲۳ میلیارد ریالی را پشت سر گذاشت.
این شرکت ظرف روزهای گذشته شاهد جابه‌جایی سهام بین مالکان سنتی و سهامداران جدید بوده است که از جمله این سهامداران جدید می‌توان به شرکت پیشگامان توسعه شهری ایرانیان با 1/2 درصد مالکیت و سرمایه‌گذاری دلیران پارس با 5/1 درصد سهام اشاره کرد.
این در حالی است که برخی زیرمجموعه‌های شاهد طی روزهای اخیر به خرید سهام بانک ایران زمین اقدام کرده‌اند.
افزون بر این، در بازار دیروز بانک ایران زمین با تجربه معامله بیش از 20 میلیون سهمی صدرنشین بازار بود و ارزش معاملاتی معادل 5/28 میلیارد ریال را تجربه کرد؛ در حالی که حق‌تقدم ایران زمین هم در سطح 4/3 میلیون برگه معامله شد.
از سویی دیگر، نماد میدکو با معامله ۸/۵ میلیون سهم، دیگر نماد مورد توجه بازار بود که در پی این معاملات پرحجم ۹/۱۲ میلیارد ریال از سهام این شرکت معدنی در فرابورس معامله شد.در این حال، سرمایه‌گذاری خوارزمی هم با معامله بیش از یک میلیون سهمی به ارزش ۸/۱ میلیارد ریال، دیگر نماد مورد توجه بازار فرابورس در روز گذشته بود.
در این روز همچنین باز هم اوراق مشارکت، صکوک و اوراق تسهیلات مسکن مورد توجه فعالان این بازار بود، اتفاقی که ظرف چند روز گذشته به دلیل شرایط عمومی بازار پررنگ‌تر از گذشته جلوه می‌نمود.
در این راستا، دیروز حدود ۱۳ میلیارد ریال اوراق صکوک امید مبادله شد و هر یک از اوراق تسهیلات مسکن نیز حجم معاملات قابل توجهی را پشت سر گذاشتند.
طی روز معاملاتی گذشته نماد سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق هم با معامله 751 هزار سهم و معاملاتی به ارزش 3/1 میلیارد ریال، بانک سرمایه با معامله بیش از 300 هزار سهم، فولاد یزد با معامله 945 هزار سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد ریال و «شپدیس» با معاملاتی به ارزش بیش از 5 میلیارد ریال از دیگر نمادهای مورد توجه بودند، تا به این ترتیب فرابورس ایران یک روز 173 میلیارد ریالی را با معامله بیش از 46 میلیون برگه اوراق بهادار پشت سر بگذارد.
یادآور می‌شود، فرابورس در ۴ روز معاملاتی این هفته شاهد خرید و فروش ۳۸۰ میلیون سهم به ارزش ۱۴۱۹ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته ۲۱۸ درصد افزایش ارزش و ۲۴ درصد کاهش حجم معاملات را به ثبت رساند که بخش عمده این رشد را مرهون افزایش قابل ملاحظه ارزش دادوستد اوراق مشارکت و صکوک بود. در بازار این هفته تسهیلات مسکن دوباره به مدار رشد بازگشتند و در مرز ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان دادوستد شدند. همچنین اوراق مشارکت باوجود حجم بالای معاملات خود شاهد بازگشت به محدوده قیمت اسمی بودند.