ادامه ریزش بازار سهام

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد افت سنگین شاخص بود به گونه‌ای که شاخص کل با ۲۶۰ واحد ریزش، کاهش یک درصدی را ثبت کرد.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نگرانی از مسائل سیاسی و عدم هماهنگی سهامداران عمده در حمایت از بازار موجب کاهش شدید قیمت‌ها شد. معامله‌گران که پس از تعطیلی عید قربان فعالیت خود را از سر گرفتند، بر خلاف گذشته که در شرایط ریزش بازار و بروز بحران سیاسی شاهد هماهنگی و همکاری سهامداران عمده در کنترل بازار بودند، این بار نه تنها حمایت دولتی از بازار را شاهد نیستند، بلکه وضعیت برخی نمادها نظیر شرکت‌های معدنی به دلیل تصمیمات یک جانبه سازمان‌های دولتی به نگرانی عمده تبدیل شده است.

در این شرایط، قیمت‌ سهام در نبود حمایتی خاص به شدت به افت خود ادامه داد. از سوی دیگر بسته بودن نزدیک به ۶۰نماد معاملاتی فشار مضاعفی را بر نمادهای موجود در بازار وارد کرده است.

اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران عمده در فقدان بخش قابل ملاحظه‌ای از نمادها، ناچار به فروش سهام قابل معامله خود شده‌اند که این امر فشار بی سابقه‌ای را به نمادهای عمده‌ای نظیر مخابرات، همراه، پتروشیمی پردیس، خارک و بانک‌های پاسارگاد، ملت، ایران زمین و تجارت وارد ساخته است. افت قیمتی این نمادها که سهام بنیادی و فراگیر بازار به شمار می‌روند، سبب کاهش انگیزه معامله‌گران شده است.

ازدیدگاه کارشناسان، در نبود تلاش موثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران عمده تنها مسیر باقی مانده برای بازار تن دادن به کاهش قیمتی است که در این مسیر برخی از سرمایه‌گذاران با خروج از بازار جذب بازارهای موازی ارز و سکه و کالا خواهند شد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین همچنان شاهد تحولات پررنگ بازارهای جهانی بودند. در حالی که بازار‌های جهانی با نگرانی یونان دست به گریبان بودند، انتشار خبرهایی در مورد احتمال استعفای برلوسکنی و بروز مشکل در سومین اقتصاد عمده اروپا نگرانی بیشتری را ایجاد کرده است که آثار آن در رشد چشمگیر بهای طلا خود نمایی کرده است. در همین حال، برخوردهای خاورمیانه به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شده است.در این راستا هر بشکه نفت سبک آمریکا از ۹۵ دلار گذشت که این رقم بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت آمریکا از ماه اوت (مرداد) است. قیمت نفت سبک آمریکا در این روز ۲۵/۱ دلار افزایش یافت و به ۵/۹۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با ۶/۲ دلار افزایش به ۵/۱۱۴ دلار رسید.

بر اساس گزارش رویترز، نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید بحران مالی منطقه یورو و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه علل مهم افزایش قیمت نفت و طلا طی روزهای اخیر عنوان شده‌اند.در حاشیه بازار، دیروز همایش طرح تحول بانکی نیز شاهد حضور رییس جمهوری و مدیران بانکی بود، در این همایش، دکتر بهمنی رییس کل بانک مرکزی در سخنانی بر سیاست دو نرخی ارز از سوی بانک مرکزی تاکید کرد. به گفته بهمنی نمی‌توان هر میزان ارز را به نرخ مرجع عرضه کرد و نرخ ارز مرجع تنها برای نیازهای وارداتی ارائه می‌شود.

بهمنی با بیان آنکه نرخ ارز مسافری شناور است، گفت: اختلاف دو نرخ فرعی و مرجع توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود.وی ادامه داد: بانک مرکزی نرخ ارز هزار و ۱۷۰ تومان را برای ارز مسافری مورد نظر قرارداده و انتظار داریم که ارز آزاد نیز به این سمت سوق یابد و نرخ ارز در کشور یک نرخی شود.

بهمنی همچنین برای نخستین بار در ماه‌های اخیر نرخ تورم مهرماه را ۱/۱۹ درصد اعلام کرد.

در همین حال، کارشناسان بازار سخنان بهمنی را چراغ سبزی به بازار آزاد ارز قلمداد می‌کنند و انتظار می‌رود معامله‌گران بازار ارز پس از چند روز احتیاط و انتظار دور جدیدی از فعالیت را از سر گیرند.

در گروه معدنی دیروز مساله وضعیت شرکت‌های سنگ‌آهنی همچنان با ابهام همراه بود. در این زمینه معاون سازمان بورس با تاکید بر این‌که جلسه‌ای که قرار بود با وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور تعیین تکلیف این گروه برگزار شود، هنوز تشکیل نشده، اظهار کرد: اصرار سازمان بورس بر این است که اگر قرار باشد پرداختی به صندوق فولاد صورت بگیرد، باید کاملا مطابق با قانون باشد.

وی با اشاره به این‌که از شرکت‌ها درخواست کرده‌ایم اطلاعات خود را زودتر ارائه بدهند، افزود: در تصمیمی‌که برای معدنی‌ها گرفته می‌شود باید حقوق سهامداران مد نظر قرار بگیرد. انتظار می‌رود مذاکرات آتی با پیشنهاد واگذاری برخی امتیازها از سوی ایمیدرو به شرکت‌های سنگ‌آهنی در جهت جبران بخشی از زیان این شرکت‌ها همراه باشد.در همین حال،‌ قیمت سنگ‌آهن به ۱۱۵ دلار در هر تن رسیده که ۳۲ درصد کاهش نسبت به اول فصل جاری داشته است. از سوی دیگر محدودیت اعتبارات در چین حجم خریدها را کاهش داده است. در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد انتشار برخی خبرها در مورد مجوز شماره‌گذاری ۵۰۰ کشنده فراز (محصول ایران خودرو دیزل) از سوی راهنمایی و رانندگی بودند. این کشنده با ظرفیت حداکثر ۴۰تن پس از یک سال توقف شماره‌گذاری می‌شود. در رویدادی دیگر، شرکت فارسیت دورود هم براساس خبرهای اولیه پس از یک سال توقف واردات ماده آزبست، مجوز ترخیص این ماده را برای از سر‌گیری تولید تا پایان سال جاری به دست آورده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان فوق‌العاده ضعیف بود که در آن ۴/۳۸میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که ۲۲درصد آن‌را معامله نزدیک به ۴۰میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۱۹ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۹۲نماد با کاهش قیمت و ۲۵نماد با رشد ارزش معامله شدند.