گروه بورس- شرکت پتروشیمی کرمانشاه در روز گذشته شاهد برگزاری جلسه معارفه در آستانه عرضه اولیه ۳‌درصدی سهام خود در بازار دوم بورس بود. این شرکت با دارا بودن بیش از ۶۰ هزار سهامدار و سهام شناور آزاد ۴۰ درصدی وضعیت جالب توجهی را به لحاظ ترکیب مالکیتی تجربه می‌کند. گسترش نفت و گاز پارسیان (وابسته به سرمایه‌گذاری غدیر) و بازرگانی پتروشیمی به ترتیب با مالکیت ۴۰ و ۱۷ درصدی، سهامداران عمده «کرماشا» به شمار ‌می‌روند. همچنین با توجه به قدمت کمتر از پنج‌ساله کارخانه، پتروشیمی کرمانشاه شرکتی جوان در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده در جلسه معارفه، این شرکت ظرفیت تولید ۶۶۰ هزار تن اوره در سال را دارد که برای سال‌جاری معادل همین رقم تولید را پیش‌بینی نموده است. این شرکت حدود یک‌چهارم فروش خود را به صورت داخلی و مابقی را به صورت صادراتی عرضه می‌کند.

البته پتروشیمی کرمانشاه طی یک قرارداد سوآپ با پتروشیمی پردیس اقدام به مبادلاتی در زمینه سهم فروش داخلی و صادراتی برای تسهیل امور کرده است. شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال مالی جاری ۷۸۰ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است که در شش ماهه نخست ۷۶ درصد آن را پوشش داده است. باید توجه داشت فعالیت کارخانه در شش ماه نخست سال جاری به مدت دو ماه به علت آتش‌سوی متوقف بوده‌است. این در حالی است که پتروشیمی پردیس تعهدات شرکت کرمانشاه بابت تحویل محصول را در این دوره عملی نموده است. بنابراین، با توجه به لزوم جبران عقب‌ماندگی و ایفای تعهدات، شناسایی درآمد در شش ماهه دوم متوازن با نیمه نخست سال نخواهد بود.

همچنین نکته بارز در ساختار مالی شرکت بدهی حدود ۲۹۰ میلیون یورویی به بانک ملت است که بازپرداخت آن تاکنون آغاز نشده است. هرچند تسعیر بدهی‌ها با نرخ مرجع (رسمی) ارز در صورت‌های مالی انجام می‌شود، اما با توجه به نوسانات ارزی اخیر، ریسک این مساله باید مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

شرکت فروش هر تن اوره خود برای شش ماهه دوم را ۳۰۰۰ ریال در هر کیلو در نظر گرفته است که با توجه به قیمت ۵۰۰۰ ریالی کنونی اوره در بورس کالا، امکان تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم در صورت ثبات شرایط

دور از دسترس نخواهد بود؛ باوجود این، مدیران شرکت در جلسه معارفه نسبت به پایداری قیمت جهانی اوره هشدار دادند. در همین راستا علی صحرایی ناظر بازار بورس در رابطه با زمان عرضه اولیه سهام پتروشیمی کرمانشاه خاطرنشان کرد:‌ زمان قطعی و نهایی عرضه اولیه سهام این شرکت تازه وارد از طریق سایت بورس اعلام خواهد شد، اما بررسی فعلی نشان می‌دهد واگذاری سه درصد از سهام پتروشیمی کرمانشاه (معادل ۲۶ میلیون و ۴۶۹ هزار سهم) احتمالا چهارشنبه جاری یا هفته آینده خواهد بود.